Annons

Bra ny börjarkamera, Höga krav

Produkter
(logga in för att koppla)
Pentax K5

Jaså en Pentax K-5 skall jag ta och kolla in då, skall aldrig vara rädd för att testa något nytt ;)

Jag har en Pentax K5, en underbar kamera som tål rejäla duster. Nu sitter alltid ett äldre Pentax FA 35mm f2 på mitt hus, jag fotograferar under helt andra förhållanden... vardagsbilder, där på sin höjd kokosflingor vid chokladbollstillverkningen kan sprätta:) Men med de nya vädertätade Pentaxobjektiven har du ett riktigt kompetent vädertätat skal.
 
Jag har en Pentax K5, en underbar kamera som tål rejäla duster. Nu sitter alltid ett äldre Pentax FA 35mm f2 på mitt hus, jag fotograferar under helt andra förhållanden... vardagsbilder, där på sin höjd kokosflingor vid chokladbollstillverkningen kan sprätta:) Men med de nya vädertätade Pentaxobjektiven har du ett riktigt kompetent vädertätat skal.

Sant! (gäller förstås även de nikon och canon proffshus som disk också) men TS behöver ändå något skydd utöver för dränkning från kajak.
 
Det fins ju en annan approach.
Köp ett billigt hus och använd det.
Går det sönder så köper du ett nytt.
Kameror är inte så känsliga som en del tror.

Men de tål inte att dränkas i vatten men med en plastpåse som skydd funkar i ihärdigt regn.
 
...eller en gammal börjarkamera kanske?
Ett billigt be gagnat proffs hus som inte kostar en förmögen het men som ändå tål en del smällar.
Typ en D2X eller D2s som man kan få för en spott styver idag.
 
Behöver du verkligen en systemkamera? Fotografering och filmning görs bäst med en liten kamera från kajak eller klättring. T.ex att dra fram en systemkamera från sittbrunnen är knöligt och det blir nog inte många bilder tagna. Tex Panasonic FT-3 är en hygglig kompakt som kan dränkas.
Vid skidåkning kommer en rappare AF, snabbare frekvenstagning och längre brännvidder till användning.
För filmning finns t.ex Gopro.
Tänk igenom vad du vill fotografera och skaffa doningar därefter.
 
För att visa hur tåliga dem egentligen är: http://www.youtube.com/watch?v=D1tTBncIsm8, inte hur tåliga som helst men de är inte lika bräckliga som morsans gamla kristallvas ;)

Även om det inte är så ofta man råkar komma åt kameran med gasolbrännaren, så visar filmen vad en kamera faktiskt tål! Nu vet vi ju inte om att allt fungerade som det skulle efter den här missahandlingen, men ändå!

Per.
 
Har funnit de jag tror är det bästa för stunden med era tips,

Ett par GoPro HD med lite lull lull, samt en begagnad Systemkamera vilken har jag inte fastnat för än men med lite 2 objektiv och lite lull lull till.

Så någon som har något passade till salu så hör gärna av er ;)

Tack för all hjälp, tar gärna emot fler tips

Mvh

Grönjölingen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.