Annons

Brukar ni fråga innan ni plåtar folk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel_Akerman

Ny medlem
Hej, jag är en rätt färsk hobbyfotograf som tycker det är skoj att plåta det mesta med min 350d. Jag tycker dock det kan vara lite jobbigt att plåta exempelvis på stan, kommer folk ta illa upp om man tar lite bilder på dem?

Jag hittade någon annan tråd som snuddade vid ämnet där det stod att personen som skrev brukade söka ögonkontakt innan han/hon tog bilden, men som det även stod där så vill man väl för det mesta att människorna man fotograferar inte ska vara medvetna om det.

Hur brukar ni som tar många bilder i offentliga rummet göra?

/mvh Joel
 
Enkelt uttryckt: Fråga först = porträttfotografering. (Även i offentlig miljö).
Inte fråga först: Street photography.
Om detta senare begrepp finns flera (bra!!!!) trådar här på FS, leta vidare.
Lycka till!!
Us
 
Skulle aldrig falla mig in att fråga så tillvida att inte just det jag plåtar är av privat natur.

Går jag på stan så plåtar jag allt jag vill och känner. Dock om jag skulle se något som är mer privat. Vi kan säga ett barn med mamma eller en tjej eller kille, porträtt. Då frågar jag.

Gatufotografering är ibland att skjuta från höften eller under jackan om så behövs.

Ut och fota, stick ner till torget en lördagförmiddag, de flesta tycker det är spännande att bli fotograferade!
 
Lindborg skrev:
Skulle aldrig falla mig in att fråga så tillvida att inte just det jag plåtar är av privat natur.

Går jag på stan så plåtar jag allt jag vill och känner. Dock om jag skulle se något som är mer privat. Vi kan säga ett barn med mamma eller en tjej eller kille, porträtt. Då frågar jag.

Gatufotografering är ibland att skjuta från höften eller under jackan om så behövs.

Ut och fota, stick ner till torget en lördagförmiddag, de flesta tycker det är spännande att bli fotograferade!

Själv blev jag inknuffad i en bil, bräckte ett par revben & blev hotad till livet förra året vid
den här tiden (Stockholm). Men jag ger mig inte ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.