janc skrev:
Jag testade som sagt bara på 800 ASA och bägge uppsättningarna profiler på siten är av typen känslighet+slutartid.
Jag testade en av dessa "känslighet/slutartid"-profiler & tyckte att vissa tider gav mycket kraftig bearbetning medan vissa inte gjorde något. Kändes inte tillförlitligt...
Nu vet jag inte om det är samma uppsättning du använt men jag tycker att det är överarbetat att göra profiler för varje tid, finns bara en risk att misslyckas med vissa av profilerna när man krånglar till det. Har svårt för att tro att kameran skulle generera olika brusnivåer vid ex.1/500 sek eller 1/125 sek. Däremot så brusar det helt klart mer vid underexponering...
En annan nackdel med att ha så många profiler är ju att man inte kan köra batch, idag så batchar jag alla mina bilder som jag ska göra kopior av. Om man ska använda olika profiler för olika tider så får man ju processa manuellt, huga...
janc skrev:
Det jag menade med att jag inte såg någon skillnad vid 100 ASA var mellan den filtrerade och ofiltrerade bilden men kanske var det en dålig bild jag testade med (ett motiv med hav och himmel i väldigt klart solljus).
I princip så ska man alltid kunna se en skillnad, om inte annat vid kraftig förstoring. När man lägger på Oskarp mask innan man ska göra kopior så brukar bruset framträda mer.
Det är ju möjligt att bilden du testade är förhållande brusfri men jag tror mer på att profilen inte är bra.
Jag är själv helt Neat Image skadad då jag omgående idag märker vilka bilder jag behandlat eller inte, man har lätt att bli beroende av detta program.
janc skrev:
Funderar också på om det är skillnad i brus mellan 7i och 7Hi, ibland har jag fått den känslan av diskussionerna i ämnet...
Kan inte svära på det men jag tror inte det är någon skillnad i brusnivå. Enligt testare samt testbilder så är dom hemskt lika, jag tycker tom efter att ha testat A1 att den ser ut att hålla ungefär samma brusnivå. Om den är lägre så är det inte stor skillnad.
Jag testade 300D häromdan & tycker att dess brusnivå vid 400 Asa är lägre än A1:s vid 100, vid 800 däremot så blir den högre...
Däremot så har 300D ett "snyggare" brus, A1 & 7
rna klumpar ihop bruset på ett fulare sätt.
Larsa