Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Brun pappersfond - var?
- Trådstartare danneman
- Start datum
maxzomborszki
Aktiv medlem
Sitter just nu med Lastolites pappersfondskarta framför mig. Där har de två bruna nyanser, 9025 Sandstone (ljus) och 9016 Conker (mörk) vilka ska finnas i rullar om 2,72x11m.
Jag hämtade kartan hos Kameradoktorn men jag antar att även andra ställen som säljer Lastoliteprylar kan få in dem.
Jag hämtade kartan hos Kameradoktorn men jag antar att även andra ställen som säljer Lastoliteprylar kan få in dem.
maxzomborszki
Aktiv medlem
maxzomborszki
Aktiv medlem
Kör man med studioblixtar kan man alltid försöka färga ljuset på bakgrunden med gel för att få variation på den. Det är nog svårt att få lika rena färger som en färgad bakgrund och så har man problemet med att färgen kan spilla över eller att ljuset på motivet hamnar på bakgrunden och "späder ut färgen", men det kan vara ett sätt att börja. Jag har provat med detta själv men hade lite för mörk bakgrund så det var svårt att få till det.
Det tråkiga är ju att köpa en färgad bakgrund för 700:- och sedan tröttna på färgen efter någon gång och investeringskostnaden för ett gäng rullar är ju tyvärr kännbar för en entusiast. Själv plockade jag kartan för att kolla vilka storlekar deras vita rullar fanns i. För mig är problemet att kånka runt på en 3m-rulle. Måste fixa bil eller fast studio först
Det tråkiga är ju att köpa en färgad bakgrund för 700:- och sedan tröttna på färgen efter någon gång och investeringskostnaden för ett gäng rullar är ju tyvärr kännbar för en entusiast. Själv plockade jag kartan för att kolla vilka storlekar deras vita rullar fanns i. För mig är problemet att kånka runt på en 3m-rulle. Måste fixa bil eller fast studio först
hmoss
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
För mig är problemet att kånka runt på en 3m-rulle. Måste fixa bil eller fast studio först
Jag skulle bara kort vilja rekomendera dig att kika på en tygfond istället. Viks ihop när man behöver ta den med sig och kan "veckas" till rätt dramatiska bakgrundseffekter vid behov.. och inte så förtvivla mycket dyrare än en rulle papper..
//Håkan
maxzomborszki
Aktiv medlem
Tackar. Jo, jag har två tygfonder redan. För vit sömlös tror jag dock det är svårt att använda tyg istället för papp. Tjockt papper håller sig plant och "skrynkelfritt" på ett annat sätt än tyg så båda varianterna har sina användningsområden.
För de ändamål jag har nu funkar dock tyg bra, inte minst ur transportsynpunkt.
För de ändamål jag har nu funkar dock tyg bra, inte minst ur transportsynpunkt.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=574215&target=_blank
En stor pressening i grovt tyg.
peter_wahlström
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
För vit sömlös tror jag dock det är svårt att använda tyg istället för papp. Tjockt papper håller sig plant och "skrynkelfritt" på ett annat sätt än tyg så båda varianterna har sina användningsområden.
Hur funkar det om man först hänger upp ett tjockare tyg och sedan själva fonden över det tyget? Borde det inte lägga sig planare då?
Har inte testat, men tanken slog mig att det borde bli stabilare och slätare... Lite mer jobb när man ska plocka upp, men det är o andra sidan mobilt!
Mvh /Peter
Erik Schalin
Aktiv medlem
Brun pappersfornd = Färgbutiken?
Målarna använder det för att täcka.
Målarna använder det för att täcka.
Jive
Aktiv medlem
Sjysst pressening! Men vart får man tag på en sån??Fredrik Calabrese skrev:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=574215&target=_blank
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt, jag kan fråga. Men jag tror att det är något som man använder för att täcka båtar med.
maxzomborszki
Aktiv medlem
När jag är ute efter "seamless paper" i vitt så är det för att få en bakgrund som är helt vit och utan detaljer. Det går att åstadkomma med tyg men papper har den fördelen att man köper det på stor rulle och när något blir skitigt eller skrynkligt skär man av en bit och rullar ned mer. Svårt att pausa en fotosession för att tvätta den helvita bakgrunden.
Jag har några tillfällen då jag behöver detta helvita. Har löst det på annat sätt tidigare (tejpa ihop smalare pappersrullar eller använt ljust grått tyg), som dock innebar en del efterbehandling av bilderna för att få bort skarvar och veck. Blir det många fler sådana så kommer jag köpa mig en vit rulle och låta uppdragsgivaren stå för transport.
För andra ändamål skulle jag inte välja en sådan bakgrund utan en med textur och färgskiftningar. Man får välja sin bakgrund efter tillfälle och behov. Min första bakgrund var en bit grå fleece från tygaffären. Funkade mycket fint.
Jag har några tillfällen då jag behöver detta helvita. Har löst det på annat sätt tidigare (tejpa ihop smalare pappersrullar eller använt ljust grått tyg), som dock innebar en del efterbehandling av bilderna för att få bort skarvar och veck. Blir det många fler sådana så kommer jag köpa mig en vit rulle och låta uppdragsgivaren stå för transport.
För andra ändamål skulle jag inte välja en sådan bakgrund utan en med textur och färgskiftningar. Man får välja sin bakgrund efter tillfälle och behov. Min första bakgrund var en bit grå fleece från tygaffären. Funkade mycket fint.