ANNONS
Annons

bygga eget mörkrum...

Produkter
(logga in för att koppla)

NycAcademy

Medlem
Jag har fått ärva min pappas avlagda mörkrumsutrustning, den har en hel del år på nacken, men fungerar.
Eftersom jag inte är speciellt erfaren inom bygga-om-hemmet/renovera-området så skulle det vara trevligt med lite tips på hur man skapar ett mörkrum. Behövs rinnande vatten, t.ex.?
hoppas någon har något att dela med sig.
/rebecka

Jag har mitt mörkrum uppdelat på två rum.
Det ena rummet är just vad namnet skvallrar om, ett mörkt rum. Där framkallar jag mina kopior, laddar filmspiraler och andra sysslor som kräver mörker.
Där har jag inte rinnande vatten, utan allt som ska sköljas lägger jag i en stor vattenbunke som jag sedan förflyttar till rum nr två; våtrummet

Våtrummet är en gammal tvättstuga. Där har jag arbetsbänkar och utrymme för att torka film och kopior samt en diskbänk där kopiesköljen står.
All kemi förvarar jag i bänkskåpen under arbetsbänken. Dessa skåp har givetvis lås för att förhindra eventuella småbarns nyfikna fingrar (och munnar också för den delen)

Detta system med två rum fungerar för mig alldeles utmärkt :)

Jag har en liten garderob. Man kan gå in ett och ett halvt steg, framför sig har man förstoringsapparaten och till höger en hyllavsats som tar 3st 24x30 skålar. Filmframkallning och skölja kopior gör jag i köket. Sen har jag plats för ytterligare tre 24x30 skålar under apparaten, på en gammal bänk. Intimt är väl ordet man beskriver det bäst med.

Jag har tillgång till ett toalettrum med dusch och handfat med lite extra utrymme. I hörnet har jag ställt en 60x60cm garderob (IKEA) som jag köpt begagnad för ändamålet. Jag har skruvat fast hjul under så att jag lätt kan skjuta undan garderoben ifall det skulle komma in vatten under (nära duschen).

Förstoringsapparaten (en Durst 605) står på det fasta hyllplanet i mitten av garderoben. Apparaten står alltid kvar där, även vid förstoring.

Under förstoringsapparaten finns det precis plats för de 4 st trådkorgar som ingick. I trådkorgarna har jag alla papper och mycket annat. Det går att få rum med alla skålar om mindre staplas i större.

Vätskor står högst upp i garderoben, på höger och vänster, där jag monterat smala hyllor så att PET-flaskor ryms. F-apparatens huvud får plats mellan dessa hyllor.

Jag har tillverkat en bordsskiva 60cm bred och drygt 1m lång, som i ena änden vilar med ett beslag på garderoben och i andra änden står på ett fällben. Skivan kan hängas upp vertikalt på garderosväggen när den inte används. "Bordet" rymmer 3 skålar 30x40cm.

Rummet blir helt mörkt. Skålar tvättas lätt i duschen. Jag har nära till handfatet som funkar för sköljning av provbitar och mindre fotopapper. Större papper sköljer jag i tvättstugan intill så att jag slipper rinnande vatten.

paco skrev:
Jag har en liten garderob. Man kan gå in ett och ett halvt steg, framför sig har man förstoringsapparaten.....
Låter som mitt i skrubben om jag antar att dina steg är långa eller mina korta. Jag kör i en gammal klädkammare och lyckas rymma skålar för 30x40 på bänken. Klarar fyra stycken om jag får lust med 1+ ibland.

Sen är väggen över förstoringsapparaten är svart, övriga väggar grå. Högt upp på båda långsidorna har jag stabila konsollhyllor för prylar och längre ner arbetsbänkar.Mörkrumstyg draperat vid dörren och så en stor balja att samla till skölj i på golvet. Där finns också alltid en skurhink och trasor vid arbete.. Sköljer gör jag i tvättstugan (kombinerad del med badrum) och där har jag även tvättbänk att tona, bleka,slabba film och annat som kan göras ljust vid samt ett vanligt torkskåp där jag torkar både filmer och kopior. RC-papper samt film hänger jag och slår på skåpet, fiberpapper lägger jag in på tyg med bildyta neråt och stänger utan att slå på (stänger p.g.a katter, annars hade det lika väl kunnat stå öppet..) Vid tvättbänken förvaras även speciell diskborste, svampar och allt som kan behövas för div. rengöring av sakerna som diskas i hon där också.

Improviserade mörkrum, beroende på bostad. Det är vad jag tvingats leva med. Toaletter/badrum och tvättstugor har det för det mesta handlat om. Kombinationen vatten och el är dock riskfylld. Se till att förstoringsapparaten är ordentligt skyddsjordad. att det går att mörklägga ordentligt i labbet samt att det är lätt att hålla rent från damma är också viktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar