Svårt att veta om man ska skratta eller gråta.
Om du får brusiga bilder med en D90 kan det bero på flera saker, och en av dem är att det är fel på kameran, men det är mycket osannolikt. Normalt borde du inte uppleva att bilder från D90 är brusiga. Den kameran hör till dem som brusar minst av alla.
Mer troligt är att dina brusiga bilder faktiskt är underexponerade, och att de kan vara tagna med högt ISO dessutom. Om du får besvärande brus vid ISO 200 är det något som är fel.
Sensorn i D90 är en av de allra bästa, så rådet att köpa en bättre kamera ser jag som mycket missriktat. Det innefattar i stort sett bara ett fåtal kameror på marknaden, som alla är dyra.
Men för att du ska kunna få några mer initierade råd om vad som kan vara fel, krävs att du visar bilder där bruset finns, och att de bilderna har sina metadata kvar, så att man kan se hur kameran har ställt ISO. Ännu bättre kanske att ta några bilder med inställningar som normalt ger lågt brus, för att se om det är någonting exceptionellt med just din kamera.
Så jag föreslår att du tar en serie bilder med olika ISO i förutsägbar belysning så att man kan bedöma bruset och se om det är normalt eller inte. Eftersom du tydligen inte är riktigt klar över hur man exponerar (din fråga om underexponering), föreslår jag att du tar en bildserie i solljus av ett vanligt motiv på ISO 200, 400, 800 och 1600 med manuella inställningar utan att använda kamerans ljusmätare enligt tabellen här:
- ISO 200, 1/800 f/8
- ISO 400, 1/1600 f/8
- ISO 800, 1/3200 f/8
- ISO 1600, 1/3200 f/11
Ingen av de bilderna borde bli särskilt brusig, även om bruset ska börja synas vid ISO 1600. särskilt i de mörkare delarna. Däremot bör bilden på 1600 tappa detaljer i skuggorna jämfört med ISO 200.
Posta sedan åtminstone bilden du har tagit på ISO 200 i fullt format någonstans där det går att komma år den, så att man kan bedöma om kameran brusar onormalt. Posta gärna hela serien på samma sätt.