Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

brus 20D på 800 ISO

Produkter
(logga in för att koppla)
Bild 3:
1600 ISO, "Dark frame", 100% crop.
Måste väl fortfarande anses som lågt brus med tanke på de +4 stegen i exponeringskompensation i raw-konverteringen?
 

Bilagor

  • 1600.jpg
    1600.jpg
    47.4 KB · Visningar: 184
Bild 4:
1600 ISO, "Grey frame", 100% crop.
Mycket bra med tanke på Shadows=0 i rawkonverteringen som lyfter upp de mörkare nivåerna och höjer bruset.
Notera att ingen brusreducering använts, varken i kameran (använde RAW-fil), eller i raw-konverteringen. (se inställningarna i tidigare inlägg ovan.)
Sparade utsnitten som jpg, vilket påverkade bilderna minimalt trots komprimeringen, så långt jag kunde se på skärmen vid jämförelse med original, före/efter komprimering.

(Jag har motsvarande biler även för de andra känsligheterna om någon är intresserad.)
 

Bilagor

  • 1600_grey.jpg
    1600_grey.jpg
    41.5 KB · Visningar: 182
Torda skrev:
kruxet med de flesta tester är att de nästan uteslutande använder jpeg som format och Canon har bättre mjukvara i kamerorna, så därför blir det skillnad.

När jag jämfört har jag fotat i RAW, konverterat filerna från kamerorna i C1 och använt identiska inställningar. Det enda jag korrigerat är vitbalans och eventuellt exponering, för att bilderna ska se så "lika" ut som möjligt. Skärper jag bilderna från 10D ,för att få ut likvärdigt med detaljer, är plötsligt bruset högre än med D70. 20D och D70 ligger på samma synliga brusnivå.

Du får samma resultat med 20D, så dina iaktagelser stämmer även med vad vi ha fått fram. Alltså Canon kameran 20D i raw har plötsligt högre synbart brus än jmf med D70 om båda bilderna går genom en lika inställd rawkonverterare.

Canon 20D har i sina jpg bildfiler en tillsmetad men för ögat snygg breusredusering inlagd i kameran, samt annorlunda låg pass filtrering.Titta samtidigt runt fina linjer , telefontrådar etc, så syns tydliga skärpeartefakter i 20D. Detta när uppskärpning är satt till lägst i kameran. På en D70 ses övrthuvudtaget inga skärpeetefakter och bilden kan skärpas betydligt mer än vad en 20D kan och bör göras. PGA de fula skärpeartefakter som från början finns i 20D.
Bild exempel finns på www.99mac.se och tråden 20D jämförs med d70. Även jämförs färgbrus, höga isotal , AWB, tonkurvor, återgivning av svåra färger, uppräkningsfel/interpolering mm mm


"Ögat har en förmåga att se detaljer/upplösning i en bild som motsvarar ca 6 miljoner pixlar. Bilden betraktad i normalt betrakningsavstånd och är 20 x 30 cm stor".

trevlig fortsättning på helgen
Mikael
 
Bild 5:
3200 ISO, "Dark frame", 100% crop.

(Se inlägget 2005-03-27 13:43 för inställningarna)
 

Bilagor

  • 3200.jpg
    3200.jpg
    47.6 KB · Visningar: 181
Bild 6:
3200 ISO, "Grey frame", 100% crop.

(Se inlägget 2005-03-27 13:43 för inställningarna)
 

Bilagor

  • 3200_grey.jpg
    3200_grey.jpg
    47.1 KB · Visningar: 178
macrobild skrev:
Titta samtidigt runt fina linjer , telefontrådar etc, så syns tydliga skärpeartefakter i 20D.Detta när uppskärpning är satt till lägst i kameran. På en D70 ses övrthuvudtaget inga skärpeetefakter och bilden kan skärpas betydligt mer än vad en 20D kan och bör göras. PGA de fula skärpeartefakter som från början finns i 20D.
Jag har tittat hur mycket som helst, det finns inte den minsta tendens till skärpeartefakter i 20D.
Rena påhittet från din sida.

Det finns heller inga tester som visat att 20D skulle lida av några som helst skärpeartefakter, inte ens vid skärpeinställning +2.
 
sagan skrev:
Jag har tittat hur mycket som helst, det finns inte den minsta tendens till skärpeartefakter i 20D.
Rena påhittet från din sida.

Det finns heller inga tester som visat att 20D skulle lida av några som helst skärpeartefakter, inte ens vid skärpeinställning +2.

Jag skall be dig gå in på 99 mac. läs och förstå.


Mikael
 
Det kan du ju roa dig med, men jag har inget som helst förtroende för den sidan så det blir det inget av med.

Jag har ca: 6000 20D bildfiler i min dator, så jag har ett ganska hyfsat underlag ändå :D
 
Tolkar jag dig rätt om du säger att Canon har en brusreducering i kameran som enbart påverkar utdata i JPEG-format? Att denna brusreducering inte appliceras på RAW-bilder som därför är mer brusiga än vad JPEG-bilder är?

--jalle

macrobild skrev:
Du får samma resultat med 20D, så dina iaktagelser stämmer även med vad vi ha fått fram. Alltså Canon kameran 20D i raw har plötsligt högre synbart brus än jmf med D70 om båda bilderna går genom en lika inställd rawkonverterare.

Canon 20D har i sina jpg bildfiler en tillsmetad men för ögat snygg breusredusering inlagd i kameran, samt annorlunda låg pass filtrering.Titta samtidigt runt fina linjer , telefontrådar etc, så syns tydliga skärpeartefakter i 20D. Detta när uppskärpning är satt till lägst i kameran. På en D70 ses övrthuvudtaget inga skärpeetefakter och bilden kan skärpas betydligt mer än vad en 20D kan och bör göras. PGA de fula skärpeartefakter som från början finns i 20D.
Bild exempel finns på www.99mac.se och tråden 20D jämförs med d70. Även jämförs färgbrus, höga isotal , AWB, tonkurvor, återgivning av svåra färger, uppräkningsfel/interpolering mm mm


"Ögat har en förmåga att se detaljer/upplösning i en bild som motsvarar ca 6 miljoner pixlar. Bilden betraktad i normalt betrakningsavstånd och är 20 x 30 cm stor".

trevlig fortsättning på helgen
Mikael
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Det kan du ju roa dig med, men jag har inget som helst förtroende för den sidan så det blir det inget av med.

Jag har ca: 6000 20D bildfiler i min dator, så jag har ett ganska hyfsat underlag ändå :D


Här Kim får du se hur de olika skärpningarna ser ut D70+ 20D.
Skärpning avstängd på båda kamerorna.
20D ger även men detta läge skärpeartefakter runt linjer. Samtidigt kan du se den lilla skillnad det är mellan 6 och 8 milj pixlar. D70 bildfil är uppräknad till samma storlek som 20D. Båda kamerorna på stativ 50mm 1.4 orginal objektiv bl8. Iso 200.

Canon 20 d har en grundskärpning och skärpningsfulhet som ses främst runt telefontrådar, eller andra fina detaljer .
mvh
mikael
 

Bilagor

  • xx.jpg
    xx.jpg
    36.6 KB · Visningar: 128
Senast ändrad:
En hårdkomprimerad bild säger absolut ingenting, som alla mycket väl vet.

Jag vet därimot hur bilderna från min kamera blir och det syns inget som ens påminner om det som syns i bilden du la in.
 
sagan skrev:
En hårdkomprimerad bild säger absolut ingenting, som alla mycket väl vet.

Jag vet därimot hur bilderna från min kamera blir och det syns inget som ens påminner om det som syns i bilden du la in.


SVAR
Gå tillbaka till den för all del hårdkomprimerade bilden, titta på de skärpelinjer som uppstår. Som ändå med tydlighet kan ses i denna lilla bild.

Sätt sedan in texten från Phil Askey 20D test i det hela så förstår nog även DU vad bilden visar för skillnader - eller hur?

The EOS 20D produced as-good-as identical resolution to the EOS-1D Mark II, the only noticeable differences were the lighter EOS 20D image and more noticeable sharpening halos.

Kameran ger vad som kallas på engelska shapening halos. Dessa fulheter har du inte i d70 bild.
mvh mikael
 
Det syns inget av det i mina bilder, så det har ingen som helst betydelse vad den bilden visar.
 
Det Phil Askey också säger i samma test är att:

"When you see the difference between in-camera and shooting RAW and converting via DPP you realize that it's a pity Canon couldn't have implemented this more advanced processing / sharpening algorithm into the EOS 20D for in-camera produced JPEGs."

Dvs: att om du tycker att detta är ett problem så kan du komma runt det genom att använda RAW och DPP.

I och för sig så använder sig Phil Askey av default inställningen (Sharping: +1) och jag vet inte hur bilden påverkas av en lägre inställning (-2). Det som jag däremot vet är att även i -2 inställningen så utförs viss skärpning i kameran.

--jalle

macrobild skrev:
SVAR
Gå tillbaka till den för all del hårdkomprimerade bilden, titta på de skärpelinjer som uppstår. Som ändå med tydlighet kan ses i denna lilla bild.

Sätt sedan in texten från Phil Askey 20D test i det hela så förstår nog även DU vad bilden visar för skillnader - eller hur?

The EOS 20D produced as-good-as identical resolution to the EOS-1D Mark II, the only noticeable differences were the lighter EOS 20D image and more noticeable sharpening halos.

Kameran ger vad som kallas på engelska shapening halos. Dessa fulheter har du inte i d70 bild.
mvh mikael
 
JalleS skrev:
Tolkar jag dig rätt om du säger att Canon har en brusreducering i kameran som enbart påverkar utdata i JPEG-format? Att denna brusreducering inte appliceras på RAW-bilder som därför är mer brusiga än vad JPEG-bilder är?

--jalle

Hej Jarl.

Jag har varit med och diskuterat sensorer på de tre senaste Photokina mötena. Med CMOS inträde , bla med Hasselblad/Foveon och 3 cmos chips i en kamera var vi lite frågande hur skall de lösa brusprolemet från en CMOS sensor. Hasselblads och Foveons samarbete gick snart i graven . En lyckad CMOS konstruktion kom Canon med, D30. Canon hade lyckats att maskera bort mycket av det brus och fulheter en CMOS egentligen uppvisar.
En av anledningarna att en cmos uppvisar mer brus än en ccd , är att den har mindre yta täckt av ljuskänsligt kisel.CCd har betydligt större yta täckt med kisel. Större fil factor
Canon har en inlagd brusredusering i sina kameror som balanserar mellan att ge en så bra brusfri bild som möjligt.

Varje sensor är en individ, sensorerna innehåller olika mängd nersläckta/döda pixlar, dessa måste räknas in när kameran stäms för slutresultatet.
Även från en rawfil så finns dessa beräkningar inlagda.

mvh mikael
 
JalleS skrev:
Det Phil Askey också säger i samma test är att:

"When you see the difference between in-camera and shooting RAW and converting via DPP you realize that it's a pity Canon couldn't have implemented this more advanced processing / sharpening algorithm into the EOS 20D for in-camera produced JPEGs."

Dvs: att om du tycker att detta är ett problem så kan du komma runt det genom att använda RAW och DPP.


Hej Jarl igen
Alldeles riktigt, men jag har inte nämt ett ord som motsäger detta, vad jag har konstaterat är att vid fotografering av jpg uppvisar 20d fula uppskärpningar runt tunna linjer, jmf med d70 inget annat..

mikael
 
Skälet till att jag undrade är bara för att Canon har enligt uppgift (Phil Askey, Chuck Westfall) ingen "in-camera" brusreducering efter det att de har digitaliserat datat.

"As confirmed by Canon the 20D has no noise reduction at the image processing stage, once the data has been converted to digital at the analogue-to-digital stage there's no noise reduction applied."

Dvs: det görs ingen "JPEG-only" brusreducering som jag eventuellt tyckte att du antydde i ditt inlägg (beroende på hur jag tolkar inlägget).

--jalle

macrobild skrev:
Hej Jarl.

Jag har varit med och diskuterat sensorer på de tre senaste Photokina mötena. Med CMOS inträde , bla med Hasselblad/Foveon och 3 cmos chips i en kamera var vi lite frågande hur skall de lösa brusprolemet från en CMOS sensor. Hasselblads och Foveons samarbete gick snart i graven . En lyckad CMOS konstruktion kom Canon med, D30. Canon hade lyckats att maskera bort mycket av det brus och fulheter en CMOS egentligen uppvisar.
En av anledningarna att en cmos uppvisar mer brus än en ccd , är att den har mindre yta täckt av ljuskänsligt kisel.CCd har betydligt större yta täckt med kisel. Större fil factor
Canon har en inlagd brusredusering i sina kameror som balanserar mellan att ge en så bra brusfri bild som möjligt.

Varje sensor är en individ, sensorerna innehåller olika mängd nersläckta/döda pixlar, dessa måste räknas in när kameran stäms för slutresultatet.
Även från en rawfil så finns dessa beräkningar inlagda.

mvh mikael
 
Tips!

Håller med om att det givetvis blir brus vid läge 800. Tipset är att du använde dig av ett brusprogram t.e.x Neat Image eller Grain Surgery är väldigt populära.

Mvh Markus Asp
 
JalleS skrev:
Skälet till att jag undrade är bara för att Canon har enligt uppgift (Phil Askey, Chuck Westfall) ingen "in-camera" brusreducering efter det att de har digitaliserat datat.

"As confirmed by Canon the 20D has no noise reduction at the image processing stage, once the data has been converted to digital at the analogue-to-digital stage there's no noise reduction applied."

Dvs: det görs ingen "JPEG-only" brusreducering som jag eventuellt tyckte att du antydde i ditt inlägg (beroende på hur jag tolkar inlägget).

--jalle

Hej

Hänger inte med riktigt på vad du menar.

mikael
 
Du skrev så här i ett tidigare inlägg (som jag ställde en fråga om):

<klipp>Alltså Canon kameran 20D i raw har plötsligt högre synbart brus än jmf med D70 om båda bilderna går genom en lika inställd rawkonverterare.

Canon 20D har i sina jpg bildfiler en tillsmetad men för ögat snygg breusredusering inlagd i kameran, samt annorlunda låg pass filtrering.
<klipp>

Vilket skulle kan tolkas som att du säger att Canon har en JPEG-specifik brusreducering som inte appliceras på RAW-bilder och därför blir 20D RAW-bilder mer brusiga än vad 20D JPG-bilder blir.

--jalle



macrobild skrev:
Hej

Hänger inte med riktigt på vad du menar.

mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.