Annons

bra deal? D70 el. 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
monsfornander skrev:
då kör jag på hela paketet. D70s 18-70 och 1Gb för 10000

sant att mitt 28-80 bilr 35ngt, dvs ingen vidvinkel... tänkte inte alls på det.

var och kände på D50 och D70 igår, och det är bara utformiongen på greppet som gör att D50 som känns mindre.

10000 för D70s, kitobjektivet och minne låter mycket bra.

28-80 (som blir 42-120 efter brännviddsförlängning) tycker jag du ska göra dig av med, ett riktigt "varkenobjektiv". Jag har några liknande gamla objektiv och dom har ingen chans nu när jag har 18-70.

Varför tvekar du, du har hur mycket stöd som helst för din lösning.

Du kommer få mycket nöje och jag är helt säker på att du inte kommer ångra dig.
 
Tycker du borde satsa på D50-kitet, kostar 7 295,00 kr på Scandinavianphoto.se.

Priskillnaden (2700kr) upp till D70s (10 000kr) är inte motiverad, inte för ditt användande. Är man glad amatör räcker den långt, mycket långt.

Köp hellre något objektiv eller spara pengarna du tjänar. D50 är en bra kamera och skiljer sig inte mycket mot D70s.
 
Är det inte fånigt att testa kameror med olika pris och objektiv mot varandra.
Jag tycker det är mer ärligt att testa 350d med ett objektiv som står sig mot priset av d70 s objektiv
Eller varför inte ett sigma som är det samma för båda kamerorna så att man ser skilnaden.
Jag testade idag de bådamodellerna mot varandra och fan 350d bätre på detaljer och mer realistiska kulörer fast då var det med ett lite bätre objektiv. vid iso 1600 var 350 bätre.
enligt mig :)
Jag tycker det är viktigt att fungera inomhus bra då alla fungerar bra utomhus med rätt objektiv. Jag har stora händer men nästan blev 350d förstor med batteri.
Å andra sidan kan jag ha fel.

mvh stefan
 
holmgrenstefan skrev:
Eller varför inte ett sigma som är det samma för båda kamerorna så att man ser skilnaden.
mvh stefan

Jag tycker att du har rätt !!!
Hur får vi media att göra jämförande tester på detta viset också ?
Jag vill givetvis se tester gjorda även med märkesunika gluggar men när man gör en A-B jämförelse så är det egentligen självklart att det skall vara "samma" glugg...eller ?

/ Magnus
 
Ett absolut krav för mig om jag skulle köpa 350D är ett batterigrepp, annars blir kameran för liten och för kort batteritid utan. Nu ska jag byta min 300D mot en D70s med 18-70mm som verkar vara ett mycket bättre objektiv än canons 18-55 som visserligen tar helt ok bilder (om man ser till pris/prestanda) men är så sladdrigt..
Mvh Martin
 
"Jag inhandlade igår senaste numret av "Digitalfoto" där de de faktiskt jämför nya D50 med 350D.
De anser i den artikeln att D50'n är en bättre kamera !!!"



Konstigt tycker jag, på dpreview säger Phil såhär:

"Clearly this isn't a comparison of cameras of the same 'megapixel count', however the EOS 350D (Digital Rebel XT) is only $100 more than the D50 and hence must be considered competition. The difference is more marked than it was between the EOS 300D and EOS 350D, here the 350D is extracting noticeably more detail from the scene and at the same time exhibiting better per-pixel sharpness."

..om bildkvaliteten på den här:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond50/page23.asp

..sidan.

Men dom kanske bedömde annat än bildkvalitet då dom utnämde d50 som bättre kamera!?

350:n har ju 3 fps i st. f. 2,5 fps till sin fördel.
Skillnaden är hur som helst hårfin mellan husen, enormt mycket mer skillnad gör ju glaset förstås..

Om jag skulle köpa en D50 så skulle jag garanterat köpa den men 18-70 objektivet, det verkar vara prisvärt, och lite mer räckvidd än std. kittet.

:)
 
Senast ändrad:
Mangepange skrev:
Jag inhandlade igår senaste numret av "Digitalfoto" där de de faktiskt jämför nya D50 med 350D.
De anser i den artikeln att D50'n är en bättre kamera !!!
Lite lustigt kanske, men ändå...

En annan sak att tänka på är att Canon'en är så liten och nätt att den inte alls passar i allas händer..medan Nikons är av mer traditionell storlek.

Men annars är det säkert en jämn match mellan de olika varianterna...de är ju båda gamla klassiska kvalitesmärken.

/ Magnus

Du vet du vilket nr det var du köpte för det vore kul att läsa den.
 
Det är nästan som man börjar tro att tidningen Digitalfoto är sponsrad av Nikon, dom tyckte också att D70 var bättre än 20D :)
 
Kent,
du har inte noterat de inledande "försiktiga" omdömena kring Nikon D200 i det senare numret av samma blaska....

/Magnus...
 
hej
Jag har ocksa beslutangest om vilken kamera jag ska valja?
Jag har kikat pa D70s och 350D men tycker det ar nastintill omojligt att ovgora!
Jag ar pa resande fot och har bara en kompakt-digitalkamera som det ar super trakigt att fota med.
Sitter och funderar pa om jag ska kopa en 350d, som ar lite billigare och lagga pengar pa ett annat objektiv eller en d70s som kitt?

Jag har hittat ett kitt med d70s+AF 18-50+ AF 70-300 + 512MB minne for 10500kr ar det bra?

Nagon som vet mera om KM D5D/D7D ar det natt man borde satsa pa?
Hur ar deras kittomjektiv som man far med?

//Mons
 
Lill rauken skrev:
hej
Nagon som vet mera om KM D5D/D7D ar det natt man borde satsa pa?
Hur ar deras kittomjektiv som man far med?

//Mons

Jaaa, heureka!!! Jag citerar Rafiki från lejonkungen...."våga se bortom det du ser" :)

Titta också lite utanför Nikon/Canon-träsket ;-)

Enligt min åsikt är KM D5D det bästa och mest prisvärda huset i denna klass (350D/D50/D70). Du får bildstabilisering med alla objektiv. Kompakt men stabilt byggt. 2,5" LCD. Bättre sökare. Bra med kreativa inställningmöjligheter. Du måste ge det huset en chans innan du bestämmer dig!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=d5d1870

Kitpbjektivet till KM D5D är väl i klass med Canons. Nikon DX AF-S 18-70/3,5-4,5 är väl tveklöst det bästa kitobjektivet. Alla tre objektiv är nog jämförbara i bildkvalitet men Nikon är bäst konstruerat och har "Silent wave" motor.

Sen kan jag ju fresta med detta oxå. KM D7D med 17-35/2,8-4. Detta kit är nu MYCKET prisvärt på tex Cyberphoto. Konstigt nog billigare än kitet med "lågbudgetobjektivet" (det som följer med KM D5D) samt även billigare än om man köper enbart kamerahuset!!! Huset är mycket stabilare byggt än de övriga (kanske för tungt för dina behov?). Annars samma fördelar som KM D5D ovan samt en ännu bättre (fantastisk) sökare (stor bild och ljusstark). Objektivet 17-35/2,8-4 är bättre optiskt än de vanliga kitobjektiven i lågprisklassen (gäller såväl canons, nikons samt minoltas). Zoomomfånget är mer begränsat men det får man offra för ljusstyrkan samt bättre optisk kvalitet.

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/dynax7digital.php

mvh / Matti
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.