Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

brus 20D på 800 ISO

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Japp, utan minsta problem, det syns hur tydligt som helst på samma avstånd som man läser en tidning.

Det är inte bara en åsikt, det är ett faktum.

Förutsättningen är givetvis att det är en kopia av hög kvalitét..

Visa mig, själv sitter jag med bilder tagna med d70, 20D D1x och D2x som är underlag till de tester som finns på 99mac.

Återigen vem påstår detta faktum mer än du ?





MIKAEL
 
sagan skrev:
Tidningen FOTO, vilka jag redan refererat till i mitt första inlägg i den här tråden.

Jag mailar dig en bild så du förstår vilka subtila skillnader det är. För alla som är i närheten av Lund så finns det 20 x 30 bilder att beskåda på Mattssons Foto. Gå gärna in och ta en titt och medela sedan era uppfattningar.

Återigen vem har skrivit artikeln?
Mikael
 
Du behöver inte mejla någon bild, jag har mängder av egna bilder från 10D och 20D och vet exakt vilken skillnad det är.

Vem som skrivit artikeln kan du ta reda på själv genom att läsa tidningen om du är så intresserad.
 
sagan skrev:
Du behöver inte mejla någon bild, jag har mängder av egna bilder från 10D och 20D och vet exakt vilken skillnad det är.

Vem som skrivit artikeln kan du ta reda på själv genom att läsa tidningen om du är så intresserad.

jag skall snacka med Jan eller Christian och samtidigt ragga upp tidningen, vilket nummer är det?

mikael
 
sagan skrev:
Det är i det numret som de testar EOS 1D Mark II.
Bra
Phil Askey har samma erfarenhet som jag:
When Canon announced the EOS 20D they raised the megapixel bar for affordable digital SLRs. With all other digital SLRs at or around the same price point having six megapixels Canon will certainly want to use the numerical advantage to sell cameras. However the truth is that going from six to eight megapixel isn't a particular significant jump and may only be noticeable on very large prints.

På 20 x 30 kopia ser du ingen skillnad om du inte har lupp.

Godnatt från Lund
Mikael
 
macrobild skrev:

På 20 x 30 kopia ser du ingen skillnad om du inte har lupp.

Godnatt från Lund
Mikael

Beskär ni aldrig era bilder här på fotosidan, Ni kanske är så duktiga att ni alltid får perfekt inramning. En 8 MP bild kan beskäras lite mer än en 6 MP bild.

Använder ni fortfarande lupp...

Godmorron från Väst Sverige
 
macrobild skrev:
Bra
Phil Askey har samma erfarenhet som jag:
Inte alls, han skriver att skillnaden inte är jättestor, vilket stämmer, men det är klart synbart, vilket han inte förnekar.

macrobild skrev:
På 20 x 30 kopia ser du ingen skillnad om du inte har lupp.
Jodå, jag ser det hur tydligt som helst, det måtte vara du som har en undermålig synförmåga.
 
Det verkar vara skillnad på pixlar och pixlar. När jag hade Canon 10D och jämförde med D70, så är skillnaden om man fotar i RAW uppenbar. D70 har tveklöst högre upplösning. Däremot mellan D70 och 20D, så anser även jag att det är helt dött lopp. Jag tror att det har att göra med filtret framför sensorn, som gör att upplösningen begränsas i Canonkamerorna. På 10D ser det även ut som om filerna går genom någon sorts brusredusering, innan de skrivs till kortet. 20D är betydligt brusigare än 10D på låga ISO, men bruset ser å andra sidan mycket snyggare ut.
 
Alltså... är inte ämnet för denna tråd ISO800 och Canon 20D? Inte om eventuella skillnader mellan 8 eller 6 MP och om någon kan se skillnader utan lupp. Och inte heller om folk föredrar bilder från en Nikon eller Canon när de skrivs ut direkt från kameran.

Och då bara för att själv bryta mot ämnet... Skillnaden mellan D70 och 10D som Tord talar om borde väl ha med anti-alias (eller vad det nu heter på svenska) filtret. D70 har ett svagare sådant filter, vilket ger skarpare bilder men samtidigt en något högre benägenhet till Moiremönster

--jalle

macrobild skrev:
jag skall snacka med Jan eller Christian och samtidigt ragga upp tidningen, vilket nummer är det?

mikael
 
Senast ändrad:
Torda skrev:
Det verkar vara skillnad på pixlar och pixlar. När jag hade Canon 10D och jämförde med D70, så är skillnaden om man fotar i RAW uppenbar. D70 har tveklöst högre upplösning. Däremot mellan D70 och 20D, så anser även jag att det är helt dött lopp. Jag tror att det har att göra med filtret framför sensorn, som gör att upplösningen begränsas i Canonkamerorna. På 10D ser det även ut som om filerna går genom någon sorts brusredusering, innan de skrivs till kortet. 20D är betydligt brusigare än 10D på låga ISO, men bruset ser å andra sidan mycket snyggare ut.
De iaktagelserna stämmer inte alls överens med några tester jag sett, inte heller med mina personliga erfarenheter.

20D ger åtminstone lika lite brus som 10D, om inte mindre, även vid lägre ISO-tal, vid ISO 100 syns inget brus alls.

Tveklöst är bruset snyggare från 20D, bruset från 10D är inte snyggt alls.

Vad gäller upplösning så visar alla tester att 10D och D70 är näst intill likvärdiga och att 20D har en betydande högre upplösning.

Vad som oxå framgått är att filerna från 10D/20D kräver mer USM för att få fram alla detaljer ur bilderna, jämfört med D70 som har skarpare bilder direkt ur kameran.

edit: Vidare så visar testerna att man (även) får betydande högre upplösning med 10D/20D när man använder RAW och att man inte bör använda canons rawprogramvara om man vill få bästa resultat.
 
Senast ändrad:
Lite längre ner på samma sida skriver Phil Askley också:

"The 20D's resolution advantage can be seen and certainly allows the camera to 'reveal' more detail in certain areas of the image although as I hinted above it's not a major leap forward."

Samt jämför på en annan sidan med en annan 6 MP kamera

"Resolution wise the 20D takes the advantage (although as mentioned previously not by any significant margin) it's also noticeably sharper than the XXX."

--jalle (som givetvis själv har svårt att följa sina egna råd...)


macrobild skrev:
Bra
Phil Askey har samma erfarenhet som jag:
When Canon announced the EOS 20D they raised the megapixel bar for affordable digital SLRs. With all other digital SLRs at or around the same price point having six megapixels Canon will certainly want to use the numerical advantage to sell cameras. However the truth is that going from six to eight megapixel isn't a particular significant jump and may only be noticeable on very large prints.

På 20 x 30 kopia ser du ingen skillnad om du inte har lupp.

Godnatt från Lund
Mikael
 
JalleS skrev:
Lite längre ner på samma sida skriver Phil Askley också:

"The 20D's resolution advantage can be seen and certainly allows the camera to 'reveal' more detail in certain areas of the image although as I hinted above it's not a major leap forward."

Samt jämför på en annan sidan med en annan 6 MP kamera

"Resolution wise the 20D takes the advantage (although as mentioned previously not by any significant margin) it's also noticeably sharper than the XXX."

--jalle (som givetvis själv har svårt att följa sina egna råd...)
Japp, precis som jag skrev.
Tack för citaten :D
 
kruxet med de flesta tester är att de nästan uteslutande använder jpeg som format och Canon har bättre mjukvara i kamerorna, så därför blir det skillnad.

När jag jämfört har jag fotat i RAW, konverterat filerna från kamerorna i C1 och använt identiska inställningar. Det enda jag korrigerat är vitbalans och eventuellt exponering, för att bilderna ska se så "lika" ut som möjligt. Skärper jag bilderna från 10D ,för att få ut likvärdigt med detaljer, är plötsligt bruset högre än med D70. 20D och D70 ligger på samma synliga brusnivå.
 
Varför är det ett problem? Det är väl kameran som helhet som bedöms och då ingår ju även mjukvaran i kameran.

Nu är jag ju ingen fena på RAW behandling (använder det nästan aldrig) men är inte en av poängerna med RAW att du ska optimera utifrån kameran och fototillfället? Innebär inte detta att det är lite vanskligt att använda samma inställningar mellan två olika kameramodeller och samtidigt hävda att man borde få likvärdigt resultat?

--jalle

Torda skrev:
kruxet med de flesta tester är att de nästan uteslutande använder jpeg som format och Canon har bättre mjukvara i kamerorna, så därför blir det skillnad.

När jag jämfört har jag fotat i RAW, konverterat filerna från kamerorna i C1 och använt identiska inställningar. Det enda jag korrigerat är vitbalans och eventuellt exponering, för att bilderna ska se så "lika" ut som möjligt. Skärper jag bilderna från 10D ,för att få ut likvärdigt med detaljer, är plötsligt bruset högre än med D70. 20D och D70 ligger på samma synliga brusnivå.
 
Testade mitt exemplar av 20D på ett sätt som borde kunna upprepas av er andra för jämförande test.

- Gjorde dels en "dark frame" (objektivlock på) vid varje ISO, 100-3200, ca 1 sekund exponeringstid på alla bilder.

- Gjorde dels en underexponering ("grey frame") med minus två steg av en jämn, och jämnt belyst, yta, helt ur fokus. En bild per känslighet, 100-3200, varierande exponeringstid. (jag använde en vitmålad yta utan struktur)

Använde Adobe RAW för att konvertera med följande inställningar:
(Drog upp exponeringen +4 steg för "dark frame"-bilderna, och 0 steg för "grey frame"-bilderna)

Viss bandning kan man naturligtvis se. Det är ju extremt brusframhållande exponeringar.

Färgbalans "Daylight".
EXposure: +4.00 för "Dark frame"-bilderna, och 0 för "Grey frame"-bilderna
Shadows: 0
Brightness: 50 (default)
Contrast: +25 (default)
Saturation: 0 (default:

Under fliken "Detail":
Sharpness: 0
Luminance smoothing: 0 (default)
Color Noise Reduction: 0

Efter denna test känner jag mig lugn för att brusnivåerna i praktiken är betydligt lägre än vad det ibland kan se ut som när jag hanterar bilderna i datorn. Vissa operationer vid bildbehandling verkar kunna dra upp och förstärka även det minsta brus rejält.
 

Bilagor

  • inst.gif
    inst.gif
    4.5 KB · Visningar: 188
Bild 1:
100 ISO, "Dark frame", 100% crop.
Måste väl anses som extremt lågt brus med tanke på de +4 stegen i exponeringskompensation i raw-konverteringen?
 

Bilagor

  • 0100.jpg
    0100.jpg
    41.9 KB · Visningar: 187
Bild 2:
100 ISO, "Grey frame", 100% crop.
Mycket bra med tanke på Shadows=0 i rawkonverteringen.
Knappt synbart brus.
 

Bilagor

  • 0100_grey.jpg
    0100_grey.jpg
    38 KB · Visningar: 187
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.