Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus i livevisning

Produkter
(logga in för att koppla)
I helgen var jag på naturfotokurs med min Nikon D800 och vi skulle använda oss av live wiev när vi fotograferade och även ställa in skärpan manuellt. När jag zoomade in för att ställa in skärpan blev det ett enormt brus i displayen vilket inte var fallet i kursledarens kamera, en Canon. Har skickat frågan vidare till Nikonsupporten men efter två dagar har jag inte fått något svar så tänkte att jag vänder mig hit för att se om någon mer med Nikon D800 har samma problem eller om det är något fel på min kamera.

Jag vet inte till vilken grad du har brus men på min Nikon D300 har jag lite brus men det är inget jag tänker på. Man skulle till och med kunna säga att man kan bortse från det. Jag har ingen aning vad det kan bero på och varför Canon inte har något brus. Stör det dig? I så fall hoppas jag att du får svar från supporten snart! Återkom gärna med deras svar!

Annars skulle jag kunna spekulera i att bruset beror på att kameran inte ser live view som sin främsta funktion och att man kanske får "vara glad" att tillverkaren lagt till funktionen. Men jag förstår att det är väldigt behändigt emellanåt.

Jag vet inte till vilken grad du har brus men på min Nikon D300 har jag lite brus men det är inget jag tänker på. Man skulle till och med kunna säga att man kan bortse från det. Jag har ingen aning vad det kan bero på och varför Canon inte har något brus. Stör det dig? I så fall hoppas jag att du får svar från supporten snart! Återkom gärna med deras svar!

Annars skulle jag kunna spekulera i att bruset beror på att kameran inte ser live view som sin främsta funktion och att man kanske får "vara glad" att tillverkaren lagt till funktionen. Men jag förstår att det är väldigt behändigt emellanåt.

Detta svar fick jag:

Jag har pratat med Nikons europeiska tekniska kontor (ETO) och fått reda på att Liveview upplösningen i skärmen på kameran har bara den upplösningen som skärmen har, dvs VGA upplösninge med 921 600 pixels, och att inzoomnings steg 5 vid max inzoomning är en 400% förstoring av den bilden.

Alltså är liveview bilden på kamerans bildskärm inte i full sensor upplösning som är på 36 152 320 pixels.

Det låter nog rimligt. En stillbild på kamerans skärm kanske inte upplevs som pixlig eftersom den är still. När du byter till rörlig bild kanske det blir mer påtagligt för ögat och det är det som gör att du uppfattar bilden annorlunda. Vet du vad din vän hade för upplösning på hens skärm?

Det låter nog rimligt. En stillbild på kamerans skärm kanske inte upplevs som pixlig eftersom den är still. När du byter till rörlig bild kanske det blir mer påtagligt för ögat och det är det som gör att du uppfattar bilden annorlunda. Vet du vad din vän hade för upplösning på hens skärm?
Jag kommer inte ihåg om han vid tillfället hade sin EOS 5D Mark III eller 1D X, men dom har ju samma bildskärm på 1,04 Mpx. Han kunde zooma in fullt och sätta skärpan perfekt medans min bara var ett evigt brus, fick chansa, var riktigt besviken.

Jag kommer inte ihåg om han vid tillfället hade sin EOS 5D Mark III eller 1D X, men dom har ju samma bildskärm på 1,04 Mpx. Han kunde zooma in fullt och sätta skärpan perfekt medans min bara var ett evigt brus, fick chansa, var riktigt besviken.

Det låter som att det är ovanligt mycket brus i ditt fall, då hoppas jag att supporten hjälper dig bättre. Har du möjlighet att fota hur bruset ser ut på skärmen, kanske med din smartphone? Vore intressant att se ditt problem. Jag hade också skickat in den bilden till Nikons support.

Det låter som att det är ovanligt mycket brus i ditt fall, då hoppas jag att supporten hjälper dig bättre. Har du möjlighet att fota hur bruset ser ut på skärmen, kanske med din smartphone? Vore intressant att se ditt problem. Jag hade också skickat in den bilden till Nikons support.
Det var jättesvårt att ta en bild, men när jag zoomat in helt så rör det på sig hela tiden, som jag sagt tidigare man får gissa sig till att skärpan sitter. Försökte kolla min D300 men jag lyckas inte få till livevisningen

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    49.5 KB · Visningar: 42
Inte helt

Om det nu är så att din kameradisplay visar 400% i full inzoomning så ska du nog se till att inte zooma in så mycket utan nöja dig med 2 hack under full inzomning. Har du testat det?

Ja det är väl känt sen länge att D800 har dålig liveview precis som du beskriver och som svaret från Nikon bekräftar. Canon (5d mk3 i alla fall och säkert flera modeller) har ett annat koncept och ger mycket bättre bild vid förstoring av bilden. Verkar som D810 har samma bekymmer så det hjälper inte att uppgradera!

LG

Ja det är väl känt sen länge att D800 har dålig liveview precis som du beskriver och som svaret från Nikon bekräftar. Canon (5d mk3 i alla fall och säkert flera modeller) har ett annat koncept och ger mycket bättre bild vid förstoring av bilden. Verkar som D810 har samma bekymmer så det hjälper inte att uppgradera!

LG[/
Nej, det gör ju inte det!

Vilken bländare hade du valt när du körde live view? Beroende på inställning så bländar kameran ner för att ge en förhandsvisning av skärpedjupet, och då måste den höja ljusheten på bilden elektroniskt vilket ger brus :)

Vilken bländare hade du valt när du körde live view? Beroende på inställning så bländar kameran ner för att ge en förhandsvisning av skärpedjupet, och då måste den höja ljusheten på bilden elektroniskt vilket ger brus :)

Tänkte just säga det. Ställ in största bländare om du använder LV för att ställa in skärpan, du vill ju ha kort skärpedjup när du ställer in skärpan. Och eftersom D800 har väldigt hög upplösning så blir 400% upplevt brusigare. Ställ ner till 100%. I högre förstoringar förstorar du ju bara pixlarna, tillför inget för livebilden.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av D800 så är det svårt för mig att uttala mig, men som många här verkar beskriva så är det kamerahuset som spökar, och inte ditt enstaka exemplar. Vad jag förstår i alla fall. Har du skickat in bilden till Nikon? Kan de bekräfta att det är förfärligt brus på ditt kamerahus och att det inte går att göra något åt det?

Jag kollade lite närmare på min D300 med Live View. Du ställer in det genom att vrida den vänstra toppratten på kamerahuset till Live View-ikonen och trycker in exponeringsknappen en gång för att öppna slutaren. Trycker du en gång till så tar du en bild. Jag stördes inte av bruset på min Live View och zoomade ungefär fyra gånger för att hitta skärpan.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av D800 så är det svårt för mig att uttala mig, men som många här verkar beskriva så är det kamerahuset som spökar, och inte ditt enstaka exemplar. Vad jag förstår i alla fall. Har du skickat in bilden till Nikon? Kan de bekräfta att det är förfärligt brus på ditt kamerahus och att det inte går att göra något åt det?

Jag kollade lite närmare på min D300 med Live View. Du ställer in det genom att vrida den vänstra toppratten på kamerahuset till Live View-ikonen och trycker in exponeringsknappen en gång för att öppna slutaren. Trycker du en gång till så tar du en bild. Jag stördes inte av bruset på min Live View och zoomade ungefär fyra gånger för att hitta skärpan.

Tack, nu hittade jag liwe view men han tar inga kort men den går bara att zooma in tre gånger, på 800 går det att zooma in fem gånger, ska skicka den till Nikon för den börjar brusa redan vid tredje inzoomningen. Har testat med olika bländare och brännvidder men det är lika brusigt var jag än är.

Trist att höra din historia men jag hoppas att du åtminstone har fått lite hjälp här på forumet. Lycka till med inlämningen och återkom gärna och berätta hur det har gått!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar