Annons

Bra priser på bläckpatroner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Jag skulle behöva tips om var jag kan tänkas hitta bra priser på bläckpatroner till min Epson 1290?

Tittade som hastigast runt lite i äldre forumtrådar men hittade föga matnyttigt.

Tack på förhand
 
tack för tipset men inkclub är dyrare än t ex Scandinavian photo och bara marginellt billigare än t ex proffsbutiken yfo.
 
Originalpatroner känns som ett tryggare val vad gäller färgprofiler etc.

Finns det några handlare utrikes som kanske håller bättre priser? Men då tillkommer ju frakt som en prisvariabel.
 
Om man gör en liten undersökning och en tabell över de olika leverantörerna och deras priser - inkl. frakt och exp.kostnader så visar det sig att det ofta skiljer väldigt lite.

Om man inte är storkonsument så betyder det i regel alltså inte så mycket var man köper.

Dessutom - det rör sig ju om färskvara! Det går ju inte att köpa ett lager för ett år framåt eller så.
 
Original

Håll dig till Epsons original och även till deras papper. Då får du den bästa hållbarheten på utskrifterna. Det är inte så roligt om färgerna börja blekna efter ett tag bara för att man har "snikat".
Epsons är väldigt drygt så patronerna räcker längre än piratbläcket. Dessutom så kletar piratbläcket förmodligen igen kanalerna i skrivhuvudet lättare än vad originalet gör.
Min erfarenhet är att Epsons bläck har bättre teckning och färgåtergivning än de piratbläck jag provat.
Inkclub och Scandinavian har ungefär samma priser på Epsons bläck.
 
Re: Original

Jan skrev:
Håll dig till Epsons original och även till deras papper. Då får du den bästa hållbarheten på utskrifterna. Det är inte så roligt om färgerna börja blekna efter ett tag bara för att man har "snikat".
Epsons är väldigt drygt så patronerna räcker längre än piratbläcket. Dessutom så kletar piratbläcket förmodligen igen kanalerna i skrivhuvudet lättare än vad originalet gör.
Min erfarenhet är att Epsons bläck har bättre teckning och färgåtergivning än de piratbläck jag provat.
Inkclub och Scandinavian har ungefär samma priser på Epsons bläck.

Men om jag redan idag upplever att skrivhuvudet geggar igen ofta, hur skulle det då bli med piratbläck. Hu.

Nej, snålhet har en tendens att ibland kosta mera än att ha köpt rätt grej från början.
Det enda jag övervägt att testa är en annan pappersleverantör med ett mkt brett sortiment, men det som avhållit mig är jobbet att behöva göra en ny färgprofil.
 
Är du storförbrukare? Har du i så fall övervägt ett system med separata flaskor? Det är en hög initialkostnad men betalar sig nog rätt snabbt om man skriver ut mycket.

Det ger tillgång till andra typer av bläck också, t ex gråskalebläck som skall ge riktigt bra och neutrala svartvita bilder. Livslängden på kopiorna skall vara bra med de bästa varianterna, men jag har inte koll på vilka de är.
 
Jim, tack för tipset.

Storkonsument vet jag inte om jag är, men periodvis blir det en del bilder som behöver skrivas ut. Framförallt påsiktare upp till 18x24. Men under mellantiden hinner i regel skrivhuvudet becka till sig så det går åt en massa bläck till att rensa och sedan är plötsligt patronerna tvärslut.

Hur bökigt är det att färgprofilera tankbläcket?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.