Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra fågelbok?

Produkter
(logga in för att koppla)

240402raderad

Avslutat medlemskap
Någon som kan rekommendera en vettig bok för att identifiera fåglar. Är framför allt intresserad av rovfåglar. Men efter att ha kollat in den extremt inspirerande tråden "Lite bra fågelbilder att visa?", så blev jag sugen på att jaga det mesta som flaxar! :)

En av dom absolut bästa på marknaden idag är utan tvivel Fågelguiden (Mullarney,Svensson, Zetterström). Den finns både som fälthanbok och som bokhyllsupplaga. Johnsson i all ära men där finns en del brister och vissa bilder är från en äldere upplaga och skulle inte ha platsat i den nya! /mvh Tom

Hej!
Jag och min tjej började skåda fågel för ett år sedan med Lars Jonssons "fåglar i Europa" men efter att vi köpt Fågelguiden av Killian Mullarney, Lars Svensson och Dan Zetterström så är det bara den som följer med. Den är mer strukturerad och visar som regel variationer tydligare. Jag köpte för något år sedan "Fåglarna" på rea som är en större uppslagsbok men den innehåller precis identisk information som den betydligt smidigare "Fågelguiden".

Lycka till!

(tom hann före...)

Titta på fåglar

Mina erfarenheter, utan att kalla mig ornitolog, det är att det är lättare att bestämma fågelarter från målade bilder. Fotade bilder där störs man av färgerna runt om m.m. Några välrenomerade naturfotografer når Du på nedanstående länkar med länktips vidare. Det finns massor bra böcker att hitta både på loppis och antikvariat. Köp hellre fler billiga och finn Er egen väg. Jag använder ofta flera beroende på hur väl bilderna representera de olikheter hos fåglarna som uppträder med varierande årstid.
www.naturfotograf.com och www.jangustafsson.se, www-pp.hogia.net/bengt.stridh/faglar/kikare.html,
Lite tips
Hälsn
Björn
Den enda rovfågelbiken jag har är "Europas Rovfåglar" av Gunnar Pettersson (1984) ISBN 91-7810-061-5 (söknummer för böcker = böeckernas personnummmer) men den är stor

Fågelguiden av Killian Mullarney, Lars Svensson och Dan Zetterström har en stor fördel för oss ovana.

I de tecknade bilderna finns stödord och markeringar för särskiljande kännetecken (t.ex. nedåtböjd näbbspets). De ger en chans för den ovane att snabbt uppfatta vissa väsentligheter - som man annars skulle missat eftersom fågeln flög iväg medan man läste hela den beskrivande texten...

P.S.
Fick man den på bild har man ju tid att läsa efteråt - så tipset var väl ganska irrelevant på Fotosidan.

Tack för alla tips! Ska ut och leta böcker i veckan. Skäms dock lite för att jag inte sökte efter tidigare trådar. Var nog bara lite ivrig. :)

TractionMan skrev:
Tack för alla tips! Ska ut och leta böcker i veckan. Skäms dock lite för att jag inte sökte efter tidigare trådar. Var nog bara lite ivrig. :)

Som sagt, kolla bokrean!

Där finns den omnämnda "Fågelguiden" och minst en till. Billigt blir det.

Jag har bl.a en som heter " Fåglar " Bestämningsbok för 330 arter. Lätt att ha med i fickan, mycket fina färgbilder. Kan varmt rekommendera den.
Går att köpa på bokrea 69kr.

Ytterligare tips

Idag fick jag en leverans av nya fågelböcker från "Naturbokhandeln" i Mörbylånga. Bokhandeln är Sveriges Ornitologers Föreningsbokhandel.
Efter snabb titt så kan jag rekommendera:
1. Fåglar i Europa, Lars Jonsson (SEK 128:- REA)
2. Nordens fåglar, Roland Staav o. Thord Fransson (SEK 158:- REA)
Båda synes mig ha ganska mycket och bra om just rovfåglar.
Björn
Du kanske kan ge mig lite tips på objektiv för fågelskådning. Jag har Nikon D70 med dels Nikkor 70-200 och beställt idag Tamron 200-500. Att i början av en digital karriär (smile!) köpa digiscoputrustning verkar att ta i. Dessutom skall det vara svårt att fota genom tubkikare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar