Annons

Bra makroobjektiv till en Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

mindstormer

Ny medlem
Hejsan!

Sitter och letar efter ett bra och ljusstarkt objektiv till min kamera (Canon eos 450D), skulle vilja ha en bländare på ca 2-2,8 men hest inte högre och makro är som sagt ett måste! Vet dock ej vilken brännvidd som behövs för bra makrofotografering så alla tips mottages tacksamt.

Hittat dessa två objektiv:
Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro

Någon som har andra förslag på bra objektiv som ligger runt 5000 kr men helst inte mer.

Tamron 90/2.8 ska vara det mest prisvärda macroobjektivet på marknaden.

Gör du en sökning i forumen så hittar du nog 10 trådar med samma fråga.

Längre brännvidder är att föredra när man fotograferar insekter för att få ett längre arbetsavstånd. Mindre risk att skrämma dem. Man kan ha nytta av det annars också, då det är mindre risk att man kastar en skugga på motivet.

En annan fördel med längre brännvidder är att det är lättare att få snygga bakgrunder tack vare den smalare bildvinkeln.

Däremot är riktigt långa makron, typ 180 mm, ofta tunga och klumpiga. Själv tycker jag att brännvidder runt 90-100-105 mm är en bra kompromiss. Smidiga och med "brännviddsförlängningen" blir det motsvarande ungefär 160 mm.

Tamron 90 mm, Canon 100 mm och Sigma 105 mm är alla bra objektiv.

Jag fotograferar oftast sånt som inte är pyttesmått. Du fungerar EF-S 60 mm f/2,8 macro USM utmärkt. Med längre brännvidd hade det blivit ohanterligt långt till motivet.

Hej !

kör du mycket macro så är inte AF så nödvändigt vilket gör
att du kan spana efter beg optik med man focus,
även här ex Tamron SP90 2,5, Olympus Zuiko 50 3,5
och även ett antal andra, som med lite tur kan finnas på Tradera för mellan 500-1000 kr.

Glöm inte adaptrar, till Tamron adaptall
finns det väl fungerande på Ebay, väldigt manuella visserligen , men det är
väl alla sådana.

//MW

kör du mycket macro så är inte AF så nödvändigt vilket gör
att du kan spana efter beg optik med man focus,
även här ex Tamron SP90 2,5, Olympus Zuiko 50 3,5
och även ett antal andra, som med lite tur kan finnas på Tradera för mellan 500-1000 kr.

Glöm inte adaptrar, till Tamron adaptall
finns det väl fungerande på Ebay, väldigt manuella visserligen , men det är
väl alla sådana.

//MW
Tänk på att de flesta manuella makroobjektiv som mest klarar avbildningsskala 1:2, medan de flesta makroobjektiv med autofokus klarar 1:1.
För att fota i skala 1:1 behövs mellanring, 2x telekonverter eller försättslins. Till många av de här manuella objektiven följde det med en mellanring för foto i skala 1:2 - 1:1, men inte till alla.

Olle

Tänk på att de flesta manuella makroobjektiv som mest klarar avbildningsskala 1:2, medan de flesta makroobjektiv med autofokus klarar 1:1.
För att fota i skala 1:1 behövs mellanring, 2x telekonverter eller försättslins. Till många av de här manuella objektiven följde det med en mellanring för foto i skala 1:2 - 1:1, men inte till alla.

Olle

Sant, både mitt Zuiko 50 3,5 och SP90 2,5 går endast till 1:2, men
det blir rätt stort på en liten sensor, nästan dubbelt mot FF
( om man inte är så noga med decimalerna )

//MW

Tamron 90/2.8 går att finna splitter nya på Tradera för ca 3000 kr. Jag har ett sådant till min Canon 450D och är väldigt nöjd.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto