fujicanon skrev:
Nå är ju inte jag Nikontinist, som tur är, men har både CapOne och RSP (sistnämnde används)
Jag kann inte registrera någon skillnad med AdobeCR på mina Canon-RAW.
Jag frågade fördi du kommer med "nyheter" som jag inte har sett eller hört för.....
Inte engång Ken Rockwell har hittat sådan dramatik
Jag vet inte hur Canons filer ter sig, men det är mycket möjligt att de räknas upp på ett trevligare sätt i ACR, eller att de helt enkelt "passar" bättre färgmässigt. Dessutom har de ju i regel lägre brus från början.
macrobild skrev:
Martin
Jag vill bara säga att det finns ett antal människor här på fotosidan som jag tror har betydligt större erfarenheter av digitalt bildarbete än vad du har.
Det betvivlar jag inte alls, men det hindrar väl inte att jag delger mina erfarenheter?
Vi är några stycken här på fotosidan som testat rawprogram sedan de kom ut. Ingen av oss skulle framföra sådana generella uttalanden som du gör nu.
Du måste först veta vad du snackar om. Hur ett rawprogram fungerar. Vad som följer med en rawfil i metadata,hur dessa data tolkas av olika program, vad rawprogrammet själv har för inlagd brusredusering etc vid uppräkning ,och vad som man själv kan påverka vad det gäller brus mm
Nej, det behöver jag givetvis inte alls veta för att själv se resultatet. Att jag sen inte vet
varför det ser ut som det gör är en helt annan sak.
Om du nu inte tror mig så föreslår jag att du skall lyssna på Stefan Ohlsson, en person jag gärna bollar mina funderingar och tester mot, en annan är Lars Kjellberg.
Jag kan nog säga att både Stefan och jag är anhängare av CaptureOne, men man måste förstå att tiden inte står stilla hos Adobe, idag så ser jag fördelar med de båda, men inga nackdelar som du nu kräker ur dig.
Självklart finns det för- och nackdelar med båda, och mitt uttalande var förstås en aning överdrivet. Men jag säger bara vad jag själv upplever, utan att färgas av andras tester i den mån det går. Det finns alltför många här på FS som bara rapar upp saker de har läst att andra tycker. Det händer förstås att jag också gör så (exempelvis angående 17-40 som normalzoom på en APS-kamera), men då är ofta kostnaden inblandad.
I det här fallet har jag inte betalat för varken ACR eller Capture One, men jag ser ändå stora fördelar bildkvalitetsmässigt från det senare. Nackdelen är möjligen att det finns fler inställningsmöjligheter, vilket gör att det tar längre tid.
Märk nu väl att jag inte alls motsäger dina eventuella vetenskapliga tester, men ibland är det också viktigt att andra än "proffsen" uttalar sig. Jag tror nämligen inte att de flesta använder bildfiler på samma sätt som du, och troligen har gemene fotograf andra förutsättningar, mål och krav.
Vad vet jag, det kanske är så att ACR ger mer korrekt färgskala. Men i så fall är den korrekta färgskalan i mina ögon sämre än den som Capture One trollar fram.
Låt oss nu inte träta, utan diskutera. Jag högg mot attityden i ditt första inlägg, men skit i det nu. Jag lyssnar gärna till vad du har att säga om programmen och dess fördelar