ANNONS
Annons

Bygga upp bild av många småbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Svensater

Medlem
Hej

Jag har en idé, att bygga upp en bild mha. många småbilder. Ta t.ex. ett porträtt, det ska byggas upp av småbilder. Varje bild måste alltså ändras i nyans&färg för att passa i ansiktet mm.

Förstår ni vad jag menar? Svårt att förklara, finns det ngn som vet ngt? Skriv ett inlägg!

/Sam

nja

Hej

Inte riktigt vad jag letade efter, småbilderna är inte från samma motiv/tillfälle. Det kan vara porträtt, bilder på natur, mm (olika bilder alltså). Bilderna ska sedan sättas ihop och skapa en ny bild.

Knepigt
/Sam

MacOSaiX är ett program för mac som jag tror gör det
du vill. Om du kör PC har jag inga tips tyvärr.
Här är det försök jag hunnit göra än så länge. Du ger programmet en bild och ett antal sökkriterier
så letar den bilder på din hårddisk och i googles bildsök. 3:e bilden från vänster längst upp föreställer mig och min flickvän. ;-)

Bilagor

• mosaic2.jpg
    mosaic2.jpg
    37 KB · Visningar: 2,845
Det är Mosaic Creator från www.aolej.com som du är ute efter. Man lägger in en bild som ser ut som man vill att slutbilden ska göra, och visar programmet vart bilderna som den ska pussla med ligger. Funkar mycket bra.

Jag har använt mig av ett litet opensource-program som heter Metapixel för att sätta ihop bilder av den här typen. Rent funktionellt var det precis vad jag behövde men det är ett kommandolinjeverktyg, så gränssnittet kanske inte passar alla som hand i handske. Kompilerade fint under Mac OS X 10.2 och fortsätter att funka fint med 10.3. Linux och andra Unix-liknande operativsystem bör inte vara några problem. Windows har jag inte en susning om. (libjpeg och libpng krävs för kompilering, perl krävs för scriptet som förbereder småbilderna.)

Principen är att ett (gärna stort) antal småbilder söks igenom och en tabell över deras genomsnittliga luminiscens och/eller färgton skapas. Sedan gås "den stora" bilden igenom och varje pixel, eller kvadratisk samling av pixlar, analyseras på samma sätt för att sen ersättas med den småbild som passar.

Jag vet inte om detta är exakt vad du söker, eftersom du skriver: "Varje bild måste alltså ändras i nyans&färg för att passa i ansiktet mm." och det är inte nåt som Metapixel hjälper dig med, utan du måste ha småbilderna klara. Om du utifrån en och samma bild vill skapa flera bilder med förändrad luminiscens/färgton får du nog ta något annat verktyg till hjälp, exempelvis ImageMagick.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar