Annons

Bra objektiv att starta med!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

mlibemelie

Medlem
Jag ska köpa en Canon Eos 350D och jag undrar vilket objektiv det är bra att starta med som man kan använda ungefär som ett "allround" objektiv.

Jag är ganska nybörjare på det här så det vore jätte snällt om jag fick lite tips :)

Kan ju lägga till att det jag kommer fota mycket är rörelse!
 
Senast ändrad:
Jag slog till i helgen på en 350 med kitobjektivet,
köpte 18-55 bara för att ha något att komma igång med.
Betänk att 28-75 blir 45-120mm pga sensorns 1,6x format så om du bara köper 28-75 får du ingen vidvinkel...
Jag tänker köpa sigma 18-50 f/2,8 Dc(för aps-c sensor format) när jag får råd.

Vänligen rätta mig om jag har fel =)

Mvh
Rickard
 
Okej tack för svaren!! :)

Men då jag är nybörjare på detta undrar jag över lite saker:

vad betyder vidvinkel?
Och vad menas med när man skriver t.ex 45-120 mm? Vad är det man mäter då??
 
mlibemelie skrev:
Okej tack för svaren!! :)

Men då jag är nybörjare på detta undrar jag över lite saker:

vad betyder vidvinkel?
Och vad menas med när man skriver t.ex 45-120 mm? Vad är det man mäter då??

Vidvinkel är korta brännvidder (lågt nummer), dvs "ut-zoomat".

Långa brännvidder (högt nummer) kallas tele, "in-zoomat".

När man skriver 45-120 menar man just objektivets brännvidder.
 
mlibemelie skrev:
En till fråga:

När det står 18-50/3.5-5.6, vad betyder 3.5-5.6???

Det är objektivets lägsta möjliga bländarvärde. Ju lägre nummer, destå mer ljus kan objektivet släppa in. Anledningen till att det står "3.5-5.6" är att just detta objektivet har olika lägsta bländarvärden beroende på vilken brännvidd man använder.

Lägre bländarvärden ger kortare skärpedjup (bakgrunden blir suddig).
 
Inga problem :)

Det blir en hel del nya begrepp när man skaffar systemkamera. Men jag tycker det är roligt eftersom man verkligen har nytta av all teori (nåja, det mesta..) i bildskapandet.
 
Hehe ja jag har märkt att det är en del man måste lära sig. Massa konstiga termer och siffror som man i nuläget inte fattar någonting av, men det kommer väl. Ska bli kul att lära sig lite mer.

Kan tänka mig att när man har en kamera så lär man sig oerhört mycket mer när man kan testa och experimentera själv :)
 
Tamron 28-75/2,8 XR Di, är bra att börja med och billig.

Sen om du vill ha vidvinkel ska du ha Canon 17-40/4 L USM.
 
HUR kommer du att fota rörelse? ;-)

Ett ljusstarkt objektiv är ju alltid bra. Åas är det kanske inte fel att köpa kameran med kitobjektivet och känna på lite vad man behöver/vill ha. Kitobjektivet är ganska bra för den lilla peng man betalar för det och utgör ju ett lättviktsalternativ senare.
Har man pengarna och känner att man vill lägga lite pengar på ett lite bättre objektiv tycker jag att Sigmas 18-50/2.8 är ett vettigt allroundobjektiv som presterar bra för pengen. Tamronen som nämnts är mycket bra, men inte så allround på en 350D, IMO.
 
Jag kommer fota rörelse i form av dans (som då är inomhus och ofta har väldigt dåligt ljus), sen kommer jag även fota utomhus (djur)

Min pappa har 3 st gamla objektiv somhan använde till sn förra canon systemkamera. Vet ej riktigt vilka det är han har.

Jag ska kika lite på dem objektiven som nämnts, och sen kolla upp vilka objektiv som pappa har.

Vad menas med "ett ljusstarkt objektiv"?
 
Är det en EOS han har och inte en FD så kan du ju använda hans objektiv.

Ett ljusstarkt objektiv är ett objektiv som som har en stor öppning och därför kan släppa in mycket ljus på en gång. Ju mer ljus som släpps in, desto kortare slutartid kan man använda. Fall man vill frysa rörelse så måste man ha kort slutartid. Dans inomhus kan vara svårt och om det inte är väl upplyst kan det kräva väldigt ljusstarka objektiv. Kanske man till och med ska satsa på ett fast objektiv för den endamålet. Beroende på avstånd kan ju tex EF 50/1.8 vara ett alternativ som är vettigt och ganska billigt.
 
mlibemelie skrev:
Vad menas med "ett ljusstarkt objektiv"?

Det är ett annat utryck för det där Anders Adler sa i början... snabbt, bra ljusinsläpp, lågt bländarvärde osv...

Jag rekommenderar att lägga ca 1000kr på Canons 50mm f1.8 objektiv (kolla recensionerna) - det är plastigt lite ömtåligt och går inte att zooma med, men jösses vad bra skärpa (och kort skärpedjup om man vill) - kolla mina bilder, oddenblicken och kryptur är med det objektivet.

/Andreas

//edit - Robert var ruskans snabb, låter mitt stå kvar iaf.
 
mlibemelie skrev:
Jag kommer fota rörelse i form av dans (som då är inomhus och ofta har väldigt dåligt ljus), sen kommer jag även fota utomhus (djur)

Min pappa har 3 st gamla objektiv somhan använde till sn förra canon systemkamera. Vet ej riktigt vilka det är han har.

Jag ska kika lite på dem objektiven som nämnts, och sen kolla upp vilka objektiv som pappa har.

Vad menas med "ett ljusstarkt objektiv"?

Hej Emelie!

Här http://www.fotosidan.se/cldoc/1095/ kan du läsa lite mer om grunderna för foto mm.

Måttet på om ett objektiv är ljusstarkt är det s.k bländartalet som visar hur stor bländare som är möjlig att använda på objektivet. Mindre bländartal= större bländaröppning=mer ljusstarkt. Ex är Sigma 18-50/2.8 som Robert nämner ljusstarkt, 2.8 är en ganska stor bländaröppning. Samma med Tamron 28-75/2.8.

Båda dessa objektiv är riktigt bra. Vilket man ska välja som "allround" är väl mer beroende på vad man ska fota. Sigma ger mer vidvinkel, Tamron ger mer tele.

//Edit: Tja, jag får väl vara nöjd med en tredjeplats...
 
Ljusstarkt objektiv betyder att objektivet har en stor bländare.

Stor bländare betyder i sin tur att de där siffrorna efter zoomomfånget är låga. Bländaren är ett mått på hålet som är i objektivet. Hålet är större om man ställer in bländaren på 2,8 än on man ställer det på 3,5. Det är väldigt bakvänt jag vet.

Det finns en hel del bra artiklar här som beskriver en del grundläggande kunskaper. Titta under artiklar i fotosidans menyrad!

Kort sagt låg siffra = ljusstarkt objektiv = stor bländare = dyrare objetkiv.

(objektiven kallas också snabba om de har en stor bländare)

Lycka till!!
Anders

Edit: Haha - en förnedrande fjärdeplats!
 
mlibemelie skrev:
Jag kommer fota rörelse i form av dans (som då är inomhus och ofta har väldigt dåligt ljus), sen kommer jag även fota utomhus (djur)

Plåtade på en danstävling i helgen och ljuset är mycket dåligt för foto.

Vid 400 ISO fick jag oftast mellan 1/20 och 1/50 sek. med min 70-200/2,8 vidöppen, många suddiga bilder blev det :)

Oftast är lokalerna dessutom så stora att en liten kameramonterad blixt inte räcker till riktigt.

Bifogad bild är tagen med blixt (550EX studsad i taket) och en vidöppen 17-40/4 på 200 ISO
 

Bilagor

  • _mg_7946 (custom).jpg
    _mg_7946 (custom).jpg
    32.6 KB · Visningar: 395
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.