Twilice
Aktiv medlem
Alltså, det är inte många som skriver här som läser mellan raderna.
Det spelar ingen större roll vilken systemkamera ni köper utan här gäller det att ha ett objektiv med en stor bländare (litet f värde)
Och nej, det spelar ingen roll om ni har nikon / canon / sony osv. osv. Ni kommer i alla fall i eran familj inte märka skillnaden. Det viktigaste är att kameran ligger stadigt i handen, då ger det automatiskt bättre handhållna bilder hur bra kameran än är.
Exempel på ljusstarka objektiv:
Canon EF 50/1,4 USM 3 690 kr
Canon EF 50/1,8 II 995 kr
Canon EF 35/2,0 2 690 kr
Nikon AF 50/1,8D 1 490 kr (autofokus gäller endast på de med inbyggda såsom nikon D90)
Nikon AF-S 50/1,4 G 3 490 kr
Nikon AF-S DX 35/1,8 G 1 990 kr
Nu kan jag mest om nikon, men gemensamt är det talet som står efter
(brukar ofta stå exempel 18-55 mm / f 3,5-5,6)
Här är en bra sida som förklara ungefär vad alla siffror gör:
http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2
På digital kameror styr man iso-talet på kameran, så visst blir det lite ljusar desto bättre systemkamera, men då blir det dyrare. Mitt tips är att kolla på cyberphoto och deras testbilder, de brukar ofta ha med iso tester hur mycket brus det ger på ett visst värde. (förövrigt där priserna står)
Det spelar ingen större roll vilken systemkamera ni köper utan här gäller det att ha ett objektiv med en stor bländare (litet f värde)
Och nej, det spelar ingen roll om ni har nikon / canon / sony osv. osv. Ni kommer i alla fall i eran familj inte märka skillnaden. Det viktigaste är att kameran ligger stadigt i handen, då ger det automatiskt bättre handhållna bilder hur bra kameran än är.
Exempel på ljusstarka objektiv:
Canon EF 50/1,4 USM 3 690 kr
Canon EF 50/1,8 II 995 kr
Canon EF 35/2,0 2 690 kr
Nikon AF 50/1,8D 1 490 kr (autofokus gäller endast på de med inbyggda såsom nikon D90)
Nikon AF-S 50/1,4 G 3 490 kr
Nikon AF-S DX 35/1,8 G 1 990 kr
Nu kan jag mest om nikon, men gemensamt är det talet som står efter
(brukar ofta stå exempel 18-55 mm / f 3,5-5,6)
Här är en bra sida som förklara ungefär vad alla siffror gör:
http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2
På digital kameror styr man iso-talet på kameran, så visst blir det lite ljusar desto bättre systemkamera, men då blir det dyrare. Mitt tips är att kolla på cyberphoto och deras testbilder, de brukar ofta ha med iso tester hur mycket brus det ger på ett visst värde. (förövrigt där priserna står)