Annons

Brusigare raw än jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Hej,


Jag har en 400d som ger betydligt mer brus i rawfilerna än i jpegfilerna. Jag har tagit bilderna raw + jpeg för att kunna jämföra dom. Bilderna jag har jämfört är rätt exponerade och jag har inte ändrat något i raw-filen utan tittade på dom i programmet som följer med kameran och de är både brusigare som raw och konverterad till jpeg.

Jag trodde raw skulle ge mindre brus, kan det vara något fel? Gör jag fel?

mvh
carl
 
carl_fredriksson skrev:
Hej,


Jag har en 400d som ger betydligt mer brus i rawfilerna än i jpegfilerna. Jag har tagit bilderna raw + jpeg för att kunna jämföra dom. Bilderna jag har jämfört är rätt exponerade och jag har inte ändrat något i raw-filen utan tittade på dom i programmet som följer med kameran och de är både brusigare som raw och konverterad till jpeg.

Jag trodde raw skulle ge mindre brus, kan det vara något fel? Gör jag fel?

mvh
carl

Nej du gör inget fel mer än att du i ditt rawprogram med lite kunskap kan få bort det synliga bruset, eller behålla så mycket brus/detaljer som du anser vara bra för bilden.
De smetningseffekter som kameran tillför med sin inbyggda brusredusering är inte alltid önskvärd.
RAW har med lite kunskaper så mycket mer att tillföra än att låta kameran räkna fram bilden.
Mikael
 
Jovisst är det så, men brusreduceringen som ligger inlagd är inte alltid bra med tanke på detaljnivå.
Med lite kunskap kan man man styra både brusreducering och detaljnivå att bli bättre från raw än den interna jpg uppräkningen som sker i kameran Även val av kontrastkurva,tonkurva, färgåtergivning, skärpning, vitbalans/färgtemperatur kan man med lite kunskap välja och ställa in själv när en rawfil skall räknas fram.
Mikael
 
Senast ändrad:
Raw ger mer

ellr rättare sagt - raw är så som bilden är - rå data utan brusreducering - fördelen är förstås att du kan reducera själv efter smak och tycke.

Beror ochså på vilket konverteringsprogram du använder.

Överlag är det alltid bra att tänka som på filmtiderna (400 iso och upp = brus) oavsett kamera & modell
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.