Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv för fotografering under resor/storstäder samt porträtt/människor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas01

Medlem
Hej! Jag har en Canon EOS 500D med medföljande objektiv (15-85) mm tror jag det är. Jag är nybörjare men skulle vilja utvecklas och det jag mest fotar är framför allt på resor (främst städer som ex. London/NY etc) samt vid sociala sammankomster som födelsedagar, fota tjejen etc... (människor).

Vad skulle ni rekommendera för objektiv för dessa syften?
 
Det som du redan har är väl ett utmärkt reseobjektiv. Ett porträttobjektiv kan ju annars vara ett bra alternativ att komplettera med, t.ex. Canon 50/1.8 el. ett Sigma 50/1.4
 
Du är sugen på att komplettera din utrustning, men vet inte exakt vad du vill ha. Jag tror du vill ha ett vidvinkel, makro eller större zoom objektiv. Om din kassa är begränsad så är mitt förslag att du tar dig till närmaste butik och spanar in Canons 55-250 mm zoom. Det är jag säker på att du kommer att få glädje av. Du får mycket glädje för pengarna.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15606
 
Skulle tro att du skulle ha roligt med Canons 75-300 telezoom.

Annars är ju ett 50 mm 1.8 det du borde skaffa om du fotograferar porträtt och/eller vill ha en ljusstark glugg för kvällsfoto med lite högre ISO utan stativ.
 
För storstäder kanske du skulle ha nått mer vidvinkligt sigma 10-20/3.5 använder jag flitigt i storstadsmiljö.

För människor är klart ett fast 50 bra, men t.ex. Sigma 30/1.4 tycker jag är bättre, lite mer mångsidigt på en crop kamera
 
Hej! Jag har en Canon EOS 500D med medföljande objektiv (15-85) mm tror jag det är. Jag är nybörjare men skulle vilja utvecklas och det jag mest fotar är framför allt på resor (främst städer som ex. London/NY etc) samt vid sociala sammankomster som födelsedagar, fota tjejen etc... (människor).

Vad skulle ni rekommendera för objektiv för dessa syften?

Det du har!
 
Det du har är de perfekta reseobjektivet. Skulle rekommendera att du istället satsar på en bra blixt, eller kanske ett bra macro, tex tamron 90 f2.8 macro eller canon 100mm f2.8 dessa är dessutom utmärkta porträtt objektiv
 
Fota ett tag med det du har tills du själv känner om det är något speciellt du saknar. Kanske är det mer tele, kanske mer vidvinkel, kanske bättre ljusstyrka för kortare skärpedjup och bättre bilder i lägre ljus. Att köpa nytt baserat på någon annans tycke och smak och sätt att fotografera kan ju bli lite fel.
 
Får jag ta med mig ett enda objektiv på resan så är det alltid mitt Canon EF-S 18-200 3.5-5.6 IS. Ett allroundobjektiv som funkar till det mesta. Kostar kring 5000 spänn och är hyffsat skarpt.
 
Får jag ta med mig ett enda objektiv på resan så är det alltid mitt Canon EF-S 18-200 3.5-5.6 IS. Ett allroundobjektiv som funkar till det mesta. Kostar kring 5000 spänn och är hyffsat skarpt.

håller med mats...ska man ut o resa är det ett jätte bra objektiv. Själv gillar jag fasta gluggar men det är ett herrans bytande hela tiden.
 
Jag håller med ovanstående att om vill man ha lätt utrustning när man reser, men samtidigt stor mångsidighet då man inte riktigt vet vad man ska fota, så är en 18-200 ett bra val. Aldrig använt canons egna utan endast nikons variant. Superzoomar som dessa erbjuder inte den allra bästa bildkvaliteten, man får kompromissa för att få mångsidigheten
 
Använd 2 kameror på resa?

Du kan få en panasonic GF1 med 20mm 1.7 pancake för under 5 papp ny och billigare begangnad. Det blir bra även på festen och mer diskret än att dra fram den större kameran. 20mm 1.7 verkar vara ett fint, ljusstarkt, normalobjektiv på den kameran och du slipper antagligen att använda blixt. Väcker inte uppseende och passar i fickan. Alla bilder jag sett av den här kombon har varit fina. Men någon som har kameran kanske kan berätta mer?

Sen köper du en längre zoom som du sätter på kameran för de tillfällen du behöver det.

Fördelen är förstås att du slipper en superzoom som inte är så ljusstark och knappast fungerar utan blixt på festen, det blir nog ingen förbättring mot vad du har i det fallet. På samma gång slipper du också byta så mycket objektiv med två kameror. Komplettera kanske med en vidvinkel för landskapsbilder.

Det är i varje fall så jag funderar på att göra när jag väl får pengar och tänker mig ut och resa. Om du har tjej så har ni då två kameror att fota och ha kul med! :)

Annars kan du kika i tråden som jag startat här för vi verkar ha lite liknande preferenser och se på de tips jag fått.
 
Sorry, jag skrev fel. Jag har ett 18-55 objektiv idag. 50 är det fler som har rekommenderat, nån som har nån åsikt om det är stor skillnad på 1.8 vs 1.4? Såg att 1.8 var rätt mkt biligare...
 
Canons 50/1.8 ger ofta mycket skarpa bilder när fokus träffar rätt. Mao. fokusmotorn är inte så exakt. Den optiska kvaliteten är alltså mycket god men byggkvaliteten är skräp. En assistent tappade mitt från några decimeters höjd och det blev helt obrukbart. Funderade sedan på Canon 1.4 ist. men har hört att även byggkvaliteten och fokusmotorn på det inte heller är den bästa. Jag investerade i ett Sigma 50/1.4 istället, detta är jag helnöjd med när det gäller skärpa, byggkvalitet och fokusering, visserligen större och tyngre men bra glas väger mycket ;)
 
Ok, beställde ett Canon 50/1.8, det var ju ändå väldigt billigt och många verkar ha rekommenderat den.

Tänkte komplettera med ett zoomobjektiv för stadsresor då, antingen

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS (2595 kr)
Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS (4290 kr)

Synpunkter på vilken som känns bäst/mest användbar av dessa två? Den ena "börjar ju tidigare" medan den andra "fortsätter längre"... Prisskillnaden är så pass liten att den kvittar för mig om det är motiverat.

Mvh

Andreas
 
Sorry, jag skrev fel. Jag har ett 18-55 objektiv idag. 50 är det fler som har rekommenderat, nån som har nån åsikt om det är stor skillnad på 1.8 vs 1.4? Såg att 1.8 var rätt mkt biligare...

Du får ju kortare skärpedjup med 1.4 objektivet, men det kostar ju betydligt mer. Jag kan gissa på att bildkvalitén är något bättre också.

Köpte själv ett Canon Objektiv EF 50mm f/1.8 II för 990:- häromdagen och har tyvärr bara hunnit ta inomhusbilder. Det jag kan säga att att det ger riktigt fina bilder, något bättre än mitt 18-55 kit objektiv (använder en EOS 550D). Men som de andra har sagt, ett 18-55 är ett riktigt bra resobjektiv. Det skulle vara bildkvalitén som sviker isf.

Bra landskapsobjektiv är väl några med låg brännvidd, (vidvinkel) t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31846
Funkar även bra i stora städer har jag hört (har själv ingen erfarenhet av objektivet).

Tänk på att din kamera är en APS-C sensor, så om du köper ett EF objektiv får du tänka 1.6x mer (om jag inte minns helt fel..?) då kamerahuset inte är en fullformatare.
 
Ok, beställde ett Canon 50/1.8, det var ju ändå väldigt billigt och många verkar ha rekommenderat den.

Tänkte komplettera med ett zoomobjektiv för stadsresor då, antingen

Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS (2595 kr)
Canon EF-S 18-200/3.5-5.6 IS (4290 kr)

Synpunkter på vilken som känns bäst/mest användbar av dessa två? Den ena "börjar ju tidigare" medan den andra "fortsätter längre"... Prisskillnaden är så pass liten att den kvittar för mig om det är motiverat.

Mvh

Andreas

EF 100/2 USM och ett par gympadojor är en mycket bättre telezoom som komplement till din EF 50/1.8. Det ger dig både fina bilder och en snygg kropp.
 
Jag skulle säga Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS (2595 kr) då du redan har ett 18-55 kitobjektiv om jag inte minns fel?

Om du köper 18-200 får du "mindre" brännvidd då du redan har ett 18-55 intervall på dit kit objektiv. Om det bara ska användas för zoom skulle jag utan tvekan tagit Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS (2595 kr) framför det andra alternativet. Du når längre samt att du får mer.

Edit: Bildkvalitén mellan de olika objektiven vet jag tyvärr inte, men det kan du se om du provar dem båda i en affär/begagnad på blocket eller liknande.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.