Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
budgetdigital till barn
- Trådstartare arldic
- Start datum
Tomasz
Aktiv medlem
En begagnad digitalkompakt skulle jag föreslå, då kan man få en hel del finesser -utom jättemånga pixlar- till ett bra pris.
Mina barn hade en Luxo, stor som en tändsticksask med batteri och minne inkapslat och omöjligt att byta, den är helt värdelös.
De fick ärva min Coolpix 990 när jag bytte upp mig och nu är vi glada fotografer allihop.
Mina barn hade en Luxo, stor som en tändsticksask med batteri och minne inkapslat och omöjligt att byta, den är helt värdelös.
De fick ärva min Coolpix 990 när jag bytte upp mig och nu är vi glada fotografer allihop.
aolsson
Aktiv medlem
Hur små barn är det frågan om?
Och hur mycket vill man att de ska bli roade av att ta bilder?
Med för dåliga grejor blir resultatet därefter och det är helt enkelt inte roligt att fortsätta. Ungar är inte dumma.
För cirka 1200 Sek får man en 3.2 Mp från tex Olympus med riktigt optisk zoom. Borde kunna vara ett vettigt alternativ.
Vill man komma undan billigare finns det fortfarande film, men då får man vara beredd på de löpande kostnaderna i stället.
Barn kan vara väldigt kreativa...
Med för dåliga grejor blir resultatet därefter och det är helt enkelt inte roligt att fortsätta. Ungar är inte dumma.
För cirka 1200 Sek får man en 3.2 Mp från tex Olympus med riktigt optisk zoom. Borde kunna vara ett vettigt alternativ.
Vill man komma undan billigare finns det fortfarande film, men då får man vara beredd på de löpande kostnaderna i stället.
dumbo
Aktiv medlem
Jag är inne på samma linje som Åke.
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/228418/prices
Jag tycker inte det är så mycket att bråka om faktiskt, om man inte verkligen har tajt budget och måste spara ett par hundralappar. 1100-1200kr för en kamera som faktiskt tar riktigt bra bilder.
För ett par slantar till får man C-310 som även har optisk sökare, men den verkar vara på väg att fasas ut. Den är i övrigt likvärdig.
För ett par år sedan, när kamerorna från de "erkända" tillverkarna kostade 3000kr och uppåt om man ville ha något vettigt, hade jag nog funderat i banorna om Mustek osv, men inte idag.
http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/228418/prices
Jag tycker inte det är så mycket att bråka om faktiskt, om man inte verkligen har tajt budget och måste spara ett par hundralappar. 1100-1200kr för en kamera som faktiskt tar riktigt bra bilder.
För ett par slantar till får man C-310 som även har optisk sökare, men den verkar vara på väg att fasas ut. Den är i övrigt likvärdig.
För ett par år sedan, när kamerorna från de "erkända" tillverkarna kostade 3000kr och uppåt om man ville ha något vettigt, hade jag nog funderat i banorna om Mustek osv, men inte idag.
Midhrafn
Aktiv medlem
aolsson skrev:
Köpte just en Olympus D-395 för ca 1200 spänn
när han fyllde sju i år. Lättfattlig kamera med en hyfsad autofokus, hyfsad autovitbalans och skaplig bildkvalle. Han är jättenöjd med den, kör den på helauto. Den käkar dock batterier som inget annat jag sett. Tur jag köpte kit med laddare och extra batterier. Dustin eller cyberphoto, minns inte riktigt.
Lycka till!
arldic
Aktiv medlem
aolsson skrev:
Tack för tipsen
Självklart skall de bli roade av foto, jag fruktade att de okända vara ganska undermåliga.
Barnen är 12 år, Olympusen verkar vara intressant. Jag hade inte sett dessa märkeskameror till rimligt pris.
inze
Aktiv medlem
Vår 3½-åring har en Kodak CX6200 (2 mp och fixfokus) som kostade 495:--. För lite mindre barn tror jag det kan vara bra med fixfokus då de nog kan ha svårt att hantera autofokus.
Dottern fotar med hjälp av skärmen eftersom hon inte klarar att titta genom den optiska sökaren.
Hon lyckas ofta få med det hon vill på bilden, som här morfar:
Dottern fotar med hjälp av skärmen eftersom hon inte klarar att titta genom den optiska sökaren.
Hon lyckas ofta få med det hon vill på bilden, som här morfar:
Bilagor
jonwam
Aktiv medlem
Rekomenderar en begagnad kompakt av hygglig kvalitet. Min 10 åring använder med glädje Canon A70 och lyckas ofta riktigt bra.
Går att hitta något år gamla Canon, Nikon, Pentax, Olympus osv. för några hundralappar upp till tusenlappen som ger riktigt bra bilder på blocket eller tradera.
Och även om du lägger en dryg tusenlapp på kamera + laddningsbara batterier (se till att kameran klarar AA/AAA eller att du har/får med extra batteri) så blir det inte många rullar med framkallning. Är verkligen värt mycket att kunna uppmana barnen att knäppa på och sen kasta alla avhuggna huvuden...
/Johan
PS. Är lite skillnad mot den instamatic jag själv började med för sådär 27 år sedan...
Går att hitta något år gamla Canon, Nikon, Pentax, Olympus osv. för några hundralappar upp till tusenlappen som ger riktigt bra bilder på blocket eller tradera.
Och även om du lägger en dryg tusenlapp på kamera + laddningsbara batterier (se till att kameran klarar AA/AAA eller att du har/får med extra batteri) så blir det inte många rullar med framkallning. Är verkligen värt mycket att kunna uppmana barnen att knäppa på och sen kasta alla avhuggna huvuden...
/Johan
PS. Är lite skillnad mot den instamatic jag själv började med för sådär 27 år sedan...