Annons

Bra men billigt stativ för 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Scamd

Medlem
Hej!
Jag ska köpa ett stativ snart och har lite frågor kring vad för objektiv som är mest värt priset. Jag vill helst att stativet ska kosta högst 700kr men ändå vara tillräckligt stadigt för att kunna hålla upp en Canon EOS 40D med kitobjektivet. Ska funka för både landskapsfoto och macro.. Vad har ni för åsikter kring stativ och vilket är bäst? Eller iaf mest värt priset

Marcus

För det priset får du tyvärr inget värt att kallas stativ. Jag tror det råder ganska enade åsikter här om att man bara lurar sig själv om man försöker spara några slantar genom att köpa ett lite billigare stativ. För 700-spänn får du troligen inget bättre än något rangligt alu-profilstativ med videohuvud.

Det absolut minsta/lättaste stativ jag kan rekommendera är Manfrotto 190 eller liknande storlek. Då med ett stativhuvud på, lämpligen en kulled.

Det blir svårt att hitta ett nytt bra stativ (stadigt nog för att göra jobbet) för de pengarna. Föreslår att du letar efter ett begagnat. Det finns nog en del som gjort misstaget att köpa lite för billigt och enkelt och som sedan köper upp sig. Det hela beror ju naturligtvis under vilka omständigheter det skall användas. Kameravikten är en faktor, blåst och vibrationer annnat som inverkar. Men , begagnat är mitt råd.

QUOTE=Scamd;1427781]Hej!
Jag ska köpa ett stativ snart och har lite frågor kring vad för objektiv som är mest värt priset. Jag vill helst att stativet ska kosta högst 700kr men ändå vara tillräckligt stadigt för att kunna hålla upp en Canon EOS 40D med kitobjektivet. Ska funka för både landskapsfoto och macro.. Vad har ni för åsikter kring stativ och vilket är bäst? Eller iaf mest värt priset

Marcus[/QUOTE]

Hej!

Marcus

svårt att hitta något som känns ok till det priset med kulled men detta stativ har jag och är nöjd med detta ..kostar 695 kr utan kulled och 1195 med, på cyberphoto... http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380023

Panoramahuvud är verkligen inte roligt när man fotograferar med systemkamera. Jag tror att om du köper ett dylikt stativ, kommer byta ut det inom kort. Ett sådant stativ ger inte mycket stabilitet.

Panoramahuvud är verkligen inte roligt när man fotograferar med systemkamera. Jag tror att om du köper ett dylikt stativ, kommer byta ut det inom kort. Ett sådant stativ ger inte mycket stabilitet.

Men de är bra att sätta blixtar på iaf ;)

Jag har ett gammalt bespottat aluprofilsstativ med videohuvud som är utmärkt till just sådant - det går sätt en kamera på det också vid macrofot och ute om det inte blåser alls.

Bilagor

• sta.jpg
    sta.jpg
    33.3 KB · Visningar: 1,492
Yepp, och billiga också (bärgade mitt ur en skrotcontianer), men de var inte bra som kamerastativ 1987 och är det inte idag heller annat än under speciella och gynsamma förhållanden.

Tyvärr, som vanligt, det finns riktigt biliga genvägar, du behöver ett stativ som är stadigt och tillräckligt högt så du inte behöver hissa upp pinnen i mitten.

Skaffa dig ett bra stativ och gift dig med det, mitt förslag är Manfrotto ( bra lågpris) 055 XPROB och med kuled 488 RC2.

När du blir rik som ett troll, kan du köpa ett kanon stativ i trä.

/Stefan

Jo Manfrotto 055 PRO B och Manfrotto 488 RC2 har jag också, de är inte tokbra kanske, men de duger iaf till 300mm objektiv, 40D och lite blåst så länge man inte använder mittpelaren iaf. Mittpelaren är användbar vid macro ibland liggande, men annars är benen så pass långa att man sällen behöver använda den vid normalt foto så länge man har kulleden på.

Det finns många bättre stativ, ingen tvekan om det, men ovannämnda manfrotto kombo är det många här på FS som har och det är ju alltid ett betyg bara det - prisvärt är ordet jag kommer att tänka på även om du inte skall förvänta dig under av kombinationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar