Annons

Brutal ärlighet önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag fotar en del och är helt självlärd. I höstas köpte jag min hemmastudio vilket känns himla kul. En vän har hjälpt mig att göra en hemsida och bokningar trillar in.

Jag har varit skeptiskt till att ta betalt och att kalla mig fotograf som jag faktiskt gör på hemsidan. Jag är ny och har massor att lära. Men jag har inte möjlighet att lägga ner all tid och energi som jag gör på det gratis till människor jag inte känner.

Jag är väldigt kluven som ni förstår. Jag vet att sånna som jag retar gallfeber på "riktiga" fotografer.
Dock så ser ju inte "svenssons" sånt som ni och jag ser (fel ljussättning osvosvosv) och kunderna ser ju på min hemsida på vilken nivå jag ligger när dom bokar mig. Dom vet vad dom får.

Nu vill jag har kritik, idéer och allmänna kommentarer till detta. Vad tycker ni, borde jag vänta med firma eller håller jag en nivå som gör att det är ok för mig att ta betalt?
Jag är ödmjuk och jordnära, jag tror inte att jag är bättre än vad jag är.
Men samtidigt känner jag att jag måste börja någonstans och kommer utvecklas hela tiden. Ingen är ju proffs från början.

Kom gärna med tips på bilderna också, vad som kan göras bättre, om nåt över lag är fel på alla bilder osv.

Jag söker alltså brutal ärlighet, men gärna med glimten i ögat.

www.dittogonblick.se

Senast ändrad:
Heltidsjobb på sidan om eller inte spelar ingen roll, prisdumpning som du sysslar med här är inte okej. Det är något som saboterar för alla andra som försöker jobba med detta på heltid/deltid och överleva. Dumpar alla priserna som du har gjort så kommer ingen köpare att anse att fotografens jobb längre har något värde.

/ Magnus

Heltidsjobb på sidan om eller inte spelar ingen roll, prisdumpning som du sysslar med här är inte okej. Det är något som saboterar för alla andra som försöker jobba med detta på heltid/deltid och överleva. Dumpar alla priserna som du har gjort så kommer ingen köpare att anse att fotografens jobb längre har något värde.

/ Magnus

Jag har hört din åsikt och accepterar den.

Huvudfrågan i mitt inlägg är dock om jag håller en klass som gör att jag ens kan ta betalt, eller om jag bör vänta.

I mitt amatör tycke ser det väldigt bra ut, klart värt att betala för!

OT:
Även jag gör en del fotojobb till "dumpade" priser, men det är för att jag inte anser mig kunna ta fullt pris, jag är tydlig med det till kunderna "Jag är billig men ni får vad ni betalar för, en dyrare heltidsfotograf gör ett bättre jobb" Jag anser att båda är ok och prisvärda, man får vad man betalar för.

I mitt amatör tycke ser det väldigt bra ut, klart värt att betala för!

OT:
Även jag gör en del fotojobb till "dumpade" priser, men det är för att jag inte anser mig kunna ta fullt pris, jag är tydlig med det till kunderna "Jag är billig men ni får vad ni betalar för, en dyrare heltidsfotograf gör ett bättre jobb" Jag anser att båda är ok och prisvärda, man får vad man betalar för.

Tack!

Så känner jag också. Jag känner mig inte redo för att ta normalpris med tanke på den nivå jag ligger på. Men jag känner inte att jag har tid och energi att jobba så mycket gratis.
Förstår dock att fotografer blir upprörda. Det är ett dilemma det här.

Kan inte så mycket om studiojobb, men tycker det ser bra ut. Kolla dock hur mycket du får kvar när moms, andra avgifter ska betalas, gissar att du måste lägga på en 50% av det du vill ha kvar

Kan inte så mycket om studiojobb, men tycker det ser bra ut. Kolla dock hur mycket du får kvar när moms, andra avgifter ska betalas, gissar att du måste lägga på en 50% av det du vill ha kvar

Kul att höra.
Det blir inte många kronor över vad jag har förstått. Men känner inte att jag vill lägga mig högre förrän jag blivit bättre tekniskt sätt.

Vi lever i en fri marknadsekonomi och Du gör precis som Du vill med betalningen för Ditt arbete. Därom råder inte någon som helst tveksamhet. Lyckas Du så får Du mycket skit från de som känner sig undanträngda men så är det alltid. Läs IKEAs historia så förstår Du mekanismerna.
Problemet Du får är att det kommer att vara svårt att ta sig ur den prisnivå Du etablerar Dig på - uppåt - neråt kommer man alltid. Allt som är gratis är det brist på sedan sjunker efterfrågan med stigande pris. Är det kvalitet på det Du gör tål det en högre prisbild än om det inte håller måttet. Men Du ska vara medveten om att om Du inte håller en prisnivå som går att leva på så ettaberar Du Dig på en marknad som egentligen inte finns.
Problemet kommer att vara att hitta brytpunkten där intäkterna motiverar arbetsinsatsen men det är bara att sätta de priser Du anser Dig behöva för att fortsätta. Då får Du svaret.

Vi lever i en fri marknadsekonomi och Du gör precis som Du vill med betalningen för Ditt arbete. Därom råder inte någon som helst tveksamhet. Lyckas Du så får Du mycket skit från de som känner sig undanträngda men så är det alltid. Läs IKEAs historia så förstår Du mekanismerna.
Problemet Du får är att det kommer att vara svårt att ta sig ur den prisnivå Du etablerar Dig på. Allt som är gratis är det brist på sedan sjunker efterfrågan med stigande pris. Är det kvalitet på det Du gör tål det en högre prisbild än om det inte håller måttet. Men Du ska vara medveten om att om Du inte håller en prisnivå som går att leva på så ettaberar Du Dig på en marknad som egentligen inte finns.
Problemet kommer att vara att hitta brytpunkten där intäkterna motiverar arbetsinsatsen men det är bara att sätta de priser Du anser Dig behöva för att fortsätta. Då får Du svaret.

Tack för ditt svar. Jag förstår ditt tänk.
Jag kan tänka mig att det blir svårt att höja priserna med tiden. Men samtidigt tänker jag att då kanske jag har en kundkrets och ett gott rykte. Då kanske jag ändå kan matcha de andra fotograferna genom att bara ligga ytterst lite lägre i pris.
Jag har ett heltidsjobb och är inte beroende av inkomsten och känner att jag har lagt mig på en prisnivå som passar min kunskapsnivå.

Vad är en "riktig fotograf"? Brutalt ärligt tycker jag att du ska ta ordentligt betalt för dina bilder, dom är jättefina! Det är bara i jantelagens Sverige som man nästan ska be om ursäkt för det man presterar.

Men jag håller med föregående talare; dumpa inte priserna och sätt realistiska nivåer med hänsyn till dina kostnader såväl vad gäller investeringar samt löpande och formella avgifter. Det finns många som försöker att ha fotografin som yrke, leva på det och samtidigt göra rätt för sig. Och det ska man respektera.

Problemet Du får är att det kommer att vara svårt att ta sig ur den prisnivå Du etablerar Dig på - uppåt - neråt kommer man alltid. Allt som är gratis är det brist på sedan sjunker efterfrågan med stigande pris. Är det kvalitet på det Du gör tål det en högre prisbild än om det inte håller måttet. Men Du ska vara medveten om att om Du inte håller en prisnivå som går att leva på så ettaberar Du Dig på en marknad som egentligen inte finns.

Håller med precis! Fotografer har ju redan konkurrens av att digitalkamera/DSLR gjort det enklare att ta bilder hemma och att många nöjer sig med denna kvalité. Det du producerar är ju, även om det kanske går att se skillnad mot riktiga proffs, fortfarande mycket bättre än vad de flesta skulle kunna knopa ihop hemma. Visst, det kan göra att fotografer som jobbar på heltid förlorar sitt jobb, men varför ska du inte ha möjlighet att fotografera för att någon annan ska göra det? Då är det ju upp till de fotograferna att visa varför deras pris är skäligt, när det du ger kanske är lika bra i kundernas ögon.

Lycka till med fotandet! :)

Jag tycker att din sida och dina bilder ser riktigt bra ut, finns ingen anledning för dig att jobba "gratis", du verkar ju kunna leverera en fullvärdig fototjänst. Relationen mellan pris och kvalitet sätts av marknaden, dvs dina kunder och av din förmåga att marknadsföra och tro på dig själv.

Det är dumt att göra riktiga tjänster till extremt låga priser, du värderar bara ner dig själv och ditt eget arbete och det är väldigt svårt att höja priserna radikalt längre fram. Dina kunder har ju vant sig vid låga priser och gratis är alltid gott ;)

Om du tar rimliga priser så kommer du att få de kunder som värderar fotojobbet och du kan lägga ner mer energi på bilderna utan att känna dig utnyttjad => alla blir glada. Så småningom kanske du t o m kan leva på ditt fotograferande och då gäller det att ha full täckning för alla utgifter, lokaler, utrustning, din lön och viss marginal för de tider du inte är bokad.

Lycka till och ta ordentligt betalt :)

Tack för ditt svar. Jag förstår ditt tänk.
Jag kan tänka mig att det blir svårt att höja priserna med tiden. Men samtidigt tänker jag att då kanske jag har en kundkrets och ett gott rykte. Då kanske jag ändå kan matcha de andra fotograferna genom att bara ligga ytterst lite lägre i pris.
Jag har ett heltidsjobb och är inte beroende av inkomsten och känner att jag har lagt mig på en prisnivå som passar min kunskapsnivå.
Fall bara inte i den grop som så många gör - att förväxla efterfrågan med lågt pris. Ska det förbli en hobby så löser det sig enkelt. Förmycket jobb så höjer man priset tills det bli lagom med jobb.

Ska det bli ett yrke så leder oftast för låga priser till att man inte hinner och inte har råd att utveckla sig och skaffa den utrustning som krävs på proffsnivån. Det är försent att höja priserna när man tar steget. Då kan man inte ha båda problemen kvar - att få upp priset och få tillräckligt med jobb. Du måste rimligen ha nått prisnivån innan Du tar steget så att Du då kan koncentrera Dig på marknad och jobb.

Tillägg:
Kundkrets har Du förmodligen inte om Du etablerat Dig på för låg nivå. En priskänslig kundkreta är flyktig. Dessutom ser det ut som om Du främst fotar spädbarn. Inte många som blir kund fler än tre ggr. :D.

Gott rykte - ??? - beror på vad ryktet säger. Hon fotar skitbra för det priset??? Gör Du färre jobb till ett pris Du kan leva på - kan Du lägga mer omsorg på varje jobb - då har Du världens chans att komma rätt nu när Du har försörjning. Dååå har Du ett rykte som bär!

Senast ändrad:
Korspostar man på Flashback så blir man varnad och får skämmas offentligt.
Det räcker med att lägga sin post i ett (1) forum och ta det därifrån.
Ingen fråga är så viktig att den ska läggas på flera ställen.

Vad är en "riktig fotograf"? Brutalt ärligt tycker jag att du ska ta ordentligt betalt för dina bilder, dom är jättefina! Det är bara i jantelagens Sverige som man nästan ska be om ursäkt för det man presterar.

Men jag håller med föregående talare; dumpa inte priserna och sätt realistiska nivåer med hänsyn till dina kostnader såväl vad gäller investeringar samt löpande och formella avgifter. Det finns många som försöker att ha fotografin som yrke, leva på det och samtidigt göra rätt för sig. Och det ska man respektera.

Blir så himla glad över dina ord! Vågade knappt publicera tråden då jag trodde alla skulle såga mig totalt.

Kanske skulle höja till 795:-. Men då säger självförtroendet att jag inte kommer att få några kunder....

Korspostar man på Flashback så blir man varnad och får skämmas offentligt.
Det räcker med att lägga sin post i ett (1) forum och ta det därifrån.
Ingen fråga är så viktig att den ska läggas på flera ställen.

Så om man inser att man har lagt den på fel ställe får man alltså inte göra om och göra rätt??

Tycker att du iaf kan gå in och dubbla dina priser omedelbart, du kommer fortfarande vara billig. En annan sak som jag såg på din sida är att när du ljussätter den vita bakgrunden så är det ganska ojämnt på många bilder. Inte så snyggt tycker jag. Om du ska ljussätta den så att den verkligen blir vit, då ska den bli det också.

Min åsikt. :)

Mvh
Hampus

Då kör vi på med kritik då.....

Varför har du alla bilder som inte är galleribilder som länkade bilder?
Sen skulle ju jag gärna se att det gick att få upp bilderna i galleriet till större visning.

Fast å andra sidan antar jag att WP har sina begränsningar.

Tycker att du iaf kan gå in och dubbla dina priser omedelbart, du kommer fortfarande vara billig. En annan sak som jag såg på din sida är att när du ljussätter den vita bakgrunden så är det ganska ojämnt på många bilder. Inte så snyggt tycker jag. Om du ska ljussätta den så att den verkligen blir vit, då ska den bli det också.

Min åsikt. :)

Mvh
Hampus

Tack Hampus!

Och den där vita bakgrunden blir jag tokig på snart! Ser själv att bakgrunden på många av bilderna är ojämn och dassig. Jag vill ha den jämn och kritvit men får inte riktigt till det... Jobbar vidare!!
Några photoshop tips så att jag kan fixa de redan tagna bilderna kanske? ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar