Även jag tröttnade nog lite på Semi Gloss fast jag fortfarande tycker det kan vara en bra kompromiss men jag har inte kastat mig ut i det sökande och förutsättnings testande som du verkar ha gjort. Kanske hade jag bara lite tur. Printade lite Epson Archival Matte ett litet tag l A3 och A4 men sedan hittade jag Canson Infinity Etching Rag genom att provpack på Scandinavian och jag är väldigt glad åt det. Hög vithet, härlig struktur och styvhet som ger nästan sammemetslik svärta. Hade problem med Canson profil för P600 men med profilen för P900 föll allt på plats.
Har även printat en hel del testprintar för att bättre förstå hur alla de applikationer jag faktiskt använder hanterar färger ihop med de tre profiler för sRGB, Adobe RGB och Display P3 som min skärm kan hantera men de gjorde jag på mycket mindre Epson Ultra Gloss i 13x18 bara för att slippa ödsla bort färg.
Jag har rett ut det mesta jag tyckt varit inkonsistent kring färghantaringen med folket på DXO Forums som likt jag själv ju kör Photolab. Jag är ju inte den ende som haft undringar kring DXO, Photolab och färghanteringen.
Det finns ett systemproblem med Benq 270B som jag har och hårdvarukalibreringen som yttrar sig i att det skapas en ICM för Windows också. Problemet är bara att det alltid är den ICM som skapats vid den senaste kalibreringen som sedan ligger kvar som aktiv i Windows Color Management - om man inte själv byter manuellt om man ändrar profil på skärmen med skärmens "puck med sina snabbknappar". Detta gör att exv. applikationer som läser denna ICM som system ICM kommer visa fel färger. Så man behöver alltså hålla koll på både detta och vilka profiler som faktiskt finns i filerna för att synk mellan filer - skärm - skrivare ska funka. Inkonsistens i flödena konstaterade väl redan Stefan Ohlsson på sin tid var en viktig förklaring till att det blev fel både i print och på skärm och nu är det inte bara sRGB och Adobe RGB det handlar om. En del använder Prophoto och andra kanske P3, så färghanteringsvärlden har blivit mer komplex idag än den varit tidigare.