ANNONS
Annons

Bra ny börjarkamera, Höga krav

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan

Är på jakt efter en System kamera, men har en del krav.

Den skall kunna tåla än del eller modifieras så den tål en del. Och då menar jag så som snö/fukt av olika slag, någon stöt eller liknande, Efter som jag fotar mycket ute under hårda förhållanden.
Skall kunna filma i HD,
Även fota i mörker på avstånd, eller nära.
Enkel att hantera
På nära håll likväl som på längre avstånd.

Har besökt en del foto handlare med dessa frågat och alla seger att Nikon 7000 är den som gäller, och fått förslag på hus + objektiv 18-105 + objektiv 50-300, pris ca +/- 19 000:-

Efter som jag är ny på system kameror och känner att den prissumman är i kraftigaste taget undrar jag om det inte fins någon annan kamera som är snarlik, men billigare?
Som man kanske kan modifiera själv med någon skydds anordning eller liknande?
Kan tänka mig att lägga max ca 10 000:- Med objektiven, känns som en vettig summa för en "Gröning".

Är tacksam för alla hjälp jag kan få, även för tips på kring utrustning jag kan behöva

Mvh
Grönjölingen
 
Hejsan

Är på jakt efter en System kamera, men har en del krav.

Den skall kunna tåla än del eller modifieras så den tål en del. Och då menar jag så som snö/fukt av olika slag, någon stöt eller liknande, Efter som jag fotar mycket ute under hårda förhållanden.
Skall kunna filma i HD,
Även fota i mörker på avstånd, eller nära.
Enkel att hantera
På nära håll likväl som på längre avstånd.

Har besökt en del foto handlare med dessa frågat och alla seger att Nikon 7000 är den som gäller, och fått förslag på hus + objektiv 18-105 + objektiv 50-300, pris ca +/- 19 000:-

Nikon D7000, D300s och Canon 7D är de billigaste kamerorna som uppfyller dina krav (D300s filmar inte i full hd, "endast" 720p)

Alla kameror har bra ISO-egenskaper (D7000 är snäppet bättre) som krävs för att fota i mörker.
Men att fota i mörker beror inte bara på kameran, objektivet måste vara ljusstarkt. Bländare 1,8 eller 1,4 är att rekommendera. Ett Nikon 35 mm 1,8 kostar ca 2000 kr. Det är ett fast objektiv som bara har en brännvidd (35 mm).

Ett Nikon 18-105 har bländare 3,5-5,6. Det är inte ljusstarkt. Största bländare har du vid 18 mm, men 3,5 är inte ljusstarkt. zoomar du minsta lilla så blir bländaren mindre (5,6 vid 105 mm)

Sen så krävs det att objektiven är vädertätade. Vilka som är det har jag dålig koll på men varken 18-105, 35 1,8 eller 50-300 är det (rätta mig gärna).

Efter som jag är ny på system kameror och känner att den prissumman är i kraftigaste taget undrar jag om det inte fins någon annan kamera som är snarlik, men billigare?
Som man kanske kan modifiera själv med någon skydds anordning eller liknande?
Kan tänka mig att lägga max ca 10 000:- Med objektiven, känns som en vettig summa för en "Gröning".

Är tacksam för alla hjälp jag kan få, även för tips på kring utrustning jag kan behöva

Mvh
Grönjölingen

Att få ett vädertätat kit kostar, speciellt när du ska ha ett tele, en normalzoom och ett ljusstarkt. 10 000 får du bara ett vädertätat hus för. Sen finns det lite äldre kameror som är vädertätade, tex Nikon D300 och D200, fast iso egenskaperna är inte lika bra och de kan inte filma.

En D7000 och ett begagnat Nikon 24-70 ligger på runt 20 000, båda är vädertätade. Dessutom så har objektivet bländare 2,8 vid alla brännvidder så det är ganska ljusstarkt. Nikons 24-70 är proffsens ögonsten.

/Hannes
 
Alla kameror har bra ISO-egenskaper (D7000 är snäppet bättre) som krävs för att fota i mörker.
Det beror iofs på vad vi menar med "mörker". Och, för all del, vad vi menar med "fota".

När det gäller trådstartarens fråga är det väl bara att konstatera att det blir dyrt om man ställer höga krav.
 
Det beror iofs på vad vi menar med "mörker". Och, för all del, vad vi menar med "fota".

När det gäller trådstartarens fråga är det väl bara att konstatera att det blir dyrt om man ställer höga krav.

Absolut. I totalt mörker kan man bara fota med ir kamera. Ska du ta nattbilder så är det stativ och långa slutartider som gäller, då spelar inte bländare och iso någon roll. men vill du kunna ta kort inomhus handhållet eller på ett objekt som rör sig så är stor bländare och bra iso egenskaper det enda sättet.

Ps. Finns det någon lista på vilka Nikon objektiv som är vädertätade?
 
Den skall kunna tåla än del eller modifieras så den tål en del. Och då menar jag så som snö/fukt av olika slag, någon stöt eller liknande, Efter som jag fotar mycket ute under hårda förhållanden.


Jag skall tydliggöra vad jag har för krav lite mer.

Jag vill kunna använda min kamera när jag är ute på diverse olika extrem sporter så som klättring skidåkning, mm. Eller när jag sitter i en kajak/båt och fotar, gärna klara lite smuts och stötar. Vore perfekt om man kunde dränka kameran utan problem med, men funkar om den tål en riktigt regnig dag med ;)

Och att fota i mörker menar jag kväll/natt bilder, där det inte får förekoma blixtar.
Där det kan finna gatubelysning liknande.


Vad trevligt med så många hjälpsamma människor här.
Tack så länge

Mvh
Grönjölingen
 
...
Eller när jag sitter i en kajak/båt och fotar, gärna klara lite smuts och stötar. Vore perfekt om man kunde dränka kameran utan problem med, men funkar om den tål en riktigt regnig dag med ;)
...

För att använda kemeran i kajak med risk att slå runt skulle jag definitvt satsa på en dränkbar kamera. Och då är systemkamera uteslutet.
Förr i tiden fanns plexiglas-skåp att ha runt en systemkamera så att den gick att ta ner under vatten, men sådana har jag inte sett på väldigt länge.
Alterantivet är att välja bort kajaken.

I övrigt så stämer nog den första rekommendationen du fick riktigt bra.
Om du inte är beredd att skaffa flera olika kameror. En för varje ändamål.

Petter ...
 
Skvätter du vatten på ett 18-105 eller ett 50-300 så blir det förstört. Ett ninon 24-70 och en D7000 är den bästa kombinationen för tålighet.

När du betalar 10000 kr för en systemkamera så betalar du för själva systemet (helt annorlunda jämfört med enkompaktkamera) och lite vädertålighet. Jag förstår att du tycker "att om man betalar 10000 kr för en kamera så ska den minsann tåla spöregn", men så är det tyvärr inte i systemkamerornas värld.
Du skulle kunna köpa ett undervattenshus men de är väääldigt stora, klumpiga och framför allt DYRA!

Jag skulle råda dig att skaffa en riktigt bra undervattenskompakt, om du har budget upp till 10000 kr så kan du köpa en vattentät kompakt (med mycket bra bildkvalitet) och ändå ha råd med en enkel systemkamera.

/Hannes
 
Kort och gott kan man säga att dina krav inte går att uppfylla för 10 papp, inte ens nära. Du får nog välja vad du tycker är viktigast, utrustningen du söker kostar betydligt mer. Väljer du bort HD-filmning och väljer ett lite äldre hus och lite äldre objektiv kan du komma ner en hel del.
 
Det finns grova plastpåsar avsedda som dykhus ner till ca 3m. Kolla länkar på t ex scandinavian photo för ca 3000:-. Lite klumpigt men då behöver du ingen vädertätning i kameran. Då kan du köpa kamera med bra ISO egenskaper - t ex D90 för 5500:- på Mediamarkt ochven utgående 50/1,8 (icke AF-S) för 1000:- ca. Då hamnar du på ca 10.000:-. En brännvidd, bra ljusstyrka, bra bilder t o m ISO 3200 och vattentät med plastpåsen till 3m. En lite smal utrustning men uppfyller ovan listade krav.
 
Nu har jag listat någon som till punkten uppfyller kraven, men jag tror det blir svårt att styra en D90 med handskar i skidbacken och en 50a kräver nogrann planering av komposition. Om vi koncentrar oss på kajak och skidor och lägger ISO längre ner och skippar filmning tror jag man kan få ett mer ändamålsenligt paket ungefär inom budgetramen. Två alternativ, samtligt begagnat: Canon 1D mark II (5000:) plus antingen 28-70/2,8L (5000:) eller 17-35/2,8L (5000:) eller 17-40/4,0L (4500-5000) och plastpåsedykhuset ca 3000:-. -D mark II går utan vidare till ISO 3200. Andra alternativet: Nikon D2X (5000:) plus Sigma 18-50/2,8 eller Tamron 17-50/2,8 (2500:) eller Nikkor 17-35/2,8 eller 28-70/2,8 (6000:) plus dykhuset ovan. D2X klarar bara ca ISO 800 men har fördelen av ett litiumbatteri som håller kapaciteten bättre i kyla än 1DII med NiMH batterier. Jag har valt att sätta på standardzoomar - dessa är allround men man måste komma hyfsat nära skidåkarna. Många skid fotografer använder dock vidvinkel eller normalbrännvidder och är nära skidåkarna.

Fördelen med dessa proffshus är att de är lättare att sköta med handskar och tål en del smällar. Proffsgluggarna (Canons L och de båda angivna Nikkor) är också rejält byggda. Fördelen över D90 praktiskt är d u att du slipper använda dykhuset annat än i kajaken om du väljer ett av dessa hus med proffsgluggarna på. Visserligen är i varje fall Canon 17-35/2,8 inte vädertätad men den tål en del fukt (med skyddsfilter på). Väljer man 16-35/2,8 version ett (6-7000:) är den vädertätad liksom 24-70/2,8 (7000:). Osäker på 28-70/2,8 dock.
 
Nu har jag lite egen erfarenhet av att behandla kameror (Nikon D200 och D300s) på olika sätt de inte uppskattar :)

Kyla, inga problem! -45°C - -50°C gör att batteriet tappar kraften och att displayen blir seg men bilderna blir lika bra. Samma sak med värme, jag har inte varit någon extrem värme men jag har inte märkt något alls.

Stötar och slag, såklart är kameror extremt känsliga grejer och det vet du nog. Behandla dem försiktigt, skaffa en hardcase eller vadderade objektivtuber om det är risk att grejerna blir runtslängda. Bär inte kameran uppe förrän du ska ta en bild, den hänger och slänger en hel del i remmen och är ändå i vägen när du rör dig.

Fukt, liiiite problem. Jag var bland annat ute och paddlade i några dagar i konstant regn. Efter det var det lite imma inuti kameran men den försvann så fort jag kom inomhus. Det berodde säkert på att jag inte hade något vädertätat objektiv utan ett Tamron 17-50/2,8 som läcker som ett såll. Det stora problemet med fukt är dock att allt blir immigt även om det inte kommer in i kameran, även om kameran fungerar blir bilderna som dimmiga töcken. Mina kompisar hade vattentäta kompakter, de löste problemet med imma genom att doppa kamerorna i vattnet. Under turen fick de fantastiska bilder varje dag medan jag inte fick en enda vettig bild efter dag 2. Sensmoral 1: Köp en tålig kompakt eller en kompakt med UV-hus om du ska bli blöt. ett UV-hus till en systemkamera kostar från 20 000 kr och väger....

Sensmoral 2: Det är dyrt att köpa en vädertätad kamera och bra optik men det är ännu dyrare att köpa en billigare kamera som antingen går sönder eller inte för följa med för att du behöver vara rädd om den.

Totalt sett har jag inte förstört något kamerahus, bara repat och blött ned, och ramlat och slagit sönder VR-mekanismen och skadat zoom-mekanismen på ett 70-300 VR. Inget annat har hänt med grejerna!

Du har nog redan fått klart för dig att vädertålighet, ISO-prestanda och ljusstark optik är de tre dyraste och dessutom tyngsta och största sakerna i kameravärlden. Det finns tyvärr ingen genväg till det. Dock skulle du kunna välja bort en del ISO-prestanda genom att köpa en begagnad D200 som är minst lika skottsäker som en D300 och några fasta ljusstarka objektiv som AF 50/1,8 AF 85/1,8 och en vidvinkelzoom plus en telezoom. Mitt tips på telezoom är AF-S 70-300 VR. Alternativet till 50/,18 och 85/1,8 är AF-S 17-50/2,8, helst begagnad.
 
Kommentar till inlägget ovan: man behöver inte ett UV hus med hårt skal för 20.000:-. De mjuka plast uv husen räcker för dränkning av kameran och utrustningen flyter. Mycket billigare än hårda UV hus.
 
Den skall kunna tåla än del eller modifieras så den tål en del. Och då menar jag så som snö/fukt av olika slag, någon stöt eller liknande, Efter som jag fotar mycket ute under hårda förhållanden.


Jag skall tydliggöra vad jag har för krav lite mer.

Jag vill kunna använda min kamera när jag är ute på diverse olika extrem sporter så som klättring skidåkning, mm. Eller när jag sitter i en kajak/båt och fotar, gärna klara lite smuts och stötar. Vore perfekt om man kunde dränka kameran utan problem med, men funkar om den tål en riktigt regnig dag med ;)

Och att fota i mörker menar jag kväll/natt bilder, där det inte får förekoma blixtar.
Där det kan finna gatubelysning liknande.


Vad trevligt med så många hjälpsamma människor här.
Tack så länge

Mvh
Grönjölingen
Du beskriver Pentax K-5. Vädertätad, absolut minst av de som rabblats upp hittills (om packbarhet är intressant) och med den bästa aps-c sensorn på marknaden.
Dessutom är kit-objektiven också väderskyddade så du behöver inte köpa $$$-gluggar för att få ett skyddat system som alltid kan hänga med.

Edit: ser nu att det inte är en tråd i köpråd utan i nikonforumet.. Ber om ursäkt för mitt välmenande tips innan nån gnäller ;)
 
Tack för alla tipsen sitter och kollar på en massa kameror och hus nu och finner nog att jag kanske borde ta och plugga på mina kunskaper lite.
Men har lite klarare bild av vad jag kan tänkas behöva

Tack ännu en gång

Ps

Ingen som har tips om någon bra ställe i Uppsala där man kan lära sig lite mer att hantera kameran?
 
Du beskriver Pentax K-5. Vädertätad, absolut minst av de som rabblats upp hittills (om packbarhet är intressant) och med den bästa aps-c sensorn på marknaden.
Dessutom är kit-objektiven också väderskyddade så du behöver inte köpa $$$-gluggar för att få ett skyddat system som alltid kan hänga med.

Edit: ser nu att det inte är en tråd i köpråd utan i nikonforumet.. Ber om ursäkt för mitt välmenande tips innan nån gnäller ;)

Jaså en Pentax K-5 skall jag ta och kolla in då, skall aldrig vara rädd för att testa något nytt ;)
 
Tack för alla tipsen sitter och kollar på en massa kameror och hus nu och finner nog att jag kanske borde ta och plugga på mina kunskaper lite.
Men har lite klarare bild av vad jag kan tänkas behöva

Tack ännu en gång

Ps

Ingen som har tips om någon bra ställe i Uppsala där man kan lära sig lite mer att hantera kameran?

Titta på Folkuniversitetet. De två kurser jag gått där har varit BRA.
Hälsn Maria
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.