ANNONS
Annons

Brus på 1D Mark II N

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Nä men då rek jag dig att läsa på. Eller så får vi anpassa utskrifterna efter dig och dina behov om du nu ser mer än genomsnittet och håller din kopia 10cm från ögonen.Ser du hela bilden då ??? 20 x 30 kopia med idmk2 och det brus den innehåller???
Ska jag läsa på för att bekräfta min egen syn?
Vad är det du försöker säga? Att bruset ändå inte syns, eller va? Jag förstår inte. Varför jämför vi då alls bruset i olika kameror?

Makten skrev:
Ska jag läsa på för att bekräfta min egen syn?
Vad är det du försöker säga? Att bruset ändå inte syns, eller va? Jag förstår inte. Varför jämför vi då alls bruset i olika kameror?

Se mitt tidigre svar, du och Clark Kent måste se något i hästväg.
God natt.
Och läs på lite angående utskrift, upplösning och vad vi kan se.

Mikael

macrobild skrev:
Se mitt tidigre svar, du och Clark Kent måste se något i hästväg.
Tja, jag är ju hälften så gammal som du, så det är inte omöjligt;-)

God natt.
Och läs på lite angående utskrift, upplösning och vad vi kan se.
Varför då? Jag använder hellre synen. Jag brukar nämligen titta på bilder, inte mäta. Jag hoppas att de flesta andra också ägnar sig åt sådant.

Gonatt!

Möjligen kan det finnas intresse att gå igenom de förutsättningar som finns angående utskrift, tryck och vad vi kan se med våra ögon, eller när tryck eller utskrift sätter gränsen på vad vad som kan återges och därmed kan ses. Tills dess tycker jag att du skall spendera natten på att läsa in dig , inte bara förlita dig på vad du ser, det finns många som ser annorlunda saker här i världen. Hör du till dom?
Nu är det sängen
Mikael

Gomorron! Hoppas att ni kunde somna efter era heta känslor. Fast det är ju bra att ni inte super på lördagsnätterna förstås ;-)

macrobild skrev:
Nej 5d klarar inte bruset bättre, brusbilden är ungefär identisk, 5d har högre upplösning- jämför med exv Kodak 14milj pixlar kamera som har högre upplösning men mycket sämre brusegenskaper på högre iso, eller för den del d2x som har upplösning och brusegenskaper som ligger nära 1dsmk2 i 100 iso men som brister högre upp i iso.(vilket jag har visat i en gammal tråd där bruset hos d2x var lika eller bättre med 1dsmk2 på 100iso)
Mikael

Ok, 5d klarar bruset bättre tack vare högre upplösning. 5d ger bättre bildkvalitet vid ett givet utsnitt. Det stämmer bättre med hur jag upplever det på skärmen. Även om jag tycker att mina bilder tagna på iso 1600 ser bättre ut brusmässigt vid 100% visning än vad de testbilder från 1d som lagts ut här gör. Men det är inget vetenskapligt test bakom detta påstående, utan det får stanna vid min uppfattning.

Mvh Magnus

AFE skrev:
Om Canon (rent hypotetiskt alltså) skulle ta en bit av samma sensorvåffla som man använder till 5D eller 1DMkII och göra en kompaktkamera med två megapixlar, skulle den kameran förstås ha liknande brusbild som 5D, 30D eller 1DII (om den använder samma bildprocessor).

På grund av den lägre upplösningen skulle utskrifter från denna kamera ändå se brusigare ut än bilder från exempelvis 30D.

Det är klart att man skulle kunna jämföra en bild i 10x15cm med en i 30x40cm och se det likartade bruset, men i praktiken blir det ju bara fånigt!

Precis min åsikt! Om man vill jämföra två kameror för att uttala sig om bildkvalitet på något sätt så bör man givetvis fotografera med så lika förutsättningar som möjligt. För mig så innebär det bland annat att man bör använda samma bildvinkel och sedan betrakta samma utsnitt vid samma storlek.

Martin Hertsius (Makten) skrev (som ett svar till mikael risedal):
Vi har tydligen en väldigt olika syn på det hela. Jag förstår inte varför man nödvändigtvis ska skriva ut bilder så stora som kamerans upplösning tillåter.

Oavsett så tycker jag att det är en självklarhet att det totala bruset i bilden kan anses olika mellan kameror med olika upplösning men samma brusbild per pixel.

Instämmer! Som jag uppfattar det här med brus... Så länge upplösningen är *tillräckligt* hög så spelar den ingen roll för bruset, det är bara den totala sensorytan och sensorteknologin som påverkar. (Ev kan större pixeltäthet leda till större brus om inte ytan utnyttjas lika effektivt p.g.a. mellanrummen)

Antag att vi har en reell sensor med åtminstone dubbelt så hög upplösning som nödvändigt för en viss önskad utskriftstorlek, då kan vi bilda en virtuell sensor med halva upplösningen genom att summera närliggande pixlar parvis. Den virtuella sensorn har lägre brus på pixelnivå, men vid utskrift i den önskade storleken går bilden inte att skilja från originalbilden och även bruset är det samma!

Om man däremot väljer att exponera olika stora utsnitt ur den reella sensorn och sedan skriver ut dem i samma storlek så kommer givetvis bruset att skilja.

Slutkläm:
5d, 1d, 30d... Om bruset på pixelnivå eller för utsnitt till viss sensoryta skulle vara samma för dessa kameror är väl helt ointressant? Har man en kamera med större sensor så skall man förstås utnyttja hela sensorn!

tombom skrev:
Precis min åsikt! Om man vill jämföra två kameror för att uttala sig om bildkvalitet på något sätt så bör man givetvis fotografera med så lika förutsättningar som möjligt. För mig så innebär det bland annat att man bör använda samma bildvinkel och sedan betrakta samma utsnitt vid samma storlek.

Instämmer! Som jag uppfattar det här med brus... Så länge upplösningen är *tillräckligt* hög så spelar den ingen roll för bruset, det är bara den totala sensorytan och sensorteknologin som påverkar. (Ev kan större pixeltäthet leda till större brus om inte ytan utnyttjas lika effektivt p.g.a. mellanrummen)

Antag att vi har en reell sensor med åtminstone dubbelt så hög upplösning som nödvändigt för en viss önskad utskriftstorlek, då kan vi bilda en virtuell sensor med halva upplösningen genom att summera närliggande pixlar parvis. Den virtuella sensorn har lägre brus på pixelnivå, men vid utskrift i den önskade storleken går bilden inte att skilja från originalbilden och även bruset är det samma!

Om man däremot väljer att exponera olika stora utsnitt ur den reella sensorn och sedan skriver ut dem i samma storlek så kommer givetvis bruset att skilja.

Slutkläm:
5d, 1d, 30d... Om bruset på pixelnivå eller för utsnitt till viss sensoryta skulle vara samma för dessa kameror är väl helt ointressant? Har man en kamera med större sensor så skall man förstås utnyttja hela sensorn!

Det blåser storm i Skåne och jag har precis varit ute och hämtata in ett plåttak som var på väg till grannen.

Vad menar du med det sista? Har man en sensor som är större så skall man förstås utnyttja hela sensorn?

Mikael

macrobild skrev:
Det blåser storm i Skåne och jag har precis varit ute och hämtata in ett plåttak som var på väg till grannen.

Vad menar du med det sista? Har man en sensor som är större så skall man förstås utnyttja hela sensorn?

Mikael

Det blåser en hel del i Linköping också men jag ser inga tak som flyger omkring ännu. Fick du någon bra bild på plåttaket?

Att utnyttja hela sensorn är att se till att kompositionen precis får plats på sensorn i kameran - varken mer eller mindre.

Det är ingen mening med att jämföra pixelutsnitt i 100% för kameror med olika antal pixlar, och det är inte heller någon mening med att jämföra vid samma brännvidd om sensorytan skiljer. Jämförelsen bör bygga på *samma komposition, *samma exponeringsvärden, *samma utsnitt och *samma utskriftsstorlek.

Då blir det uppenbart att för riktigt stora utskrifter har man nytta av väldigt många pixlar för att få med alla detaljer, och om bruset är störande så märker man antagligen att det är en fördel med större sensoryta.

Jag är visst inte dum i huvudet, vilken tur. Det finns uppenbarligen fler som tycker som jag.

God morgon förresten:-D Jag vaknade faktiskt för en halvtimme sedan, hrrm. Mer regnigt än blåsigt här.

Idag är blåsten för jävlig, utbytesstudenter från Madrid testar sitt nya fordon på Lunds gator. "no more petrol" hojtar de innan de bär iväg.Körkort för kundvagn erfodras

Bilagor

• blåser.jpg
    blåser.jpg
    54.3 KB · Visningar: 165
tombom skrev:

SVAR:En kamera som har hög upplösning men dåliga brusvärden är Kodak 14milj pixlar kamera om du frångår lägsta iso, här hjälper alltså inte hög upplösning, upplösningen försvinner i det höga bruset. I canons fall är bruset likvärdigt men ena kameran har högre upplösning, dvs fler pixlar

SVAR: eftersom sensorn är densamma så skiljer inte bruset från dina två exempel, du får lägre upplösning i ena fallet

SVAR : Här får du förklara vad du menar

Slutkläm:

Svar på slutklämmen: I alla fall oavsett det är en kompakt eller slr skall man använda hela sensorn , annars förlorar du upplösning totalt sett

Thomas, jag har svarat dig i din text ovan
hälsningar
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:

SVAR: eftersom sensorn är densamma så skiljer inte bruset från dina två exempel, du får lägre upplösning i ena fallet
Min poäng är att bruset från den virtuella sensorn på pixelnivå är lägre, men att det precis kompenseras av högre upplösning i den reella sensorn. Och då hävdar jag att det är samma brus i bilderna.

SVAR : Här får du förklara vad du menar
Jag antar att man använder samma sensor för att fotografera ett motiv med två olika brännvidder fast beskurna till samma utsnitt. Då kommer en utskrift av den hårdare beskurna vidvinkelvarianten uppvisa mer brus. (Den har förstås lägre upplösning också men jag antar att upplösningen ändå är tillräckligt hög för den önskade utskriften)

Nu ska vi se om Mikael förstår vad vi menar.

Jag har tagit två bilder vid olika brännvidd med min kamera, och sedan beskurit den ena så att jag fått exakt samma utsnitt. Det motsvarar alltså två bilder med olika kameror och olika upplösningar, men exakt samma utsnitt och komposition. Den ena bilden håller 10 megapixlar och den andra 1,5 för att göra skillnaden riktigt tydlig. Den mindre bilden är sedan uppinterpolerad till 10 megapixlar. Från båda dessa har jag sen tagit utsnitt i 100%. Skillnaderna är alltså motsvarande de man skulle se mellan två kameror med samma brusbild men helt olika upplösning, visade i samma storlek.

Här kommer den högupplösta. ISO 1600 i JPG med brusreducering satt till "normal" från en Nikon D200. Utsnittet är från ett ställe som inte ligger i skärpa, därav den usla kvaliteten.

Bilagor

• hög.jpg
    hög.jpg
    99.8 KB · Visningar: 101
Och den lågupplösta, från "1,5-megapixelkameran". Vilken kamera ger brusigast bilder? Svår fråga va?

Edit: Jag har inte gjort ett skvatt med bilderna i övrigt förutom att omvandla till sRGB och spara för webben optimerad för 100k storlek.

Bilagor

• låg.jpg
    låg.jpg
    67.3 KB · Visningar: 99
Begriper överhuvudtaget inget vad det gäller ditt exempel.
Pratar vi om samma sak?
Brus eller upplösning?
Mikael

macrobild skrev:
Begriper överhuvudtaget inget vad det gäller ditt exempel.
Pratar vi om samma sak?
Brus eller upplösning?
Vi pratar om brus OCH upplösning. Alla utom du begriper att upplösningen påverkar hur brusig bilden blir i sin helhet även om brusbilden per pixel är samma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar