Annons

Bra objektiv för fotografering under resor/storstäder samt porträtt/människor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla hjälpsamma svar! En fördel med 18-200 är väl att man inte behöver byta annars (till 18-55 objektivet) om man vill springa på stan och fota. Hmmm Jag har beslutsångest... :)
 
Tack för alla hjälpsamma svar! En fördel med 18-200 är väl att man inte behöver byta annars (till 18-55 objektivet) om man vill springa på stan och fota. Hmmm Jag har beslutsångest... :)

En nackdel kan vara att bildkvalitén kan bli något sämre med en "superzoom" då objektivet har så pass stor brännvidd (18-200). Det jag menar är att objektiv med 18-200 är vanligtvis sämre än 70-200 t.ex. (iallafall vad jag har hört). Har själv inte testat båda samtidigt. Det jag menar är att du kanske inte ens vill ersätta 18-55 objektivet med ett 18-200 för att för att bildkvalitén sviker, eller pga någon annan orsak.

Jag personligen skulle nog gå på ett 70-200 om jag är ute efter en telezoom, då får jag ett intervall från 18-55 och 70-200.

Se till att du testar objektivet någonstans innan du köper, så du inte får hem något så blir du besviken. Blir bara krångligt om du ska returnera varan. Mycket spring fram och tillbaka till posten tänkte jag.
 
Sorry, jag skrev fel. Jag har ett 18-55 objektiv idag. 50 är det fler som har rekommenderat, nån som har nån åsikt om det är stor skillnad på 1.8 vs 1.4? Såg att 1.8 var rätt mkt biligare...

Canons 50/1,8 är ett billigt objektiv med mycket bra skärpa och ljusstyrka (du kan använda det när ljuset inte är så starkt.. Det som är mindre bra är att bländaren har få lameller vilket ger en kantig bokeh dvs den ger inte så snygg bakgrundsoskärpa och att AF motorn är långsam.
Sen så är den plastig i känslan men det påverkar ju inte bildresultatet

50/1,4 kostar som sagt mer. Men du får en bättre bländare som ger snyggare bakgrundsoskärpa och får en USMmotor som ger snabbare AF.
Den är även mindre plastig i känslan. Har dock sett lite kommentarer om att den kan vara känslig för slag.

Läs vad cyberphoto skriver: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232054

Är 1,4 värd pengarna? Ja, om du bryr dig om bokeh och inte bara skärpan på motivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.