Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bred tråd om egna utskrifter
- Trådstartare gamleJ
- Start datum
Malcao
Avslutat medlemskap
På vilket sätt höll inte den specifika lampan (antar att den var för bildbetarktning) inte måttet?Jag kör billigvarianten på det och håller utskriften högre upp där luxtalet är motsvarande en separat lampa. Det fungerar precis som tipset att leta rätt inställning för Candela och Kelvin. Båda delar beskrivet i guider från de som vet.
Jag har en sådan specifik lampa också men den höll inte måttet tyvärr. Ska det köpas en bra sådan kostar det. Som jag gör nu blir inte utskriften för mörk eller ljus. Den blir inte heller för varm eller kall i tonen. Med ny kalibrator har jag också sluppit felaktig färgbalans som blev tydlig i vissa utskrifter helt plötsligt. Alltså pappersbesparande. Ska den hänga ljust gör jag ingen förändring. Ska den hänga mörkt drar jag upp exponeringsreglaget så det blir för ljust på skärmen. Jag är alltså i det läget jag eftersträvar och då ändrar jag inte något.
Är du där vid 5000K och 120Cd så ändra inget.
Tyckte dock du skrev att dina utskrifter blev för mörka vid 100Cd? Då känns det märkligt att göra det ännu ljusare på skärmen så du drar ner ytterligare på ljusheten?
Lycka till
Vad har du för lampa nu? Om den inte är specifik för bildbetraktning är risken stor att alla spektralfärger inte återges korrekt vid angiven färgtemp. Och då har du en felkälla om du betraktar utskriften.
Pzyber
Aktiv medlem
Förstår inte riktigt frågan.
När du väljer vilket ICC profil (för skrivaren/papperskombinationen) som ska användas vid utskriften så har du även möjligeten att välja rendering intent. Beroende på om du väljer Perceptual eller Relative där kommer konverteringen bildens färgomfång till färomfånget för den profilen som du valt för skrivaren/pappret att behandlas olika. Tänkte så du inte valt Perceptual i ena fallet och Relative i andra.
gamleJ
Aktiv medlem
På vilket sätt höll inte den specifika lampan (antar att den var för bildbetarktning) inte måttet?
Vad har du för lampa nu? Om den inte är specifik för bildbetraktning är risken stor att alla spektralfärger inte återges korrekt vid angiven färgtemp. Och då har du en felkälla om du betraktar utskriften.
Den specifika lampan har för hög temperatur och ger ett onaturligt utseende som inte stämmer bra med skärmen oavsett hur den kalibreras. Den var en billig chansning. Använder den när jag ska pilla med små saker och behöver mycket ljus. Det duger den till
Lysröret för allmänljus har RA 97 och strax över 5000K. Minns inte exakt och kan inte kolla just nu. I läget runt 400-500 lux ser utskriften rätt ut i förhållande till skärmen. Jag använder alltså redigeringsljuset även som påsiktsljus.
Vissa profiler är inte 100 främst med matta neutrala papper men ändå ok på så vis att det sällan kostar extra utskrifter. Känns inte relaterat till redigeringsmiljön och påsiktsljuset utan mer kring problemet för en skärm att kunna återge ett pappers känsla. Det blir inga överraskningar med utskrifterna på väggen gällande färger och ljushet mer än att dova mörka bilder inte gör sig i mörka utrymmen och tvärt om. Det får kompenseras med känsla utifrån miljön de hängs i.
Kan tillägga att jag mätt upp med ljusmätare var jag ska hålla utskriften så det blir 500lux.
Senast ändrad:
Tony johansson
Aktiv medlem
Aha, då är jag med på banan. Hm, saken är den att när jag redigerar, använder jag mig av perceptual och sedan ändrar jag inte på det.När du väljer vilket ICC profil (för skrivaren/papperskombinationen) som ska användas vid utskriften så har du även möjligeten att välja rendering intent. Beroende på om du väljer Perceptual eller Relative där kommer konverteringen bildens färgomfång till färomfånget för den profilen som du valt för skrivaren/pappret att behandlas olika. Tänkte så du inte valt Perceptual i ena fallet och Relative i andra.
Vet inte om möjligheten att ändra det finns i Lr:s utskriftmodul, men jag kan inte dra mig till minnes att jag sett det, och om så vore fallet, hade jag inte ändrat det i vart fall .
Malcao
Avslutat medlemskap
Tillverkare anger gärna RA värdet och då tror man kanske att allt är ok. men sällan anges CRI R9. RA värdet kan vara ex. RA 97 men ex. För rött så kan CRI R9 vara ett negativt värde, alltså ganska dålig ljuskälla för att kritiskt betrakta bilder. Så det gäller att ha en väldigt bra referensbild.Den specifika lampan har för hög temperatur och ger ett onaturligt utseende som inte stämmer bra med skärmen oavsett hur den kalibreras. Den var en billig chansning. Använder den när jag ska pilla med små saker och behöver mycket ljus. Det duger den till
Lysröret för allmänljus har RA 97 och strax över 5000K. Minns inte exakt och kan inte kolla just nu. I läget runt 400-500 lux ser utskriften rätt ut i förhållande till skärmen. Jag använder alltså redigeringsljuset även som påsiktsljus.
Vissa profiler är inte 100 främst med matta neutrala papper men ändå ok på så vis att det sällan kostar extra utskrifter. Känns inte relaterat till redigeringsmiljön och påsiktsljuset utan mer kring problemet för en skärm att kunna återge ett pappers känsla. Det blir inga överraskningar med utskrifterna på väggen gällande färger och ljushet mer än att dova mörka bilder inte gör sig i mörka utrymmen och tvärt om. Det får kompenseras med känsla utifrån miljön de hängs i.
Kan tillägga att jag mätt upp med ljusmätare var jag ska hålla utskriften så det blir 500lux.
gamleJ
Aktiv medlem
Det är väl led du pratar om? Jag har den gamla typens lysrör.Tillverkare anger gärna RA värdet och då tror man kanske att allt är ok. men sällan anges CRI R9. RA värdet kan vara ex. RA 97 men ex. För rött så kan CRI R9 vara ett negativt värde, alltså ganska dålig ljuskälla för att kritiskt betrakta bilder. Så det gäller att ha en väldigt bra referensbild.
Malcao
Avslutat medlemskap
Då så, ett problem mindre. Du får köpa ett litet lager, lysrör blir förbjudna imorgon (24/8).Det är väl led du pratar om? Jag har den gamla typens lysrör.
gamleJ
Aktiv medlem
Tur jag har tre på lager. De ska brinna runt 20000 timmar stycket så kör jag dom 3 timmar om dagen ska dom räcka i 55år. Nuvarande borde ha ca 8 år kvar. Jag kan alltså redigera till jag blir 119år gammal om inget av dom smäcker i förtid.Då så, ett problem mindre. Du får köpa ett litet lager, lysrör blir förbjudna imorgon (24/8).
Tony johansson
Aktiv medlem
Jag har Led .Det är väl led du pratar om? Jag har den gamla typens lysrör.
gamleJ
Aktiv medlem
Vadär det för lampa, mer specifikt !? Såg en video där Keith Cooper testade just en sådan lampa för att kontrollera utskrifter (ilfolux tror jag den hette, säljs av Focus Nordic. Kostar typ 1 800 svenska pesetas, så att så vansinnigt dyrt var det (väl) inte !?Ja, en väl fungerande kalibrator kan ju vara en investering, min tycks fortfarande fungera utifrån vad jag lyckata få ut på papper. Är väldigt nöjd med vad skrivaren levererar. Om det är någonstans det fallerar är det väl hos undertecknad, men det är ju knappast skrivarens fel. Upplösningen är ju osannolik, de bilder jag skrivit ut, tagna med mina Tamrongluggar är rakbladsvassa i skärpa.
Jag förstår. Det knepiga (för mig) i det här sammanhanget är att de bilder som så småningom kommer upp på väggen (om hundra år, eller så) kommer att hänga i varierat ljus, beroende på om det är dag eller eftermiddag, eller elbelysning som lyser på dom. Det får ju den konsekvensen att hur jag än gör, så blir det ändå inte "rätt."
Men jag tänker att jag anpassar utskrifterna efter dagsljus, så får det bli som det blir sedan.Nja, jag skrev väl att utskriften blir mörkare än skärmen, eller !? I vart fall var det det jag avsåg, så om det blev missförstånd där, ber jag om ursäkt, felet är helt och hållet mitt i så fall.Det här förstår jag inte riktigt. Vad jag gjort är att kalibrera och profilera skärmen enligt dina rekommendationer och gjort två utskrifter; en genom Lr utskriftsmodul och en genom Canons utskriftsprogram, där jag tycker att det senare gar lyckats bättre än den förra vad det gäller färgmättnad. Återkommer med en bild så fort som möjligt.
Kommer utskriften ut ur skrivaren lite för mörk tittar du troligen på en för ljus skärm. När det du ser på skärmen är för ljust drar du ner exponering/vita/högdagrar i redigeringsprogrammet så att det ser bra ut. Följden blir en mörkare utskrift eftersom du valt så i programmets inställningar.
Omvänt, för mörk skärm ger motsvarande för ljus utskrift.
Vill du ha överensstämmelse skärm utskrift måste du göra jobbet att hitta dina exakta inställningar för just din skrivare, profiler och redigeringsmiljö.
Alternativet är att redigera fram en bra version på skärmen och sedan kompensera ungefärligt utifrån de skillnader du brukar se i dina utskrifter. Så gör dom flesta. Dina förutsättningar med bra redigeringsmiljö underlättar så det blir färre gissningar.
Då så mina herrar, här har vi bilden som jag skrev ut på test, den vänstra via Canons utskriftsprogram som följde med skrivaren, och den andra är utskriven via Lr utskriftsmodul.
Inga ändringar utan samma fil, samma ICC-profil. Frågan som söker sitt svar är då som följer; Varför är den bild som är utskriven i Lr så mycket mer mättad än den som är utskriven i Canons programvara. Kan kort nämna att den vänstra bilden ( Canon) är den som bäst representerar det som syns på skärmen.
Visa bilaga 171298
Avslutningsvis. Den bifogade filen är tagen med en mobiltelefon, så bilden ser inte riktigt ut som det ser ut här,men det viktiga i detta sammanhanget är det som redan nämnts; Varför är den hö bilden så mycket mer mättad än den vä !?
Har du låtit både Canons program och LR hantera färgerna? Eller har du bara använt de två olika programmen att redigera i men låtit skrivaren hantera färgerna? Du skriver visserligen att du använt samma icc-profil men tänker om du rör ihop det med mediasetting?
Senast ändrad:
Tony johansson
Aktiv medlem
Jag är med på noterna, Jonas.Kommer utskriften ut ur skrivaren lite för mörk tittar du troligen på en för ljus skärm. När det du ser på skärmen är för ljust drar du ner exponering/vita/högdagrar i redigeringsprogrammet så att det ser bra ut. Följden blir en mörkare utskrift eftersom du valt så i programmets inställningar.
Omvänt, för mörk skärm ger motsvarande för ljus utskrift.
Vill du ha överensstämmelse skärm utskrift måste du göra jobbet att hitta dina exakta inställningar för just din skrivare, profiler och redigeringsmiljö.
Jag har redigerat i Lr, d v s att Lr har fått "hantera" färgerna, sedan har jag sparat bilden som en Tiff-fil som nämnts tidigare. Därefter har jag bara öppnat upp bilden i Canons programvara och skrivit ut bilden, utan några ytterligare justeringar.Har du låtit både Canons program och LR hantera färgerna? Eller har du bara använt de två olika programmen att redigera i men låtit skrivaren hantera färgerna?
Det är en möjlighet som inte går att utesluta, men då är det bara utskriften från Lr som jag låtit skrivaren hantera färgerna, vet inte vilken alternativ utskriftsinställning vad det gäller färghantering från Lr som finns att välja på, men jag skall ta en titt nästa gång jag startar upp datorn för redigering. Det händer inte så ofta, av nämnda anledning (det laggar). Tackar för förslag på olika möjliga felkällor, Jonas .men låtit skrivaren hantera färgerna?
gamleJ
Aktiv medlem
Jag är med på noterna, Jonas.Jag har redigerat i Lr, d v s att Lr har fått "hantera" färgerna, sedan har jag sparat bilden som en Tiff-fil som nämnts tidigare. Därefter har jag bara öppnat upp bilden i Canons programvara och skrivit ut bilden, utan några ytterligare justeringar. Det är en möjlighet som inte går att utesluta, men då är det bara utskriften från Lr som jag låtit skrivaren hantera färgerna, vet inte vilken alternativ utskriftsinställning vad det gäller färghantering från Lr som finns att välja på, men jag skall ta en titt nästa gång jag startar upp datorn för redigering. Det händer inte så ofta, av nämnda anledning (det laggar). Tackar för förslag på olika möjliga felkällor, Jonas .
Då kan boven i dramat vara kopplat till det. Beroende på inställning av läge i skrivardrivrutinen när skrivaren hanterar utskriften så skulle övermättade färger kunna bli ett resultat.
Tror även du skrev någonstans att du sparat i PROPhotoRGB. Nu vet jag inte med Canon men Epson P900 fixar inte det när den själv hanterar färger. Vill du slippa massa problem så håll dig till att LR hanterar färger så blir det nog snyggt igen. Lätta att missa något dock när man vill testa grejer. Livsfarligt för då försöker man hitta förklaringar på något som inte har med testen att göra. Har aldrig hänt mig såklart.
J O Härnström
Aktiv medlem
Vad jag minns från min PRO-10S så ska man välja Matchning : Ingen (none) i färgkorrigeringen för att skrivaren inte ska hantera färgerna. När jag skrev ut i PS och det bör gälla även för LR och Prograf 1000.Jag är med på noterna, Jonas.Jag har redigerat i Lr, d v s att Lr har fått "hantera" färgerna, sedan har jag sparat bilden som en Tiff-fil som nämnts tidigare. Därefter har jag bara öppnat upp bilden i Canons programvara och skrivit ut bilden, utan några ytterligare justeringar. Det är en möjlighet som inte går att utesluta, men då är det bara utskriften från Lr som jag låtit skrivaren hantera färgerna, vet inte vilken alternativ utskriftsinställning vad det gäller färghantering från Lr som finns att välja på, men jag skall ta en titt nästa gång jag startar upp datorn för redigering. Det händer inte så ofta, av nämnda anledning (det laggar). Tackar för förslag på olika möjliga felkällor, Jonas .
Tony johansson
Aktiv medlem
Och var hittar man denna inställningen !?Vad jag minns från min PRO-10S så ska man välja Matchning : Ingen (none) i färgkorrigeringen för att skrivaren inte ska hantera färgerna. När jag skrev ut i PS och det bör gälla även för LR och Prograf 1000.
J O Härnström
Aktiv medlem
Och var hittar man denna inställningen !?
Tony johansson
Aktiv medlem
Det kanske är orsaken.Då kan boven i dramat vara kopplat till det. Beroende på inställning av läge i skrivardrivrutinen när skrivaren hanterar utskriften så skulle övermättade färger kunna bli ett resultat.
Tack och bock ! Så vad jag skall göra är att bocka i NONE, om jag förstått saken rätt !?
Tony johansson
Aktiv medlem
Stämmer, det är den arbetsfärgrymden Lr använder "under huven," s a s.Tror även du skrev någonstans att du sparat i PROPhotoRGB.
gamleJ
Aktiv medlem
I Epson P900 kan du låta Windows hantera färgerna, läge ICM, och då fungerar nog PROPhotoRGB men skrivaren fixar bara S och aRGB på egen hand. Troligen likadant på din Canon också. Egentligen ointressant. Nu kan du ju stänga av skrivarens hantering av färger och på så vis låta dina program styra helt istället så det inte blir dubbelt upp. Jag tror problemet är löstStämmer, det är den arbetsfärgrymden Lr använder "under huven," s a s.
gamleJ
Aktiv medlem
Jepp och sedan låta programmen styra färgerna.Det kanske är orsaken.
Tack och bock ! Så vad jag skall göra är att bocka i NONE, om jag förstått saken rätt !?