Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta 50D mot 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

cle

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver lite hjälp. Jag går i tankarna att byta ut min 50D mot en 5D. Det jag undrar är om det är värt det. 5D har ju några år på nacken, men nog är den väl rätt bra ändå i dagens läge? Jämfört med 50D då alltså, som är något år nyare än 5D. Tekniken går ju framåt, även om formaten skiljer sig som de gör.

Jag fotar mest natur, porträtt och andra stillastående motiv. Visst händer det att jag fotar snabba husdjur och en och annan kusin som sitter allt annat än still, men bara för att 50D är något snabbare på seriebildstagning så behöver väl inte 5D:n vara helt värdelös på det området. Hur är AF mellan de två modellerna, är 50D snabbare där också?

Det är just det kortare skärpedjupet, ljusintaget och dynamiska omfånget som lockar, även om det måste kosta lite hastighet.

Jag kan till och med gå lite plus på affären (i alla fall till en början...) genom att gå över till 5D, för då kan jag sälja mitt EF-S 10-22 tillsammans med kameran. Går väl dock minus igen när jag vill köpa mig något med mer vidvinkel än mitt EF 35/2 :)

Förutom EF 35/2 så har jag EF 50/1.4 och Tamron 90/2.8, så alla mina objektiv fungerar väl bra även på FF.

Tacksam för tips och synpunkter på mina funderingar!

Jag gick från en 40D till en 5D och jag blev inte besviken på bildkvalitén iaf. Från en 50D till en 5D är det ett tillbakasteg med funktioner, display, auto-iso live-wiev etc etc. AF lär du märka ordentlig skillnad på. 5D är långt ifrån 40-50D när det gäller AF, men fotar du mest landskap och porträtt så har du inte så stor nytta av en snabb AF ändå. Visst kan den hänga med... men... tja... den är inte lika bra helt enkelt.
MItt råd? Köp en 5D ändå! 5D spöar 50D ordentligt vad det gäller brushantering på höga iso. Skärpedjupet blir såklart bättre (kortare) och första gången jag gick ur studion med min femma så behövde jag inte göra mycket alls med bilder i photoshop sen.

=)

Det du tappar i modernitet och funktion får du tillbaka i filerna 5d levererar, går inte att jämföra med cropkamera, otrolig skillnad, så det är klart värt att byta.

Förutom EF 35/2 så har jag EF 50/1.4 och Tamron 90/2.8, så alla mina objektiv fungerar väl bra även på FF.

Tacksam för tips och synpunkter på mina funderingar!

Visserligen nämner du landskap och porträtt men annars är just 35/2 är kalas på FF - perfekt allround, skarp fullöppnad och smidig storlek. På min Nikon sitter den på nästan jämt som walkaround i gatumiljö och det är högst sannolikt att Canons motsvarighet presterar likvärdigt på "femman".

Som redan sagts.

Autofokusen blir ett ganska rejält nerbyte, men bildkvaliteten blir ett lyft. Jag gjorde resan från 40d till 5d och var nöjd med det, förutom när jag jagade snabba hundar och snabba fåglar... Nu löste jag det genom att ha kvar 40d:n också, men det var inte alls ofta jag använde den för jag blev så besviken på bildkvaliten.

Jag bytte bort min 50D, men mot en 5Dmk2. Inte ångrat det en sekund. Jag har 5D också och skulle nog säga att du inte kommer att känna det som en uppgradering. Det är en mkt kompetent kamera dock.

Lycka till!
Ring mig gärna om du har några frågor.

//Garbis H. Sarafian, Aneby

Det låter toppen. Visst är det som ni säger att jag kommer tappa lite modernitet, men som det låter på er så är det värt det.

Hur är det med höga ISO och brushantering på 5D? Har jag förstått det rätt så är FF alltid mer förlåtande vad gäller höga ISO, men tekniken där går väl också framåt. Jag antar att det inte är ett steg tillbaka jämfört med 50D i alla fall?

Edit: Såg nu att jag redan har fått min senaste fråga besvarad. :)

Senast ändrad:
Hur är det med höga ISO och brushantering på 5D? Har jag förstått det rätt så är FF alltid mer förlåtande vad gäller höga ISO, men tekniken där går väl också framåt. Jag antar att det inte är ett steg tillbaka jämfört med 50D i alla fall?

Jämför du 50D med 5D är 5'an i princip brusfri upp till ISO 1600. Det är en märkbar skillnad i brus till 5'ans fördel. H-läget på 5'an (ISO 3200) upplevde jag som betydligt bättre än ISO3200 på 50D och är fullt användbart.

5D klår utan några större problem 7D om man enbart ser till bildkvalitet, du kommer inte bli besviken över bildfilernas kvalitet från 5D.

Se bara till att fota i RAW med 5D så du kan nyttja bildfilernas kvalitet fullt ut.

//Leif som ägt både 5D och 50D

Jämför du 50D med 5D är 5'an i princip brusfri upp till ISO 1600. Det är en märkbar skillnad i brus till 5'ans fördel. H-läget på 5'an (ISO 3200) upplevde jag som betydligt bättre än ISO3200 på 50D och är fullt användbart.

5D klår utan några större problem 7D om man enbart ser till bildkvalitet, du kommer inte bli besviken över bildfilernas kvalitet från 5D.

Se bara till att fota i RAW med 5D så du kan nyttja bildfilernas kvalitet fullt ut.

//Leif som ägt både 5D och 50D

Låter bra detta. Och så får man ju räkna med (om jag har fattat det rätt) att i ljusförhållanden där det krävs t ex ISO 3200 med 50D, inte kommer kräva samma höga ISO med en 5D, med tanke på den större sensorn. Är det inte så?

Låter bra detta. Och så får man ju räkna med (om jag har fattat det rätt) att i ljusförhållanden där det krävs t ex ISO 3200 med 50D, inte kommer kräva samma höga ISO med en 5D, med tanke på den större sensorn. Är det inte så?

Nja, så bra är det inte, men däremot kommer du uppfatta bruset på 5d:n betydligt mindre brusigt. På min 40d upplevde jag det som att ISO 1600 på 40d uppfattade man som ungefär 800 på 5d.
Men man kan inte trolla så att man behöver mindre ISO.

Sen en aspekt som gör att åtminstone jag uppfattar 5d som bättre är ju att vid samma bildvinkel. (50 mm på din 50d måste ju köras med tex ett 85mm på en 5 d för att få samma bildvinkel) så blir skärpedjupet kortare. Då kan man kosta på sig att blända upp ett steg med samma skärpedjup som din 50d. De flesta obejktiv är betydligt skarpare vid högre bländartal, så det bidrar till kvalitetskänslan.

Praktiskt fotar jag tex med mitt 70-200. Jag går med båda kamerorna så nära att jag får ett huvudporträtt i 200mm läge (Det innebär i praktiken att jag står närmare med min 5d). Då kanske jag har bländare 2,8 för att få tillräckligt "blurr" med 40d, men går upp på tex bländare 4 med 5d:n. Samma oskärpa i bakgrunden, men mitt objektiv är avsevärt skarpare på bländare 4.
Är du med?

Nja, så bra är det inte, men däremot kommer du uppfatta bruset på 5d:n betydligt mindre brusigt. På min 40d upplevde jag det som att ISO 1600 på 40d uppfattade man som ungefär 800 på 5d.

Och det där blev nog lite bak och fram....

Jag menar självklart att du upplever 5d som MINDRE brusig på samma ISO. Dvs Vid ett och samma tillfälle så kommer du behöva samma ISO på båda kamerorna beroende på ljuset. MEN.... Om du fotar med ISO 1600 på båda kamerorna så kommer du uppfatta 5d som om du hade fotat med 800 på 40d:n.
Betydligt renare mao.

Jag hängde med på allt utom att du kallade att stänga till bländaröppningen för att "blända upp".[/QUOT

Ja du, jag kan gå vilse i vokabulären själv här.
Stor bländaröppning = Litet bländarvärde
Liten bländaröppning = Högt bländarvärde...
Så om det är rätt uttryckt vet jag inte. Men jag ökar ju på bländartalet :)
Hjärnsläpp. Man bländar ner när man ökar bländartalet. Fel uttryck av mig.

Bländar ner - minskar bländarens storlek men ökar bländartalet. Så ska det vara :)
Förlåt förvirringen

du kanske vet redan men i alla fall, serienr som börjar 2 eller 3 har bättre LCD, köpte en 5D häromdan (gick från k-x) och där var skillnaden enorm, dock lite störande utan auto-iso, och att autoläget är .jpg och iso 100-400, kan inte kameran helt än men är mkt nöjd!!

du kanske vet redan men i alla fall, serienr som börjar 2 eller 3 har bättre LCD, köpte en 5D häromdan (gick från k-x) och där var skillnaden enorm, dock lite störande utan auto-iso, och att autoläget är .jpg och iso 100-400, kan inte kameran helt än men är mkt nöjd!!

Vad är k-x? Skillnaden på LCDn mellan äldre och nyare 5D är minimal och märks främst i solljus, den som påstår annat har aldrig jämfört.

Aha, men jag tänkte i banorna att om man kör med samma slutartid, bländartal och ISO på både 50D och 5D så blir väl 5D ljusare exponerad pga den större sensorn, och då för att få samma exponering så kan man sänka ISO ett steg. Alternativt som du nämnde, att man kan blända ner och få ut mer skärpa ur objektivet istället (låt oss anta att vi var på ett lågt bländartal från början).

Är jag helt ute och cyklar? Förstår du hur jag tänker? :)

Hehe vokabulären är inte att leka med när det gäller denna hobby :)

Enligt dpreview så har 50D och 5D ungefärligt likvärdigt dynamiskt omfång med liten fördel för 50D.

Du har en väldigt lämplig objektivuppsättning för 5D.
2/35mm är bättre på 5D än på 50D. Ett vidvinkelobjektiv anpassat för fullformat.
(på lilla sensorn är 2/35mm inte bättre än en bra zoom 2,8/17-50mm, undantaget 1 steg bättre ljusstyrka)
1,4/50mm är kalas som normal på 5D.
2,8/90 Tamron är en pärla, både på lilla och stora sensorn. På 5D en perfekt porträttglugg.

Jag tycker att du ska skaffa en begagnad 5D för 6-7000 kr och bekanta dig med den.
Om du, mot förmodan, inte trivs med kameran kan du kränga av den igen för samma peng.

Testa själv och ha kul
J O

Vad är k-x? Skillnaden på LCDn mellan äldre och nyare 5D är minimal och märks främst i solljus, den som påstår annat har aldrig jämfört.

google är din bäste vän ;) k-x är en dslr från pentax
trevligt att läsa det du skriver, andra jag läst (google) kommentera att den äldre lcdn fungerar mer som spegel i solljus medan den nyare fungerar mer som en lcd ska i solljus. jag kan själv jämföra först i februari med en vän som jag tror har den äldre

kör med 2/35mm och 1,4/50mm till min och dom lirar bra ihop med 5D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar