Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta färg på hår i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Lärfars

Aktiv medlem
Jag sitter och gör om en del bilder på folk, typ byter hårfärg, ögonfärg o.s.v. Hur gör man enklast och snyggast för att byta hårfärg på en långhårig tjej där håret går en bit ner över kläderna och blir "halvtransparent". Finns det nåt smart sätt. Jag jobbar i PS7.
 
Släng upp bilden så man kan testa på den, det räcker i en lågupplöst version, men du får garanterat bättre resultat med en högupplöst.
Du bör kunna styra det med Färgstyrka/mättnad eller Hue/Saturation på engelska, och justera endast de tonerna som finns i håret.
Kan även fungera med ersätt färger, Replace Colors.

Försök först markera endast håret, så inga andra delar i bilden blir felnyanserade.
 
ZZLeePeR skrev:
Släng upp bilden så man kan testa på den, det räcker i en lågupplöst version, men du får garanterat bättre resultat med en högupplöst.
Du bör kunna styra det med Färgstyrka/mättnad eller Hue/Saturation på engelska, och justera endast de tonerna som finns i håret.
Kan även fungera med ersätt färger, Replace Colors.

Försök först markera endast håret, så inga andra delar i bilden blir felnyanserade.

Ja, ändra själva färgen är inte problemet. Problemet är att bakgrunden också ändrar färg eftersom håret är lite genomskinligt.
 
Som sagt, bifoga bilden så man kan se vad man kan göra med den.
kan vara bara delen med håret, men du bör meddela vilken färg håret ska ha när den är färdig ;)
 
ZZLeePeR skrev:
Som sagt, bifoga bilden så man kan se vad man kan göra med den.
kan vara bara delen med håret, men du bör meddela vilken färg håret ska ha när den är färdig ;)

Hon är blond och ska bli mer rödhårig. Jag har inte hennes tillåtelse att publicera bilden och tänker därför inte göra det heller.
 
Du kan ju lägga på en Hue/Saturation Adjustment Layer (svensk översättning saknas =)) och sedan maska bort bakgrunden. Lite jobbigt kanske men då kan du ju iallafall även ändra styrkan på Hue/Saturation där håret är lite genomskinligt.
 
Tack för alla svar.

Alexander och Larza:
Nja, problemet kvarstår ju då blont hår ligger framför en ljus tröja, det ser liksom ingen bra ut hur jag än beter mig tycker jag.

Anders:
Det såg intressant ut, måste testa så fort jag har tid, när nu det blir, jag meddelar om jag lyckades.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.