Annons

brus 20D på 800 ISO

Produkter
(logga in för att koppla)
JalleS skrev:
Du skrev så här i ett tidigare inlägg (som jag ställde en fråga om):

<klipp>Alltså Canon kameran 20D i raw har plötsligt högre synbart brus än jmf med D70 om båda bilderna går genom en lika inställd rawkonverterare.

Canon 20D har i sina jpg bildfiler en tillsmetad men för ögat snygg breusredusering inlagd i kameran, samt annorlunda låg pass filtrering.
<klipp>

Vilket skulle kan tolkas som att du säger att Canon har en JPEG-specifik brusreducering som inte appliceras på RAW-bilder och därför blir 20D RAW-bilder mer brusiga än vad 20D JPG-bilder blir.

--jalle

Ja, någonstans på vägen sker det en förändring vilket kan ses i en jpg fil jmf med samma motiv och raw fil från 20D?

Hur och var canon påverkar bilden är deras väl bevarade hemlighet. De bilder jag har gått igenom visar exv en knotterfri himmel från 20D i jpg, rawfilen i samma förstoring uppvisat knotter och andra skavanker. Någonting har hänt jpg bilden fram till färdigt resultat. Allt ser jämnare ut.

Vad jag också har sett är att tar jag samma bild med exv d70 i raw så ser jag nu att D70 bilden och himmlen är mer fri från knotter och annat skruffs än 20D rawfilen.

Märkligt eller hur
PS min teori är vad det gäller Canon jpg och rawfilen. Rawfilens uppräkning är mer korrekt utan någon slags utjämning. Man kan därmed testa bilden med olika uppräkningar från olika rawkonverterare

Mikael
 
Senast ändrad:
Vad jag också har funnit när jag jmf kameror är skillnaderna i den tonala kurvan som är inlagd

Canon ger alltid en kurva med mellanpartiet i bilden något högre/upphissad än vad Nikon Fuji Pentax ger.
Am fotografer puttar in sk weddings curves i d70. Med captureprogrammaet kan man ge Nikonkameran en liknande tonal kurva som Canon. Alltså 2 olika bildfilosofier vad det gäller hur en bild skall se ut.

En tredje sak är hur kameror tolkar färger, ingen kamera är bra på att tolka alla färger.Ingen kamera visar färgnyanser rätt
Den kamera som ligger bäst till är just nu D2x , men inte ens den är bra på allt.

Ett exempel är Canonkamerorna 20D och storebrodern 1DMK2 som har svårigheter med rött. Röda nyanser som ligger utanför gamut går mot lila. Vissa röda nyanser tolkas som orange.

Nikon d70 kan inte tolka gröna nyanser lika långt ner i skuggor som 20D

Jag kan göra listan lång vad som skiljer kamerorna åt. Ingen kamera är bäst på allt , men flertalet av dagens SLR kameror är så bra att det användarens kunskaper och inte kameran som sätter gränserna.

kul att pratas vid
Mikael
 
Randigt brus på 20D...suck...

Har idag lämnat in kameran till Centralservice i Hägersten. Krävde en reklamation av Canon och de ansåg att det var motiverat. Uppgav tydligt att jag endast var intresserad av en ny kamera (alltså utbyte av produkten)...får se vad det blir av det hela...återkommer med info så snart som möjligt...suck...
 
Upplösningen närmar sig...

Har nu skickat in kameran till Hägersten och varit i kontakt med den tekniker som arbetar med mitt ärende. Han har beställt en ny kamera som enligt uppgift (hoppas, hoppas) skall levereras till mig senast torsdag denna vecka. Frågade lite löst "off the record" vad han tyckte om Canons bemötande...inget svar. Han sa sig inte kunna kommentera det allt för frispråkigt av förståeliga skäl.

Det enda jag kan hoppas på nu är att den kamera som jag får i utbyte inte kommer att uppvisa de fenomen som tidigare beskrivits i denna tråd. Om inte, så dyker jag naturligtivs upp med en fortsättning!

Skall fortsätta jaga de ansvariga nere i GTB för att få ett svar på det luddiga "produktbegränsnings" uttalandet... Detta måste redas ut!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.