Annons

Bra kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha tips på riktigt bra kompakta kameror.
En kamera att ha med sig jämt som ändå levererar riktigt bra bilder som man kan jobba med.
Det är inte ofta jag tar med min stora systemkamera när jag bara ska ”ut en sväng” men känner då att jag kan missa många bilder på stan tex.
Skulle då vilja ha en riktigt bra kompaktkamera som man alltid har med sig som levererar RAW filer jag kan jobba med sen och använda i min firma.
Jag har tyvärr inte råd att lägga 60.000 på en fin Leica men nått mellan 5—15.000 kanske.
Vad har ni? Fotar alla med telefonen eller har ni med en kompaktkamera för bättre bilder?

Tacksam för tips!
 
Jag är nöjd med Sony RX100III som resekamera, kompaktare i fickan än t ex Fujin. Sen finns ju den lite senare modellen RX100Va, vet ej om den är värd prisskillnaden.

Måste erkänna att jag inte riktigt begriper kulten kring stora kompakter med fast objektiv som Fuji X100/Leica Q2. Då kan jag lika gärna ta en X-E3 med en 18/2 eller 23/2 på. I princip samma pris/vikt o storlek men större flexibilitet. Men som vanligt har jag väl missat nåt ;-)
 
Jag har förhandsbokat Samsung Galaxy S20 ultra, sen återstår att se hur bra kameran är, men då har man även telefon i det. Den är i alla fall garanterat med alltid.
 
Sonys RX100-serie har helt häpnadsväckande prestanda och jag skaffade en RX100IV för just detta att alltid ha med.

För mig fungerar det dessvärre inte alls, kameran har i princip bara en inställningsring (runt objektivet) och man får lösa allt annat med menyer, många menyer. Dvs ur min synvinkel så är allt på kameran för litet utom menysystemet som är för stort.

Däremot har jag provat en Panasonic LX100, tregångers zoom 1,8 och den har rattar för slutartid, bländare, ISO, kompensering och zoom. I princip har den MFT-sensor, större än Sonys 1". Den gillade jag skarpt.

Men för den som står ut med att använda kamerans automatik så kanske valet blir ett annat....
 
Jag är nöjd med Sony RX100III som resekamera, kompaktare i fickan än t ex Fujin. Sen finns ju den lite senare modellen RX100Va, vet ej om den är värd prisskillnaden.

Måste erkänna att jag inte riktigt begriper kulten kring stora kompakter med fast objektiv som Fuji X100/Leica Q2. Då kan jag lika gärna ta en X-E3 med en 18/2 eller 23/2 på. I princip samma pris/vikt o storlek men större flexibilitet. Men som vanligt har jag väl missat nåt ;-)

En grej missar du: centralslutaren! Det är den stora lockelsen för mig. Det betyder att jag kan panga på med blixt när solen står som högst, vilket kan vara helt avgörande. Det kan man med de flesta kameror numera, men med begränsningar.

Min alltid-ha-med kamera är just nu en Fuji X70. Den är...sådär. Nästa gång blir det nog en X100 av något slag. Trivdes även med Panasonic LX3 en gång i tiden, och en LX100 är nog ett utmärkt universalverktyg, om det är det man vill ha.
 
Hej!
Jag skulle vilja ha tips på riktigt bra kompakta kameror.
En kamera att ha med sig jämt som ändå levererar riktigt bra bilder som man kan jobba med.
Det är inte ofta jag tar med min stora systemkamera när jag bara ska ”ut en sväng” men känner då att jag kan missa många bilder på stan tex.
Skulle då vilja ha en riktigt bra kompaktkamera som man alltid har med sig som levererar RAW filer jag kan jobba med sen och använda i min firma.
Jag har tyvärr inte råd att lägga 60.000 på en fin Leica men nått mellan 5—15.000 kanske.
Vad har ni? Fotar alla med telefonen eller har ni med en kompaktkamera för bättre bilder?

Tacksam för tips!
Panasonic LX 15 se min recension här på FS! Ha det gött!
 
Sonys RX100-serie har helt häpnadsväckande prestanda och jag skaffade en RX100IV för just detta att alltid ha med.

För mig fungerar det dessvärre inte alls, kameran har i princip bara en inställningsring (runt objektivet) och man får lösa allt annat med menyer, många menyer. Dvs ur min synvinkel så är allt på kameran för litet utom menysystemet som är för stort.

Däremot har jag provat en Panasonic LX100, tregångers zoom 1,8 och den har rattar för slutartid, bländare, ISO, kompensering och zoom. I princip har den MFT-sensor, större än Sonys 1". Den gillade jag skarpt.

Men för den som står ut med att använda kamerans automatik så kanske valet blir ett annat....

Jag kör det gamla klassiska med min RX100, ofta läge A ( bländare )- eller S ( tiden )- man lär sig med tiden vilken iso som passar, iso 800 tex fungerar fint med RX100 om man vill ha snabbare tider. oftast bländarval som sagt, och den räfflade stora ringen runt objektivet är ovanligt smidig att hantera, Mycket sällan inne i menyerna, ställde in för jpeg när den var ny, en sorts medelinställning tex Dynamisk Range och provade mig fram, så det fungerar för mig hur bra som helst, skulle det vara riktigt bråttom av någon anledning så skäms jag aldrig för att skruva till något automat läge, och det förvånar varje gång vad hyggligt bra det blir. min första i serien är den lättaste av alla med 240 gram. likväl så kunde nog Sony ändå kunna göra knappar och vred något större. Det blir kompromisser så klart med en så liten kamera, har en hård Hama väska vid bältet, känner inte att jag har kameran med mig och så zoomar den till 100mm.
 
Ricoh GR III får bli mitt tips, en smidigare och bättre kompakt finns inte vad jag vet.
 
Tja, som vanligt rekommenderar väl de flesta vad de är nöjda med själva. Jag är hyfsat nöjd med min Sony RX100. Den ersätter inte systemkameran på någon annan punkt än bärbarheten. Men den tar tillräckligt bra bilder och får alltid plats i fickan eller i bältet. En kollega har en motsvarande "Leica", dvs en förklädd Panasonic. Den är också bra. I vissa lägen bättre och i andra tvärt om. Det finns säkert andra lika bra i motsvarande prisklass. De första generationerna av RX100 var mycket prisvärda. De senaste är knappast dubbelt så bra bara för att priset är det dubbla.
 
Tja, som vanligt rekommenderar väl de flesta vad de är nöjda med själva. Jag är hyfsat nöjd med min Sony RX100. Den ersätter inte systemkameran på någon annan punkt än bärbarheten. Men den tar tillräckligt bra bilder och får alltid plats i fickan eller i bältet. En kollega har en motsvarande "Leica", dvs en förklädd Panasonic. Den är också bra. I vissa lägen bättre och i andra tvärt om. Det finns säkert andra lika bra i motsvarande prisklass. De första generationerna av RX100 var mycket prisvärda. De senaste är knappast dubbelt så bra bara för att priset är det dubbla.

Ja men jag ville också peka på hur man använder kameran, vi jobbar på olika sätt helt klart, Jag är som sagt mycket sällan inne i menyerna, har aldrig förstått varför så många är inne i menyerna och gräver hela tiden, självklart fins det många bra mindre kameror, jag svarade bara på inlägget om just RX100 och hur jag har valt att jobba med den.
 
Ja men jag ville också peka på hur man använder kameran, vi jobbar på olika sätt helt klart, Jag är som sagt mycket sällan inne i menyerna, har aldrig förstått varför så många är inne i menyerna och gräver hela tiden, självklart fins det många bra mindre kameror, jag svarade bara på inlägget om just RX100 och hur jag har valt att jobba med den.

Lite utanför ämnet, men vill man utnyttja kamerans (RX100) kapacitet är man tvungen att gå in i menyerna. Det går visserligen att ställa in ett par favoritinställningar som nås utan att gå in i menyerna. Jag behöver ibland flytta fokuspunkten, slå av och på blixten eller låsa iso. Då måste man in i menyn. Men det går snabbt och är överkomligt. F.ö. menar jag inte alls att den är dålig utan en av de bättre tänkbara kompromisser när systemkameran inte kan vara med.
Mobilkameran (min är gammal) använder jag bara i nödfall, när inte ens kompakten finns till hands.
Men nyare mobiler har bättre kamera och vissa har, vad jag förstår, t.o.m Raw som alternativ, vilket också är ett krav för mig.
 
Om du kan/vill köra med fysiska vred så är nog Fuji X100F (eller V) det vettigaste. Leica är kul, men även för 50 000:- så är det elektronik, lödningar mm som kan pajja..

Mot E3 (jag har E2) är det två skillnader
- Ratt för ISO; (samma fiffiga som Canon F1 har), så man kan byta ISO utan att gå i menyer
- Centralslutare - tyst

Till detta kommer att val av objektiv att bära med sig faller bort ;-)

Om man vill ha utbytbar optik eller zoom, då faller ju X100 bort, men annars är det för mig ren fotoglädje den bjuder på!

-J!
 
Lite utanför ämnet, men vill man utnyttja kamerans (RX100) kapacitet är man tvungen att gå in i menyerna. Det går visserligen att ställa in ett par favoritinställningar som nås utan att gå in i menyerna. Jag behöver ibland flytta fokuspunkten, slå av och på blixten eller låsa iso. Då måste man in i menyn. Men det går snabbt och är överkomligt. F.ö. menar jag inte alls att den är dålig utan en av de bättre tänkbara kompromisser när systemkameran inte kan vara med.
Mobilkameran (min är gammal) använder jag bara i nödfall, när inte ens kompakten finns till hands.
Men nyare mobiler har bättre kamera och vissa har, vad jag förstår, t.o.m Raw som alternativ, vilket också är ett krav för mig.

Jo det blir lite utanför ämnet, samtidigt bra för TS att få information från flera användare, vilket breder ut hur en kamera upplevs, det är så att en stor yrkeskamera som oftast har tex en ISO-knapp man trycker på den och rullar på ett hjul, sedan ser man i sökare eller skärm.
På RX100 får man trycka på Fn och sedan välja iso och låta läget vara kvar om man ofta ändrar på iso, fast så mycket mindre och klenare knappar, min modell saknar sökare tyvärr, men var en mindre revolution när den dök upp 2012, sensorn var så klart mycket större än dom ändå fina Prokompakter som fans tidigare tex i den framgångsrika G-serien från Canon, nära på varje 1DS ägare hade en G-kamera i väskan eller tog familje bilder med den. Har för att mig att Nilsson på gamla Foto hade en G7 i många år trots sugrörs sökare, men den hade större knappar och var välbyggd med bra optik.
 
Kompaktkamera

Har köpt Sony RX 100 VII, dyr men vilken kamera! Min ”systemare” med ett flertal objektiv blir nu bara liggande. Smidigheten är oslagbar och bildkvaliteten på topp. Bättre resekamera kan jag inte tänka mig.
 
Sonys RX100-serie har helt häpnadsväckande prestanda och jag skaffade en RX100IV för just detta att alltid ha med.

För mig fungerar det dessvärre inte alls, kameran har i princip bara en inställningsring (runt objektivet) och man får lösa allt annat med menyer, många menyer. Dvs ur min synvinkel så är allt på kameran för litet utom menysystemet som är för stort.

Däremot har jag provat en Panasonic LX100, tregångers zoom 1,8 och den har rattar för slutartid, bländare, ISO, kompensering och zoom. I princip har den MFT-sensor, större än Sonys 1". Den gillade jag skarpt.

Men för den som står ut med att använda kamerans automatik så kanske valet blir ett annat....
Ja, kameran är liten, Sony RX100 serien, den går ner i fickan, menyerna är många, ger dig många möjligheter.
Alla digitala kameror måste konfigureras, innan man använder dessa, dvs.
ställa in för eget önskemål, det gör du i menyer, men bara en gång, ställer in vad olika vred/rattar skall ges för funktion, mycket enkelt.
De viktigast funktionerna, ligger i en markerad Fn knapp, - tryck, det ger 6 st olika funktioner!.
Kameran har INTE i princip bara en inställningsring (runt objektivet) och man får lösa allt annat med menyer, många menyer, nej, nej, - fel!
Du har även en liten ring på baksidan, av kameran, där trycker du för att välja en viss funktion, rent mekaniskt!
Troligen, har du inte alls läst manualen eller inte ens använt kameran.
Bättre kompakt kamera har jag aldrig haft, ger nära nog bilder i klass med en mycket större kamera.
En FF kamera av samma tillverkare, har jag också, ger ännu bättre resultat,
men självklart något större/tyngre än RX100 serien.
 
Om man inte prompt vill ha just en kompaktkamera, utan är ute efter storlek (litenhet) och att kameran är behändig att ta med i alla lägen finns ju systemkameror som i mitt tycke motsvarar det som TS är ute efter. Framförallt micro fourthirdsvärlden har fler alternativ, där jag har personlig erfarenhet av E-M 10, E-M 5 och Pen F, som alla är, om kanske inte direkt fickvänliga, så ändå väldigt behändiga i storlek, särskilt med de små fasta objektiv som finns, men där det också finns zoom-objektiv som inte tar någon plats.
Fördelen är att det just är systemkameror, med den större potential och hanterbarhet (och större sensor jämfört med kompakterna) som systemkameror har, samtidigt som de är väldigt hanterbara storleksmässigt.
Ett annat alternativ torde väl vara Panasonics LX 100, om den finns kvar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.