Annons

Brus på 1D Mark II N

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Vi pratar om brus OCH upplösning. Alla utom du begriper att upplösningen påverkar hur brusig bilden blir i sin helhet även om brusbilden per pixel är samma.

Men det är väl inte det jag säger, jag talar om brus, brus som uppkommer från sensor, kabeldragningar, utläsning, dvs signal brus som är densamma från de båda kamerorna.
Återigen gör en kopia från den ena kameran och den storlek den tillåter med sina antal pixlar och en från den andra kameran som som har högre pixelantal.
Bruset kommer att vara och ses lika i båda fallen eftersom brus och upplösning är lika i de båda kopiorna.
Talar vi om samma saker?

Mikael

macrobild skrev:
Återigen gör en kopia från den ena kameran och den storlek den tillåter med sina antal pixlar och en från den andra kameran som som har högre pixelantal.
Återigen; varför då? Den ena blir större och alltså har den lägre brus i förhållande till ytan, för hundrade gången. Är det fler här som inte begriper vad du argumenterar om?

En utfälld tumstock är längre än en ihopfälld, även om skalan är precis samma.

Makten skrev:
Återigen; varför då? Den ena blir större och alltså har den lägre brus i förhållande till ytan, för hundrade gången. Är det fler här som inte begriper vad du argumenterar om?

Den har väl inte lägre brus för den är större, bruset är detsamma, kameran har har flera pixlar , högre upplösning och därför kan bilden göras större. Bruset är exakt detsamma på den större kopian som den mindre eftersom kamerorna antas ha samma brusegenskaper vad det gäller brus
Upplösningen är olika

Mikael

avslutar härmed (för andra gången)

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Men det är väl inte det jag säger, jag talar om brus, brus som uppkommer från sensor, kabeldragningar, utläsning, dvs signal brus som är densamma från de båda kamerorna.
Bruset kommer att vara och ses lika i båda fallen eftersom brus och upplösning är lika i de båda kopiorna.
Talar vi om samma saker?

Mikael

Du har rätt i det du säger Mikael men jag förstår fortfarande inte varför du tycker att utskriftsstorleken skall bestämmas av pixelantalet.

Det borde väl vara den konstnärliga friheten eller storleken på fotoramen som avgör vilken utskriftsstorlek man väljer? Och sedan blir bildkvaliteten vad den blir beroende på brus och pixelantal.

Då inser man att det behövs tillräckligt många pixlar för att få fram alla detaljer i bilden, men utöver det så finns det en avvägning där det inte spelar någon roll om man har få pixlar med lite brus eller fler pixlar där var och en är brusigare.

macrobild skrev:
avslutar härmed (för andra gången)
Ja, nu får det vara nog. Maken till märkligt resonemang får man leta efter.

Jag utnyttjar upplösning för att få bästa möjliga kvalitet medan du utnyttjar det för att få största möjliga bildstorlek. Det är två logiska sätt att förhålla sig till bilden, och jag ser inget konstigt med det ena eller det andra. Hur du kan hävda att bruset är detsamma fattar jag dock inte eftersom man inte kollar på olika stora bilder vid samma avstånd.

Punkt.

(Fast jag kanske återkommer med lite testbilder från min D200 så att stackarna med 1D förstår att det finns värre kameror när det gäller brus.)

;-)

Makten skrev:
Ja, nu får det vara nog. Maken till märkligt resonemang får man leta efter.

Jag utnyttjar upplösning för att få bästa möjliga kvalitet medan du utnyttjar det för att få största möjliga bildstorlek. Det är två logiska sätt att förhålla sig till bilden, och jag ser inget konstigt med det ena eller det andra. Hur du kan hävda att bruset är detsamma fattar jag dock inte eftersom man inte kollar på olika stora bilder vid samma avstånd.

Punkt.

(Fast jag kanske återkommer med lite testbilder från min D200 så att stackarna med 1D förstår att det finns värre kameror när det gäller brus.)

;-)

Martin
Upplösning för att få bästa kvalitet. Medan jag utnyttjar den för att få största bildstorlek.? Det är två logiska sätt att föhålla sig till bilden ???
Vad för logik är detta ?

Att du inte förstår vad brus är, att du blandar ihop begrepp som brus och upplösning har jag förstått.
Att du inte förstår att om två kameror som har samma brusegenskaper utifrån uppmätning och av det olika pixelantal de har så får man en viss storlek på en bild som innefattar av en viss upplösning ppi. Dvs en mindre bild från 1dmk2 och en större från 5d. Att båda bilderna har samma brus och upplösning men de är olika stora pga skillnaden i pixelantalet. Du kan därmed sitta och titta på dessa bilder från vilket avstånd du vill. Upplösningen och brusbild är densamma i dessa bilder, men du håller en mindre bild till ytan i ena handen från 1dmk2 och en något större i den andra från 5d. Skulle du nu försöka få högre upplösning i 5d bilden så skulle du få göra den mindre och öka ppi talet men då inträder två faktorer, skrivarens förmåga till att ge fler detaljer/upplösning och våra ögon begränsningar till att vi ser ett visst antal LP/mm
Du kan ta detta med mig privat genom e-post eller ringa mig på 046-399000 så kan vi diskutera igenom vad brus är, upplösning, ppi i utskrift/ tryck.

Mikael

Senast ändrad:
att bruset mäts och redovisas per pixel är inte så konstigt, slutanvändningen av bilden är ju okänd. SÅ det är inte mycket att välja på.

Hur man vill tolka och använda informationen är sedan upp till var och en.

cmyk skrev:
att bruset mäts och redovisas per pixel är inte så konstigt, slutanvändningen av bilden är ju okänd. SÅ det är inte mycket att välja på.

Klokt sagt.

Hur man vill tolka och använda informationen är sedan upp till var och en.

Det är ju inte fel att veta om att högre upplösning kan ge en del andra fördelar än bara möjlighet att göra större utskrifter, som lägre upplevt brus (som inte är samma sak som lägre brus).

macrobild skrev:
Martin
Upplösning för att få bästa kvalitet. Medan jag utnyttjar den för att få största bildstorlek.? Det är två logiska sätt att föhålla sig till bilden ???
Vad för logik är detta ?

Att du inte förstår vad brus är, att du blandar ihop begrepp som brus och upplösning har jag förstått.
Att du inte förstår att om två kameror som har samma brusegenskaper utifrån uppmätning och av det olika pixelantal de har så får man en viss storlek på en bild som innefattar av en viss upplösning ppi. Dvs en mindre bild från 1dmk2 och en större från 5d. Att båda bilderna har samma brus och upplösning men de är olika stora pga skillnaden i pixelantalet. Du kan därmed sitta och titta på dessa bilder från vilket avstånd du vill. Upplösningen och brusbild är densamma i dessa bilder, men du håller en mindre bild till ytan i ena handen från 1dmk2 och en något större i den andra från 5d. Skulle du nu försöka få högre upplösning i 5d bilden så skulle du få göra den mindre och öka ppi talet men då inträder två faktorer, skrivarens förmåga till att ge fler detaljer/upplösning och våra ögon begränsningar till att vi ser ett visst antal LP/mm
Du kan ta detta med mig privat genom e-post eller ringa mig på 046-399000 så kan vi diskutera igenom vad brus är, upplösning, ppi i utskrift/ tryck.
Sitt och mät du, så tittar jag på bilder som man brukar göra. Jag tycker att du är tjurskallig som en barnunge, och det är ganska komiskt att du försöker påskina att dina slutsatser är riktigare för att jag "inte har läst om vad brus är". Jag har väl ögon att se med för fasen.
Lustigt också att du gång på gång "lämnar diskussionen" för att sen komma tillbaka och älta samma sak om igen. Hur mycket du än påstår att brusbilden är det viktiga så kommer jag att se skillnad i brus hos bilder med olika upplösning. Varför du inte gör det kan jag inte svara på.

froderberg skrev:
Klokt sagt.

Det är ju inte fel att veta om att högre upplösning kan ge en del andra fördelar än bara möjlighet att göra större utskrifter, som lägre upplevt brus (som inte är samma sak som lägre brus).

Ganska bra sammanfattning, brus är något som sensorn, utläsningen , elektroniken, mm ger upphov till och den är lika (vad jag förstår av Phil mfl)och vad jag kan se när jag jämför mina kameror

Hur gör du Magnus när du skriver ut bilden från den kameran som har högre upplösning dvs 5d och jämfört med 1dmk2, eller för den delen skall ha in en bild i tidningen som skall bli 10 x 15 cm från 5d
Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar