precis, då hade jag ISOn på auto. det var då jag bara "tryckte av" och hoppades på det bästa
jag ska definitivt prova mig fram jag ta lite testbilder så jag lär mig, i alla fall grunderna.
för övrigt så kan jag inte ställa in högsta ISO..?
Problemet här (vinterlandskapet) är att du måste ha aktivt TVINGAT kameran att göra något ganska korkat, den hade aldrig valt denna inställning själv. Detta har inte med auto-ISO att göra egentligen, men det är auto-ISO som gör det möjligt för dig att tvinga kameran att göra dumma saker...
Det enda sätt jag ser att tvinga fram dessa kamerainställningar är om du haft kameran på "M", och sedan satt slutartid och bländare helt manuellt. Då kan du "tvinga" upp kameran på det för fototillfället helt onödiga ISO3200. Kameran märker ju via ljusmätningen att ljuset inte räcker till för 1/4000s och F14.0.
Grundkunskapen som alla fotografer bör skaffa sig är sambandet mellan ISO, slutartid och bländare.
ISO = slutartid * bländartalet^2 / ljusmängden (hur ljust det du fotograferar är)
Man behöver inte räkna på det, man behöver bara veta vad de olika delarna gör.
Slutartiden bestämmer hur kort tid som sensorn "tittar" på motivet. Längre tid kanske innebär att motivet rör sig, antingen för att det faktiskt rör på sig
eller att du inte håller kameran stilla... Båda varianterna innebär en oskarp bild, motivet hinner flytta sig i "bildramen".
Bländaren bestämmer ljusinsläppet per sekund, och även skärpedjupet. Bländare 8 på en vanilg APS-kamera är ganska mycket skärpedjup, om motivet inte är riktigt nära kameran (kort fokusavstånd).
Det är inte "lönt" att hålla kortare slutartid än att bilden blir skarp. Oftast ligger denna tid på kanske 2ggr så mycket som brännvidden du zoomat till, dvs 35mm > du måste hålla 1/80s eller kortare för att det ska bli skarpt.
Det är heller inte lönt att blända ner mycket mer än vad som behövs, bländar du ner måste du antingen höja ISO eller använda längre tider.
Kombinationen av dessa tre parametrar bestämmer i stort sett allt i bilden. Lär dig väga de tre olika parametrarnas olika för- och neckdelar mot varandra så har du en bra (tekniskt sett) grundkunskap att gå vidare ifrån.
(Jag hade nog kört vinterlandskapet på ISO200, F8.0 och 1/800s. Bilden hade blivit exakt lika ljus, minst lika skarp - och betydligt mindre brusig)