Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jepp och sedan låta programmen styra färgerna.
Done, tack och bock för tipset ! Nu har jag varning om att bläcket håller på att ta slut i min skrivare, så jag vet inte om jag vågar mig på att skriva ut med den nya inställningen, eller hur tolkar ni varningarna om att bläcket håller på att ta slut !? Är det bara att köra på tills dess att det blir torrt, s a s !? Saken är den att det finns kvar bläck i patronerna, om man tittar på staplarna; 20230824_221818.jpg
 
Senast ändrad:
Done, tack och bock för tipset ! Nu har jag varning om att bläcket håller på att ta slut i min skrivare, så jag vet inte om jag vågar mig på att skriva ut med den nya inställningen, eller hur tolkar ni varningarna om att bläcket håller på att ta slut !? Är det bara att köra på tills dess att det blir torrt, s a s !?
Jag kör till den stoppar och säger byt patron. Vid ett tillfälle fick jag inget meddelande och utskriften såg bedrövlig ut men inte hela världen. Kör på😃
 
Done, tack och bock för tipset ! Nu har jag varning om att bläcket håller på att ta slut i min skrivare, så jag vet inte om jag vågar mig på att skriva ut med den nya inställningen, eller hur tolkar ni varningarna om att bläcket håller på att ta slut !? Är det bara att köra på tills dess att det blir torrt, s a s !?
Du ska inte köra torrt med Canons skrivare.
Gul varning kommer först och då kan man fortsätta ett tag till.
När röd varning kommer så ska du byta patronen.
 
Du ska inte köra torrt med Canons skrivare.
Gul varning kommer först och då kan man fortsätta ett tag till.
När röd varning kommer så ska du byta patronen.
Toppen, tack för det J O ! Blir lite nojig när jag får upp dessa varningar, men som syns på bilden, finns det bläck kvar. Skall till att beställa en ny uppsättning patroner, men jag hoppas att jag kan klara mig tills dess att jag kommer hem från semestern, nu i Oktober. Det blir ju en slant när jag skall köpa samtliga 12 patroner+ett par magasin för bläck som spottas ut i samband med underhåll.
 
Så nu med inställningen till NONE i skrivardrivrutinen blir det rätt om jag skriver u från Lr och använder mig av den ICC-profil som tillhandahölls från Canon !? Dvs, det blir ingen skillnad i utskriftsresultat om jag skriver ut från Lr eller Canons programvara nu då och då tänker jag på färghanteringen 😁.
 
Så nu med inställningen till NONE i skrivardrivrutinen blir det rätt om jag skriver u från Lr och använder mig av den ICC-profil som tillhandahölls från Canon !? Dvs, det blir ingen skillnad i utskriftsresultat om jag skriver ut från Lr eller Canons programvara nu då och då tänker jag på färghanteringen 😁.
Inte illa. Då har något löst sig i tråden istället för att nya problem uppstår😃
 
Inte illa. Då har något löst sig i tråden istället för att nya problem uppstår😃
Det vågar jag svara på först när jag gjort en utskrift med den nya inställningen (vilket jag inte gjort ännu, som nämnts) 😁. Men så fort jag gjort en utskrift från Lr med den nya inställningen, lovar jag att redogöra för resultatet.
 
Nu när min skärm är kalibrerad med "native gamut" dvs största möjliga färgomfång så blir resultatet bättre än tidigare och softproofing stämmer bra överens med utskriften.
Det blir ett tydligt kvalitetslyft för utskrift gentemot den förra kalibreringen som var i läge Adobe RGB.
I de bilder jag hittills skrivit ut nu i sommar så lyfter de gröna och röda färgerna, vilket märks både på skärmen och papperet. Det ser helt enkelt renare och naturligare ut.
 
Nu när min skärm är kalibrerad med "native gamut" dvs största möjliga färgomfång så blir resultatet bättre än tidigare och softproofing stämmer bra överens med utskriften.
Det blir ett tydligt kvalitetslyft för utskrift gentemot den förra kalibreringen som var i läge Adobe RGB.
I de bilder jag hittills skrivit ut nu i sommar så lyfter de gröna och röda färgerna, vilket märks både på skärmen och papperet. Det ser helt enkelt renare och naturligare ut.

Utnyttjar hela potentialen skärmen har så mer nyanser kan ses, samt att inte strypa färger via konvertering till adobeRGB.
För raw-fotografer som gör egna utskrifter är det absolut optimala sättet. Ska det ske på annat vis bör det finnas specifika skäl till varför dessa fördelar ska kastas bort.
Utan Stefan Olssons guider när jag köpte skrivare hade jag slängt bort mycket potential i min utrustning. Det känns givande efter flera trådar i ämnet att förstå hur det fungerar.

Vi får se om det framöver går att beröra även de mer mjuka delarna kring egna utskrifter som lite motvikt till det tekniska. Du har varit föredömlig med flera inlägg i den riktningen.
 
Smaken är som baken men här kommer en utskrift från idag som jag är nöjd med. Den är på matt bomullspapper (duo). Pappret tillför en mjukhet som fotot tar bort vilket gynnar helhetsintrycket.

En nackdel är att det är en kvällsbild med dämpat ljus. Det blir inte snyggt att ljusa upp den så mycket som en mörk plats på väggen kräver. Hittar egentligen bara en plats som fungerar ljusmässigt och det är i köket. Känns inte som en köksbild dock.

Är det någon som sprungit på billig, lättmonterad och bra tavelbelysning? Tips önskas.

Ser ni den lilla vita pricken strax ovanför horisonten? Så oerhört störigt. Måste suttit ett dammkorn eller något där. Jag försöker alltid att blåsa av och skaka pappret före utskrift men ändå händer detta lite nu och då. Nästa gång får det bli en rejäl blåsning med luft på burk istället. Kan ju ha varit damm i själva skrivaren också.

image0.jpeg
 
Smaken är som baken men här kommer en utskrift från idag som jag är nöjd med. Den är på matt bomullspapper (duo). Pappret tillför en mjukhet som fotot tar bort vilket gynnar helhetsintrycket.

En nackdel är att det är en kvällsbild med dämpat ljus. Det blir inte snyggt att ljusa upp den så mycket som en mörk plats på väggen kräver. Hittar egentligen bara en plats som fungerar ljusmässigt och det är i köket. Känns inte som en köksbild dock.

Är det någon som sprungit på billig, lättmonterad och bra tavelbelysning? Tips önskas.

Ser ni den lilla vita pricken strax ovanför horisonten? Så oerhört störigt. Måste suttit ett dammkorn eller något där. Jag försöker alltid att blåsa av och skaka pappret före utskrift men ändå händer detta lite nu och då. Nästa gång får det bli en rejäl blåsning med luft på burk istället. Kan ju ha varit damm i själva skrivaren också.

Visa bilaga 171346
Trevlig skymningsbild, Jonas. En fråga dock; Varför lämnar man en så bred kant nertill, och inte utnyttja pappret i sin fulla längd, med ett par tunna marginaler runt om, för montering !?
 
Smaken är som baken men här kommer en utskrift från idag som jag är nöjd med. Den är på matt bomullspapper (duo). Pappret tillför en mjukhet som fotot tar bort vilket gynnar helhetsintrycket.

En nackdel är att det är en kvällsbild med dämpat ljus. Det blir inte snyggt att ljusa upp den så mycket som en mörk plats på väggen kräver. Hittar egentligen bara en plats som fungerar ljusmässigt och det är i köket. Känns inte som en köksbild dock.

Är det någon som sprungit på billig, lättmonterad och bra tavelbelysning? Tips önskas.

Ser ni den lilla vita pricken strax ovanför horisonten? Så oerhört störigt. Måste suttit ett dammkorn eller något där. Jag försöker alltid att blåsa av och skaka pappret före utskrift men ändå händer detta lite nu och då. Nästa gång får det bli en rejäl blåsning med luft på burk istället. Kan ju ha varit damm i själva skrivaren också.

Visa bilaga 171346
Snyggt!
Matta papper bör gå att retuschera. Pricken går nog att "pricka i" med en färgpenna eller pensel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.