Annons

Brus och ränder

Produkter
(logga in för att koppla)

KaViDa

Medlem
Hej!

På senare tid har jag oftare och oftare råkat ut för mycket brus och fula ränder när jag fotar med min Nikon D70s. Jag vet inte om det är kamerans fel eller om det är jag själv som klantar mig men eftersom jag varken vill klandra mig själv eller kameran väljer jag att skriva här på forumet:)

Jag bifogar en helt vanligt tagen bild som jag tagit för ett par dagar sedan. På den bilden syns de lodräta ränderna tydligt och bruset är väldigt påtagligt.

Bilden är förövrigt fotad i RAW-format (fotar alltid i RAW) med slutartiden: 1/3200s, bländaren: 8 och ett ISO-värde på 200 (som är det lägsta för D70s). När jag tog bilden underexponerade jag den 2 steg, men eftersom jag även råkat ut för samma problem utan att underexponera kan problemet inte ligga där.
Kan även tillägga att bilden är tagen med kitobjektivet 18-70mm.

Är det någon av er som råkat ut för samma problem?
Tacksam för svar!
Mvh/ Daniel
 
Senast ändrad:
Nu ser jag ingen bild. Men ränder och brus beror nästan alltid på att man gör bilden ljusare i efterbehandlingen. Många använder också program som gör det automatiskt utan att vara medvetna om att man måste stänga av det, t ex Camera Raw.

Exponera alltid så rikligt som möjligt. När högdagrarna börjar blinka om man krämar på ett tredjedels steg till ligger man rätt till. Man kan alltid göra en bild mörkare i efterhand, men tvärtom straffar sig obönhörligt.

När du säger att du inte underexponerar, hur avgör du då det? Ljusmätare, histogram eller högdagerblink? Att slaviskt följa en automagisk intelligent ljusmätare är långtifrån någon garanti.

Lyft in bilden i din råkonverterare, se till att stänga av all automatik och kolla på histogrammet.

Så utan att ha sett bilden skulle jag vilja påstå att det är dig själv du skall klandra ;)
 
Tack Jim för ditt snabba svar och tack för alla tipsen!

Nu finns det i alla fall länkar till bilderna i den här tråden så om du vill kan du titta på dem sen.

Jag la in bilden i råkonverteraren och visst blev det bättre när jag stängde av automatiken, men trots det är bilden på molnet (den första länken) fortfarande väldigt brusig och randig. Men det kanske beror på att jag ställt in kameran fel från början?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.