Annons

Bra ridsportobjektiv som även funkar bra i svagt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon 135/2.0L

Hej på er.
Jag återkopplar till tråden igen, med lite nya erfarenheter.
Har införskaffat ett Canon 135mm/2.0L, det är verkligen ett snäpp vassare än 85mm/1.8 (som jag hade tidigare) i ridhuset.
Först en bild med lite rörelse i:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2304571&target=_blank

Bilden är tagen från själva ridbanan, och jag bedömer avståndet till mellan 10 och 12 meter, och den är något beskuren.
Jag har använt största bländaren och ISO 3200, ljuset i ridhuset är katastrofalt dåligt ur fotosynpunkt.
Men bländaren gör att jag kan använda ett ISO-tal som kameran hanterar hyggligt, och optiken verkar ständigt överraska mig med sina fina egenskaper.

Sedan en porträttbild, och med ett stillastående motiv så gick jag ner till ISO 1600, så det är lite "fusk", men jag tycker att den passar i samanhanget som utvärderingsbild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2304569&target=_blank

Arbetsavståndet är någonting som man får ta i beaktning, och det ger nya utmaningar vad gäller val av plats.
Från läktaren passar brännvidden bra, och är man nere på banan så måste man välja plats nogsamt, men det kan ge effektfulla bildvinklar.
Tyvärr är jag dålig på att efterbehandla bilder, så det finns en del brus, och dom kan säkert förbättras en del för den som kan bildbehandling, men bilderna är mest tänkt som en fingervisning om någon funderar på vad optiken och kameran kan prestera under dessa förhållanden.
M.V.H
/Tobias

Jodå, EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM är verkligen inte dålig. Men jag släpper inte min för 13000. Det är mindre än vad jag gav, så då behåller jag den hellre.

Jodå, EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM är verkligen inte dålig. Men jag släpper inte min för 13000. Det är mindre än vad jag gav, så då behåller jag den hellre.

Jag är mer intresserad av bildexempel än egna värderingar av objektivet.
Men du eller någon, kanske har bilder tagna med detta objektiv inne i ett ridhus?
Det skulle vara mycket intressant att jämföra, jag har sökt lite här på FS, men inte hittat rätt jämförelser.
Ljusförhållanden skiljer säkert en del beroende på vilken standard av ridhus som man har tillgång till, men oftast är det lysrörsbelysning från hög höjd.
M.V.H
/Tobias

Om man sitter på kortsidan av en dressyrbana är det väl uppemot 50 meters skillnad mellan närmaste och bortesta platsen som huvudmotivet kan befinna sig på.
Vill man då kunna ta bilder i alla positioner är ett zoom väldigt lämpligt.

Sedan hänger det på fotografens bildstil vilka brännvidder denna zoom ska hållas inom. Gillar man lite vidare vyder behöver man kortare brännvidder. Gillar man lite närgångnare bilder är det längre brännvidder som gäller.

Petter ...

Om man sitter på kortsidan av en dressyrbana är det väl uppemot 50 meters skillnad mellan närmaste och bortesta platsen som huvudmotivet kan befinna sig på.
Vill man då kunna ta bilder i alla positioner är ett zoom väldigt lämpligt.

Petter ...

Japp, precis.
Därför skulle jag vilja se jämförelser med Canons 70-200/2.8 mk2, eftersom det förmodligen är det enda som kan fungera tillfredställande för mig i ridhuset.
Man blir som sagt var lite begränsad med en fast optik, speciellt eftersom brännvidden måste var lite längre för att nå från läktaren.
Jag har provat med mitt 70-200/4L, men saknar det sista bländarsteget, så det skulle vara intressant att se.
M.V.H
/Tobias

Men du eller någon, kanske har bilder tagna med detta objektiv inne i ett ridhus?
Nä, ridhus uppsöker jag bara under vapenhot... :)

Här är det ännu sämre ljusförhållanden, så att jag fick tillgripa blixt, så det blir ju inte riktigt jämförbart. Möjligen är det intressant att se att kamera och objektiv även under dessa förhållanden lyckades hålla Servo fokus igång. Finns några bilder till efter den, alla med det efterfrågade objektivet.

Resten av bilderna jag har i webalbumet med det objektivet är tagna utomhus.

Tack.
Autofokusen ser ju att ha fungerat imponerande bra.
Bra med EXIF-infon också, det tycker jag alltid är intressant.
M.V.H
/Tobias

Ett av de få tillfällen där det fungerar allra bäst med Servo AF med alla 19 punkterna på en 7D. Med tanke på att det inte fanns mycket mer än pannlampan att fästa blicken på, verkade kameran gladast om den själv fick välja AF-punkt. Jag hade även nytta av att man kan sätta startpunkten efter behag, så jag kunde ha den högt upp även vid vertikalt bildformat. Med den utgångspunkten fick sen kameran fokusera med något den hittade. Det fungerade inte med varje bild, men med förvånansvärt många.

Ni ska veta att det var så mörkt att enda sättet för mig att se så jag inte hade fått några grenar från några buskar ivägen, mellan mig och löparen, var att kolla när förblixten till E-TTL II gick iväg. Den ser man ju i sökaren. Så på den korta tiden mellan den och det att kameran var redo för nästa skott fick jag bestämma mig för om jag skulle ta en till. AF-ON knappen intryckt för att behålla fokus under tiden och CP-E4 batteripack till 580 EX II hjälpte till här.
Att det var så mörkt gjorde också att jag inte kunde se om jag skulle förvänta mig att löparen kom upp högre eller lägre, så det var ytterligare ett argument för valfri AF-punkt. I och med att bakgrunden var så mörk fanns det knappast något annat som kameran kunde bli lurad att fokusera på.

Jag är mycket nöjd med funktionen under dessa förhållanden. Det är första gången jag försökt mig på nattorientering med 7D. Den är vida överlägsen vad jag har åstadkommit med 40D tidigare, när det gäller detta. Där ingår förstås tillägget av CP-E4 till blixten och uppgraderingen från f/4 till f/2,8 när det gäller 70-200 mm.

Hade varit intressant att se vad en 1D Mark IV hade presterat här. Var la jag nu den där lotten...?
Däremot hade en EF 135 mm f/2L USM inte fungerat så bra. Det var för stora variationer med avståndet till löparen, där det passade att ta bilden, så jag var i båda ändar på 70-200 zoomen.

Óbjektiv för hästfotografering till Nikon

Hej jag har Tamron 70-300 till min NikonD3100 men jag vet inte redigt om det är bäst för hästfotografering,Jag vill inte ha något jättedyrt precis men mellan 1000-2000.

Nya erfarenheter från ridhuset.

Hej på er.

Jag har nu hunnit med några rundor med Canons nya version av 70-200/2.8L IS.

En experimentbild med anknytning till de tidigare bilderna "Ridhuset1", "Ridhuset2", "Ridhuset3" och "Ridhuset4".
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2532707&target=_blank

Bilden är alltså tagen i utvärderingssyfte, med Canons 70-200/2.8L IS USM II på 125mm brännvidd.
Bilden är tagen från själva ridbanan, och jag bedömer avståndet till mellan 8-10 meter, och den är något beskuren i underkant.
Jag har använt största bländaren och ISO 4000, ljuset i ridhuset är katastrofalt dåligt ur fotosynpunkt.
Jag tycker att den är likvärdig med min 135mm/2.0L med samma bländare och ISO.
135:an har ju dock ett steg till att ta till vad gäller ljusvärde, så det får man ta i beaktning.
Men autofokusen är lika rapp som på 135:an, och det uppskattar jag.
Tyvärr är jag fortfarande dålig på att efterbehandla bilder, så det finns en del brus, men bilden är mest tänkt som en fingervisning om någon funderar på vad optiken och kameran kan prestera under dessa förhållanden.

Jag fick även tillfälle att prova bildstabiliseringen i mitt 70-200/2.8L och är positivt överraskad.
Bilden är tagen med 1/100 sek på fri hand, brännvidd 142mm, bländare 2.8 och ISO 1600.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2532728&target=_blank

God Jul på er allesammans !

M.V.H

/Tobias

Jag har nu hunnit med några rundor med Canons nya version av 70-200/2.8L IS.

Det såg bra ut tycker jag. Har själv bara fotograferat hästsport utomhus, vilket såklart är en helt annan femma. Jag tror absolut att 70-200 2,8 eller 2,8 IS är det som gäller. Fasta gluggar i all ära, men man blir ju så begränsad om avståndet varierar kraftigt.

God jul själv Tobias och alla andra!

Panorering i läge 2

Hej på er igen.

Har återigen utvärderat Canons 70-200/2.8L IS II i ridhuset idag.
Ljuset är som vanligt väldigt dåligt ur fotosynpunkt, men det som är positivt är att det är konstant lika dåligt under alla mina tester.
Jag övade hela kvällen på panoreringstekniken, och ställde in bildstabiliseringen i läge 2, då den bara korrigerar för vertikala skakningar.
Vi de tillfällen då man lyckades med att hålla en jämn bana i sin panorering, och ryttaren lyckades med att vara följsam så går det att få bilder som blir lite annorlunda än vad jag är van vid.
Denna är tagen med 1/40 sek, och ISO 400:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2564817&target=_blank

Flexibiliteten som en zoom erbjuder är mycket värd tycker jag, och vikten spelar inte så stor roll i ridhuset, så den här optiken trivs jag riktigt bra med vid dessa tillfällen.
Det känns som att 135:an får allt svårare att ta plats i väskan när jag åker till ridhuset...

Ha de bra.

M.V.H
/Tobias

Massor av MP

Tack för alla tips men jag känner mig ganska förvirrad, finns så otroligt många att välja mellan!

Forsätt gärna att tipsa.

Din kamera har massor av megapixlar. Du kan utan vidare göra utklipp i datorn. När du har 6MP kvar kan du säkert göra A3 förstoringar. Så satsa på 100-135mm med hög ljusstyrka. Zoom med 300mm/5.6 är bara för utomhus

Mycket lyckad panorering och därmed ett bra, fartfyllt foto! Tummen upp! :)

Vad har du för kamerahus? Mer än ISO400 borde du väl våga använda, eller?

Helt riktigt så är det en 7D som jag kör med.
Jag brukar oftast använda ett ISO mellan 2500 och 4000 för att komma ner i slutartid.
Här gjorde jag ett medvetet val, och tanken var att se hur lång slutartid jag kunde använda, och fortfarande få hygglig skärpa på ryttaren.
Valde bländare 2.8 för att få ett kort skärpedjup, och sedan testade jag mig fram genom att skuva ett snäpp i taget från 1/320 sek och ISO 3200.
Så vid 1/40 sek blev det ISO 400, därav det valet.
Jag har fler bildexempel här i tråden, där slutartiderna är kortare, och ISO högre, så helt klart törs man skruva upp ISO, men här var tanken att utvärdera panoreringsfunktionen.
Här är det 1/400 sek, och ISO 4000:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2532707&target=_blank

Tack för era tankar.

M.V.H

/Tobias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar