Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Hamnade du i detta genom att testa dig fram eller provar du bara en lite högre temperatur? Många verkar hamna runt 5700-5900k så ingen oäven utgångspunkt oavsett.

Jag tror rekommendationen är gamma 2.2 istället för L*. Har glömt varför. Kan testas om det gör någon skillnad.

Berätta gärna hur du upplever förändringen när du testat lite.
Faktum är att jag her inte gjort några utskrifter ännu med de aktuella iställningarna, och inte har jag testat mig fram heller, utan allt bygger på rekommendationer av den samlade expertisen här på Fs 😁.

Anledningen till att jag använt mig av L* istället för gamma 2.2 är därför att Steohl rekommenderade L*, men jag kan naturligtvis kalibrera om med gamma 2.2 om expertisen tror att det renderar ett bättre utskriftsresultat 😁.
 
Faktum är att jag her inte gjort några utskrifter ännu med de aktuella iställningarna, och inte har jag testat mig fram heller, utan allt bygger på rekommendationer av den samlade expertisen här på Fs 😁.

Anledningen till att jag använt mig av L* istället för gamma 2.2 är därför att Steohl rekommenderade L*, men jag kan naturligtvis kalibrera om med gamma 2.2 om expertisen tror att det renderar ett bättre utskriftsresultat 😁.
Då kan du behålla det. Tror inte det har någon större betydelse. Såg bara att det skiljde på den punkten mot hur jag kalibrerar min skärm.
 
Då kan du behålla det. Tror inte det har någon större betydelse. Såg bara att det skiljde på den punkten mot hur jag kalibrerar min skärm.
Jag förstår. Jag vill dra mig till minnes att det rekommenderas gamma 2.2 om man skall skriva ut/redigera i aRGB, men som sagt, jag är inte sämre ön att jag kan ändra mig 😁.
 
Ok Jonas, då har jag kalibrerat och profilerat om skärmen enligt den samlade expertisens uppfattning här på Fs, nu förväntar jag mig inget mindre än perfekta utskrifter, varje gång 😁.

2.PNGSkärmklipp.PNG20230820_222236.jpg
 
Ok Jonas, då har jag kalibrerat och profilerat om skärmen enligt den samlade expertisens uppfattning här på Fs, nu förväntar jag mig inget mindre än perfekta utskrifter, varje gång 😁.

Visa bilaga 171281Visa bilaga 171283Visa bilaga 171282
Har du tur så hamnar du rätt direkt. Du bör iallafall efter ett tag märka om 5800K är bättre eller sämre än 5000K och åt vilket håll du ska skruva värdet vid nästa kalibrering. Jag gjorde rätt många försök innan det bästa läget var på plats.
 
Har du tur så hamnar du rätt direkt. Du bör iallafall efter ett tag märka om 5800K är bättre eller sämre än 5000K och åt vilket håll du ska skruva värdet vid nästa kalibrering. Jag gjorde rätt många försök innan det bästa läget var på plats.
Och vad är det jag har att förvänta mig i jämförelse !? 5000K är ju lite varmare än 5800K men i övrigt !?
 
Och vad är det jag har att förvänta mig i jämförelse !? 5000K är ju lite varmare än 5800K men i övrigt !?

Tanken är ju att utskrifter och skärm ska se likadana ut vid softproof. Märk väl utskrifter. 800K bör du se skillnad på om det gav något. Positivt eller negativt. Jag har aldrig sagt att 5000K måste vara fel men eftersom de flesta hamnar högre så är det ingen dålig gissning att även du har bättre överensstämmelse vid lite högre värde. Ta dig tiden att skriva ut fyra testutskrifter med olika färg och ljusförhållanden. Sen letar du efter läget när alla fyra känns mest lika skärmen. Jag ändrade 100K i taget. När jag började tycka det såg bra ut fortsatte jag förbi det läget för att sedan backa tillbaka.

Igen. Bara om du vill och det känns meningsfullt. Det går nog bra ändå.
 
Tanken är ju att utskrifter och skärm ska se likadana ut vid softproof. Märk väl utskrifter. 800K bör du se skillnad på om det gav något. Positivt eller negativt. Jag har aldrig sagt att 5000K måste vara fel men eftersom de flesta hamnar högre så är det ingen dålig gissning att även du har bättre överensstämmelse vid lite högre värde. Ta dig tiden att skriva ut fyra testutskrifter med olika färg och ljusförhållanden. Sen letar du efter läget när alla fyra känns mest lika skärmen. Jag ändrade 100K i taget. När jag började tycka det såg bra ut fortsatte jag förbi det läget för att sedan backa tillbaka.

Igen. Bara om du vill och det känns meningsfullt. Det går nog bra ändå.
Känns lite grann som att leta efter den berömda nålen i höstacken, eller mer exakt, trial and error-metoden. Jag får referera till vad keith Cooper sa; Målet är inte att få skärm och utskrift att bli exakt likadana (då det är omöjligt), utan att få till en bra utskrift, och det är ju inte riktigt samma sak.

Nåväl, nu har jag följt rekommendationerna vad det gäller kalibrering och profilering, så jag får se hur det blir på papper. Återkommer så småningom med hur jag upplever resultatet, over and out.
 
Känns lite grann som att leta efter den berömda nålen i höstacken, eller mer exakt, trial and error-metoden. Jag får referera till vad keith Cooper sa; Målet är inte att få skärm och utskrift att bli exakt likadana (då det är omöjligt), utan att få till en bra utskrift, och det är ju inte riktigt samma sak.

Nåväl, nu har jag följt rekommendationerna vad det gäller kalibrering och profilering, så jag får se hur det blir på papper. Återkommer så småningom med hur jag upplever resultatet, over and out.

Nja, ett antal kalibreringar. När det är gjort använder du samma inställning varje gång i fortsättningen.

Nej det blir kanske inte 100 men det hjälper med 90 vs 70 tycker jag.

Expertisen dvs inte jag är det som säger att rätt läge hittas på sättet jag beskriver. Stefan Ohlsson bland flera.

Nu blir det bingen och du gör det som passar dig bäst.
 
Gjorde en intressant upptäckt inatt när jag satt och skrev ut en bild efter det att jag kalibrerar och profilerat skärmen enligt rekommendation.

Jag gjorde en utskrift från Canons programvara (och den såg ut att ligga betydligt närmare det som var på skärmen) och jag gjorde en utskrift från Lr utskriftsmodul. Den utskrift som jag gjorde från Lr var betydligt mer mättad i färgerna, trots att jag använde samma iCC-profil för pappret i bägge exemplen, vad beror detta på !?

Lägger upp en bild med bägge utskrifterna sida vid sida vid ett senare tillfälle, så får ni själva se skillnaden. Sedan kan jag konstatera att sitta och redigera vid den burk jag har nu (ihopplockad av Inet för ~ 10 år sedan) är en veritabel plåga, f**n vad det laggar 😁.

Sedan en fråga specifikt till Jonas; Jonas, när du betraktar din utskrifter, använder du dig av en lampa specifikt för det ändamålet då !? Du vet ISO-standard 😉.

Avslutningsvis; Nu skall jag kalibrera om skärmen enligt de rekommetionerna Canon har (D50, 120 Cd) och göra en utskrift på samma bild, med samma inställningar och se om det blir bättre eller sämre, återkommer med en rapport 😁.
 
Gjorde en intressant upptäckt inatt när jag satt och skrev ut en bild efter det att jag kalibrerar och profilerat skärmen enligt rekommendation.

Jag gjorde en utskrift från Canons programvara (och den såg ut att ligga betydligt närmare det som var på skärmen) och jag gjorde en utskrift från Lr utskriftsmodul. Den utskrift som jag gjorde från Lr var betydligt mer mättad i färgerna, trots att jag använde samma iCC-profil för pappret i bägge exemplen, vad beror detta på !?

Lägger upp en bild med bägge utskrifterna sida vid sida vid ett senare tillfälle, så får ni själva se skillnaden. Sedan kan jag konstatera att sitta och redigera vid den burk jag har nu (ihopplockad av Inet för ~ 10 år sedan) är en veritabel plåga, f**n vad det laggar 😁.

Sedan en fråga specifikt till Jonas; Jonas, när du betraktar din utskrifter, använder du dig av en lampa specifikt för det ändamålet då !? Du vet ISO-standard 😉.

Avslutningsvis; Nu skall jag kalibrera om skärmen enligt de rekommetionerna Canon har (D50, 120 Cd) och göra en utskrift på samma bild, med samma inställningar och se om det blir bättre eller sämre, återkommer med en rapport 😁.
Jag kör billigvarianten på det och håller utskriften högre upp där luxtalet är motsvarande en separat lampa. Det fungerar precis som tipset att leta rätt inställning för Candela och Kelvin. Båda delar beskrivet i guider från de som vet.

Jag har en sådan specifik lampa också men den höll inte måttet tyvärr. Ska det köpas en bra sådan kostar det. Som jag gör nu blir inte utskriften för mörk eller ljus. Den blir inte heller för varm eller kall i tonen. Med ny kalibrator har jag också sluppit felaktig färgbalans som blev tydlig i vissa utskrifter helt plötsligt. Alltså pappersbesparande. Ska den hänga ljust gör jag ingen förändring. Ska den hänga mörkt drar jag upp exponeringsreglaget så det blir för ljust på skärmen. Jag är alltså i det läget jag eftersträvar och då ändrar jag inte något.
Är du där vid 5000K och 120Cd så ändra inget.

Tyckte dock du skrev att dina utskrifter blev för mörka vid 100Cd? Då känns det märkligt att göra det ännu ljusare på skärmen så du drar ner ytterligare på ljusheten?

Lycka till👍
 
Jag har en sådan specifik lampa också men den höll inte måttet tyvärr. Ska det köpas en bra sådan kostar det.
Vadär det för lampa, mer specifikt !? Såg en video där Keith Cooper testade just en sådan lampa för att kontrollera utskrifter (ilfolux tror jag den hette, säljs av Focus Nordic. Kostar typ 1 800 svenska pesetas, så att så vansinnigt dyrt var det (väl) inte !?
Med ny kalibrator har jag också sluppit felaktig färgbalans som blev tydlig i vissa utskrifter helt plötsligt.
Ja, en väl fungerande kalibrator kan ju vara en investering, min tycks fortfarande fungera utifrån vad jag lyckata få ut på papper. Är väldigt nöjd med vad skrivaren levererar. Om det är någonstans det fallerar är det väl hos undertecknad, men det är ju knappast skrivarens fel. Upplösningen är ju osannolik, de bilder jag skrivit ut, tagna med mina Tamrongluggar är rakbladsvassa i skärpa.
Ska den hänga mörkt drar jag upp exponeringsreglaget så det blir för ljust på skärmen. Jag är alltså i det läget jag eftersträvar och då ändrar jag inte något.
Jag förstår. Det knepiga (för mig) i det här sammanhanget är att de bilder som så småningom kommer upp på väggen (om hundra år, eller så) kommer att hänga i varierat ljus, beroende på om det är dag eller eftermiddag, eller elbelysning som lyser på dom. Det får ju den konsekvensen att hur jag än gör, så blir det ändå inte "rätt."

Men jag tänker att jag anpassar utskrifterna efter dagsljus, så får det bli som det blir sedan.
Tyckte dock du skrev att dina utskrifter blev för mörka vid 100Cd?
Nja, jag skrev väl att utskriften blir mörkare än skärmen, eller !? I vart fall var det det jag avsåg, så om det blev missförstånd där, ber jag om ursäkt, felet är helt och hållet mitt i så fall.
Då känns det märkligt att göra det ännu ljusare på skärmen så du drar ner ytterligare på ljusheten?
Det här förstår jag inte riktigt. Vad jag gjort är att kalibrera och profilera skärmen enligt dina rekommendationer och gjort två utskrifter; en genom Lr utskriftsmodul och en genom Canons utskriftsprogram, där jag tycker att det senare gar lyckats bättre än den förra vad det gäller färgmättnad. Återkommer med en bild så fort som möjligt.
 
Senast ändrad:
Då så mina herrar, här har vi bilden som jag skrev ut på test, den vänstra via Canons utskriftsprogram som följde med skrivaren, och den andra är utskriven via Lr utskriftsmodul.

Inga ändringar utan samma fil, samma ICC-profil. Frågan som söker sitt svar är då som följer; Varför är den bild som är utskriven i Lr så mycket mer mättad än den som är utskriven i Canons programvara. Kan kort nämna att den vänstra bilden ( Canon) är den som bäst representerar det som syns på skärmen.

20230822_123406.jpg

Avslutningsvis. Den bifogade filen är tagen med en mobiltelefon, så bilden ser inte riktigt ut som det ser ut här,men det viktiga i detta sammanhanget är det som redan nämnts; Varför är den hö bilden så mycket mer mättad än den vä !?
 
Då så mina herrar, här har vi bilden som jag skrev ut på test, den vänstra via Canons utskriftsprogram som följde med skrivaren, och den andra är utskriven via Lr utskriftsmodul.

Inga ändringar utan samma fil, samma ICC-profil. Frågan som söker sitt svar är då som följer; Varför är den bild som är utskriven i Lr så mycket mer mättad än den som är utskriven i Canons programvara. Kan kort nämna att den vänstra bilden ( Canon) är den som bäst representerar det som syns på skärmen.

Visa bilaga 171298

Avslutningsvis. Den bifogade filen är tagen med en mobiltelefon, så bilden ser inte riktigt ut som det ser ut här,men det viktiga i detta sammanhanget är det som redan nämnts; Varför är den hö bilden så mycket mer mättad än den vä !?

Har du valt samma rendering intent i båda programmen?
 
Då så mina herrar, här har vi bilden som jag skrev ut på test, den vänstra via Canons utskriftsprogram som följde med skrivaren, och den andra är utskriven via Lr utskriftsmodul.

Inga ändringar utan samma fil, samma ICC-profil. Frågan som söker sitt svar är då som följer; Varför är den bild som är utskriven i Lr så mycket mer mättad än den som är utskriven i Canons programvara. Kan kort nämna att den vänstra bilden ( Canon) är den som bäst representerar det som syns på skärmen.

Visa bilaga 171298

Avslutningsvis. Den bifogade filen är tagen med en mobiltelefon, så bilden ser inte riktigt ut som det ser ut här,men det viktiga i detta sammanhanget är det som redan nämnts; Varför är den hö bilden så mycket mer mättad än den vä !?
Har dessa bilder någon profil inbakat i sig, annars så vet inte programmet vid utskrift hur den ska hantera bilderna
 
Har dessa bilder någon profil inbakat i sig, annars så vet inte programmet vid utskrift hur den ska hantera bilderna
Jodå, bägge bilderna är utskrivna från samma Tiff-fil. Filen är sparad med prophoto som färgrymd i 16 bitar/300 dpi. Konstigt nog blev utskriften "bara" I 240 dpi, men det är inget som märks, skärpan är otrolig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.