tombom skrev:
Precis min åsikt! Om man vill jämföra två kameror för att uttala sig om bildkvalitet på något sätt så bör man givetvis fotografera med så lika förutsättningar som möjligt. För mig så innebär det bland annat att man bör använda samma bildvinkel och sedan betrakta samma utsnitt vid samma storlek.
Instämmer! Som jag uppfattar det här med brus... Så länge upplösningen är *tillräckligt* hög så spelar den ingen roll för bruset, det är bara den totala sensorytan och sensorteknologin som påverkar. (Ev kan större pixeltäthet leda till större brus om inte ytan utnyttjas lika effektivt p.g.a. mellanrummen)
SVAR:En kamera som har hög upplösning men dåliga brusvärden är Kodak 14milj pixlar kamera om du frångår lägsta iso, här hjälper alltså inte hög upplösning, upplösningen försvinner i det höga bruset. I canons fall är bruset likvärdigt men ena kameran har högre upplösning, dvs fler pixlar
Antag att vi har en reell sensor med åtminstone dubbelt så hög upplösning som nödvändigt för en viss önskad utskriftstorlek, då kan vi bilda en virtuell sensor med halva upplösningen genom att summera närliggande pixlar parvis. Den virtuella sensorn har lägre brus på pixelnivå, men vid utskrift i den önskade storleken går bilden inte att skilja från originalbilden och även bruset är det samma!
SVAR: eftersom sensorn är densamma så skiljer inte bruset från dina två exempel, du får lägre upplösning i ena fallet
Om man däremot väljer att exponera olika stora utsnitt ur den reella sensorn och sedan skriver ut dem i samma storlek så kommer givetvis bruset att skilja.
SVAR : Här får du förklara vad du menar
Slutkläm:
5d, 1d, 30d... Om bruset på pixelnivå eller för utsnitt till viss sensoryta skulle vara samma för dessa kameror är väl helt ointressant? Har man en kamera med större sensor så skall man förstås utnyttja hela sensorn!