Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bridge CS4 sökning, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Jag undrar om någon vet om det finns en inställning i Bridge CS4 där man kan få en sökning på endast helt ord? Exempelvis om jag nu söker på "sam" så får jag även upp alla bilder som innehåller dessa 2 bokstäver i följd exempelvis då "ensam" och det vill jag inte.

Annars är denna sökning när man väl har lyckats indexera alla sina bilder alldeles underbar :)

/ Lena
 
Hej
När du gjort en sökning så kan du ändra vilkor genom att klicka på knappen "Ny sökning" i övre högra hörnet. I dialog som dyker upp kan du ange de vilkor som ska gälla vid din sökning.

///Michael
 

Bilagor

  • BridgeCS4.jpg
    BridgeCS4.jpg
    19.5 KB · Visningar: 220
Hej och tack för svaret.

Men jag har varit därinne också och tittat och ändrat sökningar. Men det blir ändå inte rätt. Hur kan jag göra en sökning på endast ordet "sam" så att inte bilder indexerade med ordet "ensam" kommer upp? Det får jag ändå inte rätt på...

:-(

/ Lena
 
Borde vara "equals" i mittenrutan, men vad det står i den svenska versionen vågar jag inte säga.

Dvs så att det står "Keywords equals sam" i engelsk version.

Om du vill söka på flera kriterier för att förfina sökningen så får du se till så att du har "If all criteria are met" i den nedersta rullgardinen annars får du fler träffar iställer för färre.
 
Jag väljer exakt "keyword equals sam" men får inte upp de bilderna jag är ute efter. Kan det ha att göra med att dessa bilder har flera "keywords" och inte endast "sam"? Men på något sätt borde man ju ändå kunna göra en sökning på ett av "keywords" man har satt på bilderna?
 
Det ska fungera att söka på ett nyckelord även om flera är applicerade på bilden.

Ligger sam under något annat än keywords då? Label, description etc?

Söker du i rätt del av datorn (eller hela)? Kryssrutan för undermappar/subfolders?

Om du går in i en mapp där en fil med nyckelordet sam finns, dyker det då upp under filteralternativen på vänstra sidan?
 
Jo jag har alla mina bilder under "foto". Jag gör en sökning där och då kommer de bilderna fram jag är ute efter samtidigt som alla som även innehåller "so" som jag nu sökt på.

Men sedan vill jag ha fram ENDAST de bilderna och inte dom som också innehåller "so". Så då gör jag en ny sökning där jag väljer "keyword equals" men då hittar den inga bilder alls även om det står att det är under "foto" den gör den nya sökningen. Tycker också att jag har provat alla de olika sökningsalternativen men misslyckas ändå.

Visst ska man ha mellanslag mellan keywords? Eller komma? Kan det ha någon betydelse?
 
Visst ska man ha mellanslag mellan keywords? Eller komma? Kan det ha någon betydelse?

Ok, nu visar det sig att jag har ett hästjobb framför mig.... Givetvis ska man använda kommatecken. Jag tror jag blir ledsen...

Tack ändå för din idoga hjälp!
 
Nu är jobbet klart, men....

....jag undrar om någon vet varför keywords i windows och bridge inte spelar ihop?

Nu när jag har lagt in keywords på mina bilder så skulle det vara käckt om de även syntes när jag väljer att visa kolumnen keywords i windows. Hänger ni med?

Någon som vet?

/ Lena
 
Är det inte så att det som syns i Windows är en funktion i NTFS (filsystemet) och inte har någonting att göra med EXIF/IPTC etc?
 
Verkar ju dumt att göra så eftersom då lär informationen försvinna om man flyttar filerna någonstans som inte har NTFS som filssystem.

Kanske är någon som vet om det finns något roligt extraprogram att installera för att addera den funktionalitet som söks?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.