Annons

Byta 50D mot 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har två 5D (är otroligt nöjd med båda). Den ena börjar på 0 och den andra 2, men jag kan inte märka nån som helst skillnad på deras LCD. Båda funkar rätt dåligt i solljus, men jag har lärt mig lita på att skärpan sitter, så det gör inget. Jag kollar bara histogrammet och ibland kompositionen.

35mm är min favoritbrännvidd. Jag har 35/1.4L, men funderar på att skaffa 35/2 för resor och liknande.

Helena>Kanske en dum fråga men varför 35/2 framför 35/1.4 vid resor etc?
Är det skärpedjupet som skiljer så mycket?

/Kent

Helena>Kanske en dum fråga men varför 35/2 framför 35/1.4 vid resor etc?
Är det skärpedjupet som skiljer så mycket?

/Kent

(OT, sorry.) Helst vill jag förstås ta med 35/1.4L, men det är rätt så tungt. Tänkte det kunde vara bra med ett mindre objektiv för resor, men har bestämt mig för att istället vänta på Fuji X100 och se om den motsvarar förväntningarna, eller kanske en Olympus E-PL2 med Panasonic 20/1.7.

Cyklar

Aha, men jag tänkte i banorna att om man kör med samma slutartid, bländartal och ISO på både 50D och 5D så blir väl 5D ljusare exponerad pga den större sensorn, och då för att få samma exponering så kan man sänka ISO ett steg. Alternativt som du nämnde, att man kan blända ner och få ut mer skärpa ur objektivet istället (låt oss anta att vi var på ett lågt bländartal från början).

Är jag helt ute och cyklar? Förstår du hur jag tänker? :)

Hehe vokabulären är inte att leka med när det gäller denna hobby :)

Ja du cyklar! Samma iso, samma bländare och slutartid ger lika exponerade bilder!

26xxxx och uppåt sägs ha nya lcd tror att skillnaden är minimal och att den nyare lcdn även den fungerar som en spegel i direkt solljus. Så oavsett serienr är det bara att köpa en 5D tror du blir nöjd, är du i närheten av någon canon certifierad verkstad kan du kolla upp antal exp, för min del tog de inget för det då jag svängde förbi.

Okej! Har för mig jag läst att folk nämnt att ett visst bländartal på crop motsvarar en annan på FF. Men det kanske har språkats om något annat då!
Ja, det man syftar på då är för att få motsvarande skärpedjup, men då i kombination med att när man bländar ner ett steg på en FF får man också öka ISO ett steg. Men den större sensorn tål det utan att bruset blir värre än med cropkameran, så resultatet blir likvärdigt.

Detta då när man vill ha skärpedjup, alltså. Det är när man inte vill det som cropkameran får mer problem.

Hej

Jag skulle inte byta bort 50D mot 5D, det är inte bara positiv. Skulle nog snarare ha 5D som ett komplement. Båda kamerorna har sina för och nackdelar. Som du hittar på olika forum. När jag köpte min 5D trodde jag skulle vara skitstor skillnad men jag tycker inte det. Men kan få bra bilder i båda kamerorna och några minuter i photoshop. Höga iso ja och stor sökare. LCD, Menyer, Autofokus kan få en att gråta. Om jag skulle sälja min 50D och bara behålla 5D aldrig.

min tid med 5d

Jag har länge kört med 5D och det är verkligen en kanonfin kamera. Har skrivit en liten sammanfattning om mina upplevelser med den här:
http://www.tidpunkter.se/?p=160
Fråga om du har några specifika funderingar om kameran så kanske jag kan hjälpa.

Absolut. Se till att den har batterigrepp, för det gör mycket för hanteringen av kameran.

Kommer nog vänta med batterigrepp om det inte följer med direkt. Har inget direkt stort och tungt objektiv i dagsläget.

Är det någon större skillnad på batterigreppen mellan 50D och 5D? Tänker på design och känsla. För jag gillar inte alls att hålla i greppet till 50D:n. Känns bara stort, klumpigt och kantigt, trots att jag har ganska stora händer. Skulle önska lite mer rundad form!

Om du känner någon på din lokala tidning kan du prata med dem. Ibland kan de tänka att sälja av sina saker. Eller så får de för sig att de skall byta märke o då får någon handlare in ett stort parti och anmäler du ditt intresse då kan du få förtur hos den handlaren. Jag har själv några sådan objektiv som är slita men optiskt bra. En kompis köpte 24-70/2.8 för 4500, etc.

5D vad en bra artikel, toppen

Är det någon större skillnad på batterigreppen mellan 50D och 5D? Tänker på design och känsla. För jag gillar inte alls att hålla i greppet till 50D:n. Känns bara stort, klumpigt och kantigt, trots att jag har ganska stora händer. Skulle önska lite mer rundad form!

Jag har haft båda och batterigreppet på 5D är mycket bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar