Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nu när min skärm är kalibrerad med "native gamut" dvs största möjliga färgomfång så blir resultatet bättre än tidigare och softproofing stämmer bra överens med utskriften.
Det blir ett tydligt kvalitetslyft för utskrift gentemot den förra kalibreringen som var i läge Adobe RGB.
I de bilder jag hittills skrivit ut nu i sommar så lyfter de gröna och röda färgerna, vilket märks både på skärmen och papperet. Det ser helt enkelt renare och naturligare ut.
Är det inte exakt det Display P3 är designat för att åstadkomma? Jag lutar alltmer till att helt gå över bara till det för både skärm och print efter att ha softproofat en del. Tycker det alltid ser bättre ut än Adobe RGB på skärmen min.
Jag känner inte att jag vill köra native alls. Vad ska du stämma av med då när du softproofar?? Vill jag stämma av mot mina respektive skärminställningar så kan jag ju välja sRGB, Adobe RGB och även Display P3. Vad ska ni stämma av mot? (Nu pratar jag skärm och respektive kalibrering jag gjort för dessa och inte avstämning mot vald ICC för papperskompensering. Borde inte softproof stämma bättre med en dedikerad gamut som exv. Adobe RGB än Native??
Jag vill inte nödvändigt ha alla färger skrivaren förmår skriva ut utan värdesätter synk skärm och utskrifter högre. Har man inte synk där så vet man faktiskt inte vad man håller på med när man behandlar bilderna.
Min maskin har f.ö. gjort en autoclean till och även denna gång med Vivid Magenta. I övrigt drar den inget bläck alls för uppstartsrengöringar som gamla P600 gjorde. Hittills funkar det svarta perfekt och det var ju det som alltid strulade om det strulade med P600. Så det får man vara glad över. Det funkar väldigt bra och smidigt och hittills har jag aldrig behövt meka med någonting överhuvudtaget. När rengöringen är klar uppmanas man kolla med Nozzle check och sedan är det bara att köra igen. Det är nästan ett helt år sedan förra autoclean som skedde nästan direkt jag fick skrivaren av någon orsak. Tillverkningsskräp i ledningarna??