Tony johansson
Aktiv medlem
Jag är prövad, så kör på. Räkna med att elden besvaras dock .men med dig verkar det fungera så se upp
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag är prövad, så kör på. Räkna med att elden besvaras dock .men med dig verkar det fungera så se upp
Hur kan det gå mer bläck, om skrivaren står stilla !?går mer bläck när skrivaren står stilla.
Möjligt Stenis, men precis som du skriver - någonstans skall man börja. Jag gör egentligen ganska grundläggande justeringar på mina bilder (jag gör allt klart, så långt det är möjligt, i kameran ), men med en uppgradering av datorn och i förlängningen en (ev.) övergång till Adobes prenumerationsmodell, så öppnas det ju upp oanade möjligheter till vad man kan göra med sina bilder. Vad som i mitt fall saknas i den kontexten är visualisering, men oaktat vilket så måste jag ha en snabbare dator, för som det är nu, är det segt som sirap, blir ja f*n skogstokig av att försöka sig på att redigera något, så som det ser ut nu.Tony jag tror att många har en onödigt stor respekt för efterbehandlingens krav. Någon stans måste man ju börja
Det var ta mig f''n inte dåligt, hur vet programet hur användaren vill att bilderna skall se ut ? Chat GTP !?DXO säljer ju sin plugin DXO Pure Raw som automatiskt korrigerar bilderna. För de som vill så kan de bara kasta bilderna på PureRaw och sedan kan de som vill finlira resten i exv. Lightroom.
Har upplevt det där ett antal gånger. Det kommer nog från när man skär papperet. Vid större produktion använder man arksärmaskiner. Där trissor med utsug skär papperet på längden och till sist en vals med skär klipper av pappret till rätt längd. Det som kallas efterbearbetningen är inte en steril miljö. Arken kommer sist staplas på en lastpall. Papperstaplarna är höga så det ligger många ark ovanpå varandra och tynger.Nej för själva bildfilen är ok. Det är först på papper problemet uppstår men bara ibland. Ska undersöka pappersytan på just mitt duo-papper och se om det kan vara något från tillverkningen som sitter på ytan. Med bläck på kanske det lossnar. Det är ju inte ovanligt med olika fyllmedel som ger ytan dess egenskaper. Kan ha klumpat ihop sig?
Jag får också bli mer noggrann.Har upplevt det där ett antal gånger. Det kommer nog från när man skär papperet. Vid större produktion använder man arksärmaskiner. Där trissor med utsug skär papperet på längden och till sist en vals med skär klipper av pappret till rätt längd. Det som kallas efterbearbetningen är inte en steril miljö. Arken kommer sist staplas på en lastpall. Papperstaplarna är höga så det ligger många ark ovanpå varandra och tynger.
Förmodligen bör man endera ha bomullshandskar och gå över pappersytan eller en mjuk större målarpensel. Skall faktiskt själv följa mitt eget råd. Djäkligt irriterande när en liten papperstuss lossnar från ytan och det blir en vit fläck.
Hade den disskussionen med Stefan Olsson vid något tillfälle på telefon. Hans syn på saken var att om en utskrift skall hänga på en vägg med vanlig rumsbelysning bör man vid utskriften matcha färgtemperaturen och hur ljus eller mörk bilden är. Personligen tycker jag det är enklare att skaffa en spot som stämmer bra med utskriftens färgtemperatur och ljus.Det är precis detta jag varit inne på själv tidigare, fast jag uttryckte mig annorlunda även om andemeningen är densamma.
Du är klok som en Uggla, J O.
Och hur gör man om bilden hänger i en miljö där ljuset ändrar sig över dygnet !?Hade den disskussionen med Stefan Olsson vid något tillfälle på telefon. Hans syn på saken var att om en utskrift skall hänga på en vägg med vanlig rumsbelysning bör man vid utskriften matcha färgtemperaturen och hur ljus eller mörk bilden är. Personligen tycker jag det är enklare att skaffa en spot som stämmer bra med utskriftens färgtemperatur och ljus.
Och hur gör man om bilden hänger i en miljö där ljuset ändrar sig över dygnet !?
Självklart ! Borde förstått det själv.Då skriver man ut olika versioner och byter under dagen
Så gör jag.En del fotografer tar både RAW och jpg.
Det är min erfarenhet också, men jag slänger aldrig råfiler. Det kanske kommer nya program som kan göra bilden ännu bättre.Ofta är jpg-bilden så bra att RAW-filen kan förpassas till det runda arkivet.
Det är min erfarenhet också, men jag slänger aldrig råfiler. Det kanske kommer nya program som kan göra bilden ännu bättre.
Matt papper ger ofta en mjukare lite dovare känsla. Inte så bra gällande reflekterande ytor tex i fuktiga löv mm. Vill du att färger och kontraster ska poppa så blir det ofta bättre med glättad yta. Lite röriga bilder som i skog brukar gynnas av matt papper. Ofta fungerar vilket som om det inte är en speciell känsla i bilden du vill förstärka. Låt det få kosta bläck och papper, rätt för mig behöver inte vara rätt för dig.En kort fråga; Hur väl fungerar det med ett matt papper för utskrift av landskap !?