Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta D50 mot D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskillad

Aktiv medlem
Jag fick en D50 i julklapp o ska nu byta den mot en D70s...Har d50 nåt inbyggt minne för jag har ju lixom ingen lust att den som tar över min d50 ska kunna cracka o se mina tagna bilder...råångest över detta...jag är paranoid som få...+ är det ens värt att byta?
 
Bilderna hamnar på minneskortet när Du fotar. Bara att plocka ut minneskortet och sätta det i din nya D70s så behöver Du inte oroa dig för att folk kommer sno dina bilder.

Jag har testat både D50 och D70, dock inte D70s. Jag kan nog inte säga något om det är värt eller inte iaf. D50 är en bra kamera för nybörjare, som jag. Det är några saker som skiljer sig, men det finns flera trådar om skillnader mellan dessa två kameror på det här underbara forumet!:D

Lycka till Andreas!
 
men de väl olika sorts minneskort i D50 o D70s?...skillnaderna vet jag redan vad de är men de ju frågan om de e värt 3000 kr extra för dem...+ att kameran har ju nån form av buffertminne så min paranoia kvarstår...:)
 
Oskillad skrev:
men de väl olika sorts minneskort i D50 o D70s?...skillnaderna vet jag redan vad de är men de ju frågan om de e värt 3000 kr extra för dem...+ att kameran har ju nån form av buffertminne så min paranoia kvarstår...:)

Buffertminnet ska du inte vara paranoid för.
Ingen kommer att lägga ner pengar och tid för att kunna få fram någonting därifrån.

När det gäller minneskortet så är det värre. Det finns programvara som en gång för alla raderar all information på minneskortet. Jag fick med en liten CD emd detta när jag köpte mitt Sandisk Ultra-II CF 1GB.

Att bara formattera eller radera bilderna duger inte eftersom dom är väldigt lätta att få tillbaka.

Jag anser att D70s är värd 3000kr över D50.

Dom 3 stora fördelarna är:
Belyst toppdisplay
dubbla inmatningshjul
fjärrstyrning av blixtar
 
mjo de e de funktionerna jag vill åt..sedan lär ju inte personen som köper kameran från affären veta att den e lite använd....det största problemet tycker jag e minneskortet..eftersom det inte är samma sort på d50 o d70s så e det ju 1000 kr i sjön...
 
jag tog några på tjejen halvnaken men man blev väl dumpad på nyårsdagen så de e kanske bra om de bilderna kommer ut...hehe...nää nu e ja taskig...tänkte på en annan sak...åker objektivet ut så där jobigt i fronten när man zoomar med d70s oxå?
 
Oskillad skrev:
jag tog några på tjejen halvnaken men man blev väl dumpad på nyårsdagen så de e kanske bra om de bilderna kommer ut...hehe...nää nu e ja taskig...tänkte på en annan sak...åker objektivet ut så där jobigt i fronten när man zoomar med d70s oxå?

Kamerahuset och objektivet är två helt olika saker...

Om du menar kitoptiken 18-70 och 18-55 så uppför dom sig ungefär likadant.
 
Kan du inte bara "skriva över" kortet ett par gånger? Alltså fylla det med meningslösa bilder? Axel
 
Stoppa minneskortet i en kortläsare och fyll det med
mp3:eek:r eller något annat intressant, alt. testa sekvenstagning tills det är fullt. Personligen tror jag inte att det någon som skulle lägga någon kraft & energi på att få fram några gamla bilder även om dom visste att det funnits halvnakna bilder på kortet. Mvh Martin
 
Om du vill vara säker på att ingen tittar på eventuella bilder i kamerans buffert, så hade jag ställt in kameran på serietagning och fyllt bufferten med bilder mot en vägg.
 
Oskillad skrev:
jag tog några på tjejen halvnaken men man blev väl dumpad på nyårsdagen så de e kanske bra om de bilderna kommer ut...hehe...nää nu e ja taskig...tänkte på en annan sak...åker objektivet ut så där jobigt i fronten när man zoomar med d70s oxå?

Även 18-70:n blir längre vid inzooming. Dock så roterar inte frontlinsen vare sig vid zoom eller fokusering.

Ang. bufferten i kameran så bör det vara ett RAM-minne, så det borde inte lagras något där som går att ta fram efter man stängt av kameran. Troligen får det inte någon refresh efter det att bilderna som låg i minnet skrivits till minneskortet så inte ens om man inte stängt av kameran borde det vara någon fara, fast det tänker jag inte svära på.
Minneskortet är ju lite värre då det är flashminne som behåller infon även utan spänning. Ett program som skriver över infon på minneskortet bör göra det svårare. Jag bara googlade lite snabbt och hittade lite:
http://www.snapfiles.com/get/restoration.html
http://www.snapfiles.com/Freeware/security/fwerase.html
 
axman skrev:
Kan du inte bara "skriva över" kortet ett par gånger? Alltså fylla det med meningslösa bilder? Axel

Precis. Fyll med data, formatera, fyll igen och formatera. Det är inte så lätt att få fram gamla raderade filer efter en sån behandling.
 
Tänkte inte på att det är olika typer minneskort i D50 och D70s. Jag får be så hemskt mkt om ursäkt för det!
 
Jag var i affären o kände på d70s igår o skillanden e ju minimal så ja lägger mina pengar på ett nytt objektiv istället...så e ju problemet med minenskortet o eventuella kvarglömda bilder löst oxå..tack för alla svar :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.