Erfarenheter från ridhuset
Har nu kört ganska många bilder i ridhuset igårkväll med ny optik, så jag tänkte ge lite av mina erfarenheter till tråden.
I och för sig har nog det mesta berörts, men jag hoppas att det kan ge lite i alla fall till någon.
Har fotat i ridhuset med det som jag hade tillgång till, ett 70-200/4L, och känner att bländare 4 oftast inte räcker till, trots att jag har en kamera som hanterar höga ISO bra (7D).
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att prova de objektiv som jag funderade på att köpa, bland annat 70-200/2.8.
Nu föll valet på att köpa ett 85/1.8, och bländarvärdet gör naturligtvis en enorm skillnad.
Jag ville inte göra mig av med mitt 70-200/4L till förmån för varianten med 2.8 på grund av vikten, eftersom jag bär med det nästan överallt, och ekonomin sätter stopp för att äga båda varianterna.
Budgeten fick avgöra, i kombination med att jag provade olika brännvidder och kom fram till att mellan 80mm och 135mm är bra i ridhuset.
Jag får ju drygt två steg bättre än mitt 70-200/4, och det gör väldigt stor skillnad i praktiken.
Vi var i den gamla delen av ridhuset, den nyare (där tävlingarna brukar vara) har något bättre ljus, så det här var verkligen en bra utvärdering, värdelösare ljus får man leta efter.
Tidigare erfarenheter säger mig att ca 1/250 sek är ganska bra, eller rättare sagt nödvändigt för skärpan, och jag körde med full bländaröppning, och hamnade då på ISO 3200.
Låste fast dessa inställningar manuellt, eftersom ljuset är tämligen likartat i hela ridhuset.
De flesta av bilderna blev tagna på ca 15-20 meters håll, och närmare bör man inte gå, för då är risken att motivet snabbt fyller hela sökaren vid en oväntad manöver.
Gamla ridhuset är ca 25 meter tvärs över, och det innebär att jag kan få bra bilder även från läktaren när det är tävlingar/uppvisningar där, och dom inte vill ha mig på banan.
Så för mig känns det som att en stor bländare är viktigast (vilket många diskuterat) annars blir man nog lätt besviken och frustrerad, samt att lära sig kamerans begränsningar vad avser höga ISO och brus.
Samt att en fast optik är att föredra på grund av just ljusvärdet.
Förslagsvis mäter man upp vilken brännvidd som känns gångbar, kikar i plånboken och gör en avvägning.
Bifogar ett enkelt exempel på det jag lyckas med att fixa hittils, övning ger färdighet brukar man ju säga, och jag är inte riktigt bekväm i utrustningens alla möjligheter ännu.
Bilderna är bara något justerade vad avser vitbalans (blev inte riktigt optimalt, men jag ska även lära mig att bildbehandla någon gång...), och sedan svagt skärpta, och brusreducerade.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2138185&target=_blank
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2138186&target=_blank
Jag får ytterliggare ett steg med ett 85/1.2L, men den fick inte plats i budgeten.
Hoppas att någon kan dra nytta av mina små erfarenheter, och jag passar på att tacka alla som har bidragit med värdefull informatin i ämnet, jag har haft stor nytta av det.
M.V.H
/Tobias