Annons

Brusbild hos Nikon 200 ,5d

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Eftersom jag arbetar med både Nikon och Canon gjorde jag en test för att se hur de båda kamerornas brusbild ser ut. Tillvägagångssätt. Motivet mättes upp med extern ljusmätare. Båda kamerorna på stativ och raw. 400, 800, 1600, 3200 iso. Bländare 8
Bilderna räknas upp med camera raw med autofunktion, dvs Camera raw evaluerar motivet, inga andra ändringar gjorda. Båda kamerorna mätte motivet på samma sätt vad det gäller tid.
Nikon 200 tillsammans med 15-55/2,8. 46mm, Canon 5d 24-70/2,8 på 70mm

Börjar med hela bilden och laddar sedan upp delförstoringar först i 100% samt även i 200% för att de små bilderna lättare kan ses
mvh Mikael
 
bild 1 hela motivet som vi skall titta närmare på. Befintligt konstant ljus. Bilden består av mörka partier samt även ljusa.Brus uppkommer där signalnivån är lägst.
 

Bilagor

  • helabilden1.jpg
    helabilden1.jpg
    25.6 KB · Visningar: 11,267
bild1 400iso. Här finns det inga synbara skillnader mellan kamerorna
 

Bilagor

  • 400iso.jpg
    400iso.jpg
    36.7 KB · Visningar: 11,259
1600iso . Vid 1600iso är skillnaderna stora. Visar med större delsutsnitt strax
 

Bilagor

  • 1600.jpg
    1600.jpg
    42.3 KB · Visningar: 11,173
Eftersom billderna inte kan ses ordentligt visar jag delutsnitt i 200%
Nu är Nikonbilden 800iso och Canon 3200iso
 

Bilagor

  • 800+3200-4.jpg
    800+3200-4.jpg
    37.3 KB · Visningar: 10,893
och sista bilden
Konklusionen blir att 3200iso hos Canon motsvarar i brus och detaljnivå vad Nikon återger vid 800iso. I mössan som hänger kan faktiskt mera detaljer ses i sömmen i Canons bild 3200 jmf med 800iso.
Alla bilder finns i raw och vill någon själv kontrollera bilderna så står dessa till förfogande.
Mikael
 

Bilagor

  • 800+3200-2.jpg
    800+3200-2.jpg
    52.2 KB · Visningar: 10,590
Tillägg till ovan. Objektivet som användes var 17-55/2.8
Ovanstående bilder är uppräknade rawbilder.

Hur fungerar den interna brusreduseringen jämfört med den som ligger i camera raw settings.
Liksom d2x "vinner" man på att fotografera med jpg och därmed låta kameran sköta uppräkning och brusredusering. Bilderna blir lite mer utsmetade men betydligt snyggare och inte så oroliga.Med d50 har Nikon på ett bättre sätt lyckats med att dämpa bruset utan att detaljåtergivningen blir för lidande. Detta kan ses även hos 200.
Mikael
 

Bilagor

  • raw+jpg3200isoc.jpg
    raw+jpg3200isoc.jpg
    51.6 KB · Visningar: 10,129
Fortsätter med Nikon 200 interna uppräkning och brusredusering.
1600iso. Nikon klarar sig bra mot Canon 5d och intern uppräkning. Man kan se att vissa detaljer smetas bort, se blå pil . Skall man fotografera höga iso med nikon föreslår jag jpg istället för raw, eller så får man hitta en bra medelväg i rawprogrammet vad det gäller att brusredusera och samtidigt ha kvar detaljåtergivning.
Mikael
 

Bilagor

  • jpg+jpg2.jpg
    jpg+jpg2.jpg
    36.9 KB · Visningar: 9,920
Är det Adobe CameraRaw du testat där? Hur står sig isåfall brusreduceringen i Nikon Capture mot den du testat med? Den "borde" väl kunna vara identisk med kamerans algoritm, eller har kamerans JPEG-uppräkning än mer data att jobba utifrån?
 
Sista jpg bilderna, nu i lågdager, sömmen i mössan äts upp av brus och för dålig signal, väggen bakom saknar färginformation samt det gröna återges inte lika tydligt som i canonbilden.Här kan man se att Canon har ett "blotchigare"brusbild i mössan
Jag är positivt överaskad över jpg bilderna från 200 .
Mikael
 

Bilagor

  • jpg+jpg3.jpg
    jpg+jpg3.jpg
    37.3 KB · Visningar: 1,659
clindh skrev:
Är det Adobe CameraRaw du testat där? Hur står sig isåfall brusreduceringen i Nikon Capture mot den du testat med? Den "borde" väl kunna vara identisk med kamerans algoritm, eller har kamerans JPEG-uppräkning än mer data att jobba utifrån?

Du får gärna låna RAWbilderna av mig och testa
Mikael
 
Tycker Nikon-bilderna ser lite mörkare ut än motsvarande Canon. Hur mycket skillnad hade 1/3 steg mer exponering på Nikon gjort för brusskillnaden måntro?
 
macrobild skrev:
Eftersom jag arbetar med både Nikon och Canon gjorde jag en test för att se hur de båda kamerornas brusbild ser ut. Tillvägagångssätt. Motivet mättes upp med extern ljusmätare. Båda kamerorna på stativ och raw. 400, 800, 1600, 3200 iso. Bländare 8
Bilderna räknas upp med camera raw med autofunktion, dvs Camera raw evaluerar motivet, inga andra ändringar gjorda. Båda kamerorna mätte motivet på samma sätt vad det gäller tid.
Nikon 200 tillsammans med 15-55/2,8. 46mm, Canon 5d 24-70/2,8 på 70mm

Börjar med hela bilden och laddar sedan upp delförstoringar först i 100% samt även i 200% för att de små bilderna lättare kan ses
mvh Mikael

kul att du jobbar vidare med dina tester..=)

Är RAW exemplen som du visar helt utan brusreducering i ACR??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.