Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bubblor i objektivglas acceptabelt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Vad tycker ni?

Är 2-3 mycket små luftbubblor på bakre linsen på ett Sigma 70-200 2.8 HSM acceptabelt?

Jag vill minnas att APO linser kunde ha bubblor men att det inte spelade någon roll.

Vad tycker ni?

vet intevad objektivet kostar eller om det har någon betydelse, men ett 2,8 tycker jag nog inte skall ha bubblor som man ser i alla fall... det borde göra något på kvaliteten..... försök i alla fall att reklamera..

Jag kikade i mitt Nikkor 18-70 och där fanns det lite bubblor också!

Mitt nikkor 50!1.8d hade en bubbla!

Mitt Sigma 70-300 har också bubblor fast mycket små men å andra sidan var dom ca 20!

Man ser dom genom att ta bort objektivlocken och öppna bländaren max samtidigt som man tittar genom frontlinsen mot en stark ljuskälla.

Är detta någonting som är normalt kanske?

De bästa glassorterna är nästan omöjliga att ta fram utan bubblor. Förr, i alla fall, ansågs det som ett tecken på hög kvalitet om det fanns bubblor i glaset. Det har absolut ingen inverkan på bildresultatet.

Står i manualen till mitt 70-200 sigma 2.8 att bubblor i glasen kan förekomma och att det inte påverkar bilderna i något läge.

Lite info:
-----------
Bubbles were once an indication of "Jena" glass, specifically Dense
Barium Crown glass which has a high melting temperature. So, the idea was
if your lens had a couple of small bubbles it was an expensive lens.
Modern glass making techniques have eliminated the bubbles. Actually the
presence or absense of bubbles is meaningless in terms of lens performance
other than a lot of bubbles will cause some diffusion. A _lot_ of bubbles
or big bubbles in a lens suggest the maker didn't have very good QC or was
too cheap to reject the glass. One or a couple of small ones are without
optical effect and meaningless.
----
Richard Knoppow

defiant skrev:
vet intevad objektivet kostar eller om det har någon betydelse, men ett 2,8 tycker jag nog inte skall ha bubblor som man ser i alla fall... det borde göra något på kvaliteten..... försök i alla fall att reklamera..

Ur en bruksanvisning för Leica III från 1934:

-----------
"Våra objektivs utomordentliga prestationsförmåga beror, förutom på matematiska framsteg och stegrad kvalitet, på användandet av speciella glassorter. Vi använda, i enlighet med vår fabriks goda namn och rykte, endast det allra finaste kvaliteten av optiskt glas, men trots detta är tekniken inte i stånd att framställa de nya glassorterna helt fria från små blåsor. Förefinnas sådana i våra förstklassiga objektiv så äro de kännetecken på användningen av optiskt specialglas. Reklamationer äro oberättigade och kunna icke av oss beaktas. Enstaka små blåsor inkräkta icke alls på bildkvaliteten eller ljusstyrkan."
---------------
(kopierat från ett inlägg av Bo Johnsson, på en annan plats på Fotosidan)

Tror inte att tillverkarna godtar reklamationer pga några få luftbubblor idag heller.

Jag får väl också citera:) Detta är ur manualen till det aktuella objektivet, APO Sigma70-200 2.8 HSM

"Luftbubblor
Till APO objektiv används specialglas med hög reflektionsförmåga och låg färgspridningsförmåga i vissa linselement. Detta specialglas kan normalt ha några små luftbubblor här och där men dessa påverkar inte resultatet på dina bilder på något sätt."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar