ANNONS
Annons

bra deal? D70 el. 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
monsfornander skrev:
Nikon D50 är ny "bantad" D70s. I princip samma kamera. Topptestad överallt. Anledningen till att jag valde D70s framför D50 är att D70s har dubbla kommando hjul. Ett för slutartid och ett för bländare. Bra och smidigt vid fotografering i "M" läge.

Så om man är en glad ammatör som ändå tar mycket bilder och tycker att det är väldigt roligt, då kanske en D50 är att överväga om skilnaderna inte är så fasligt stora. Om man väger in priset i det hela D50+18-55 ca 7000 D70+18-55 ca 10000 [/B][/QUOTE]

För under 10000 får du en D70s med det bättre objektivet 18-70.

Håller med ovanstående talare!

--- Nikons drifttider är överlägsna Canons (c:a en faktor 2-3 i antal bilder, se t.ex. DpReview).
--- Nikkor 18-70 är väsentligt bättre än Canons 18-55.
Dyrare? Ja, men klart värt den lilla extra kostnaden.

Ni gör det inte lätt för mig. Vi vrider lite på perspektivet.

*Student, vill ha ny kamera. (vill byta upp mig F75 tidigare)
*ett zoomobj. känns som ett måste.
*budget. ca 10000

-vad ska jag satsa på, finns det så man kan få en D70 med zoom och minneskort för runt 10000?
-ska jag satsa på ngt annat då? 350d eller rentutav en D50?
-nytt eller begagnat (ngn bra affär på länkarna från sida 1?)

//måns

monsfornander skrev:
Ni gör det inte lätt för mig. Vi vrider lite på perspektivet.

*Student, vill ha ny kamera. (vill byta upp mig F75 tidigare)
*budget. ca 10000

-vad ska jag satsa på, finns det så man kan få en D70 med zoom och minneskort för runt 10000?
-ska jag satsa på ngt annat då? 350d eller rentutav en D50?
-nytt eller begagnat (ngn bra affär på länkarna från sida 1?)

//måns

http://www.scandinavianphoto.se/?503196 kostar 9995 fast utan minneskort.

monsfornander skrev:*Student, vill ha ny kamera. (vill byta upp mig F75 tidigare)
*budget. ca 10000

Scandinavian Photo-paket: I mitt tycke ett prisvärt paket om man inte har alltför höga krav och har en lite begränsad budget (alternativt något annat liknande paket).

Nikon Digitalkamera system D50 med Af 18-55 och Af 55-200 inkl värdepaket silver+512 SD kort
8795:- inkl. moms.

Alternativ: nytt D70s-hus och sedan köpa beg zoom.

Har kollat på det paketet tidigare och tyckte det lät bra, men vill man då köpa till en zoom och minneskort måste ju köpas så är man uppe i minst 13-14000.

Det var då jag upptäckte 350D + EF-S 18-55/3,5-5,6 + Sigma 70-300/4,5-5,6 APO Super II för 10700:-

kollar man då på beg.markanden så kan man komma undan billigare tex:
http://www.tradera.com/auction/aid_20626332
men då är frågan hur det är med garantin.

monsfornander skrev:
Har kollat på det paketet tidigare och tyckte det lät bra, men vill man då köpa till en zoom och minneskort måste ju köpas så är man uppe i minst 13-14000.

Det var då jag upptäckte 350D + EF-S 18-55/3,5-5,6 + Sigma 70-300/4,5-5,6 APO Super II för 10700:-

kollar man då på beg.markanden så kan man komma undan billigare tex:
http://www.tradera.com/auction/aid_20626332
men då är frågan hur det är med garantin.

Räkna inte med ngn garanti på begagnat.

Sigmaobjektivet är mkt bra (finns även till nikon om du vill) men 18-55 är det inte. Bra pris dock.

En lite annorlunda kombination skulle kunna vara D50-huset med nya 18-200 VR objektivet (6600kr). Lite dyrt men verkar vara väldigt bra. Jag kommer nog beställa det som allround-/reseobjektiv. 0.5m närgräns och 4-stegs antiskak skadar inte samtidigt som det är mkt lätt.

iSolen.se skrev:
En lite annorlunda kombination skulle kunna vara D50-huset med nya 18-200 VR objektivet (6600kr). Lite dyrt men verkar vara väldigt bra. Jag kommer nog beställa det som allround-/reseobjektiv. 0.5m närgräns och 4-stegs antiskak skadar inte samtidigt som det är mkt lätt.
...Eller ett D50-hus med begagnat 18-70. Har själv den kombinationen. Sålde kitobjektivet för 1500:-, och köpte 18-70 för 2000:-, så i runda slängar hamnade jag på 8000:- för en i mitt tycke trevligt kombination:)
18-70 finns att köpa nytt för 3300:- hos Fotokungen annars. Men då är man ju bara några hundralappar från ett D70-kit med samma optik, och det hade jag nog hellre valt i så fall.

Jag har inget emot Canon, men just 350D är för liten och plastig tycker jag. 20D däremot skulle jag välja över D70 när som helst;-)

Hej igen, har spenderat de senaste timmarna framför datorn. men har inte blivit smartare för det, fortfarande i valet och kvalet.

Frågan är ju om en D70 är värd 3000 mer än en D50. och om det blir nikon eller cannon.

Har redan en NikonF75 och funderar på om de objektiven är någonting att behålla (gammla kitobj. både 18-55 och 70-300) eller om man ska satsa på nytt.

lika så en SB(24?)blixt. vet ej om den går både till nikon och cannon.

monsfornander skrev:
Hej igen, har spenderat de senaste timmarna framför datorn. men har inte blivit smartare för det, fortfarande i valet och kvalet.

Frågan är ju om en D70 är värd 3000 mer än en D50. och om det blir nikon eller cannon.

Har redan en NikonF75 och funderar på om de objektiven är någonting att behålla (gammla kitobj. både 18-55 och 70-300) eller om man ska satsa på nytt.

70-300 är det väl inget fel på. Tele brukar bara bli bättre på DX kameror, ingen vinjettering till att börja med.

Tänk på objektiven

Hej,

Den största skillnaden i bildkvalite kommer, liksom för analog fotografering, från objektiven.

Ska du satsa på Canon 350D så ska du vara beredd att satsa på ett bättre objektiv 18-55:an i kitet, den är helt enkelt skit till skillnad från kameran som är mycket bra om än liten (personligen skulle jag dock aldrig satsa på något annat än Nikon men det hör inte till saken).

Vad gäller d50 kontra d70s så är det betydligt svårare men kan summeras enligt följande:
* d50 har fixat till vissa bild problem som finns i d70s och kan ta väl så bra bilder som d70s.
* d70s är lättare att göra manuella inställningar med än d50 där mycket är dolt i menyer.
* 18-70 kit objektivet till d70s är mycket bra och väl värt pengarna.
* 18-55 kit objektivet till d50 är inte alls lika bra som 18-70:an men ändå ett bra objektiv (mycket bättre än 18-55:an till 350D).
* d50 tar Secure Digital kort medan d70s tar Compact Flash. Om det spelar någon roll låter jag vara osagt.
* Det finns (åtminstone inofficiella) vertikalgrepp till d70s.

Personligen så skulle jag helst se att Nikon uppgraderade d70s vad gäller det bildtekniska så att den åtminstone var lika bra som d50:an.

Just nu verkar d50:an vara det mest prisvärda alternativet på marknaden och med tanke på att det kommer nya kameror och ny teknik hela tiden så skulle jag inte satsa alltför mycket pengar på en digitalkamera i det här läget.

/Johannes

monsfornander skrev:

Har du redan Nikon-prylar så måste valet bli ganska lätt...
Allt är kompatibelt ju....även om du inte kommer att kunna använda alla funktioner så passar grejerna..även blixten.
Men all automatik i en SB24'a kommer inte att gå att använda, men säkert en hel del...
Likadant med objektiven...
MEN de går att använda.
Går du till annat fabrikat så "måste" du ju dubblera din utrustning eller sälja dina gamla grejer eftersom inget är kompatibelt.
Att sälja dina analoga prylar nu är en så dålig affär att det inte är ngn idé....
Tänk bara brännvidsförskjutningen när du använder dina "gamla" goa gluggar...runt 1,5x brukar det vara....(35-70 blir ~50-105)

Jag hade snålat om jag varit dig och satsat på D70s med billig glugg, då kan man i.a.f. börja fota och det är ett bra hus....

/ Magnus

Hejsan och tack för mycket bra hjälp. EFter Johannes svar så var jag nästan säker, lät som ett bra alternativ. Sedan kommer ytterligare ett förslag och så var man tillbaka på ruta ett igen.

Tänkte bara höra, om du tycker att jag ska köra på D70 och ngn billig glugg (vilken? ex.) ska jag då behålla mina gamla objektiv tänkte du?

nackdelen med det är isåfall det visuella. Vill absulut ha ett svart hus, men mina obj är silver... inte så snyggt =)

Då får ni ursäkta en kanskelite dum fråga, men har inte koll på kitgluggarna. vilka är det? var hittar jag de?

Nu känns det nästan som om 350d är borta ur leken, då alla här verkar tycka att det är nikon (antingen D50 eller D70) som gäller.

Men lite mer info om gluggarna hade varit tacksamt.

monsfornander skrev:
Då får ni ursäkta en kanskelite dum fråga, men har inte koll på kitgluggarna. vilka är det? var hittar jag de?

Nu känns det nästan som om 350d är borta ur leken, då alla här verkar tycka att det är nikon (antingen D50 eller D70) som gäller.

Men lite mer info om gluggarna hade varit tacksamt.
Det är nog bara Nikon folk som deltagit i tråden tror jag. :)

Btw, kolla Ken Rockwell Han skriver en hel bra. Nikonfotograf som han är. :)

Asson skrev:
Det är nog bara Nikon folk som deltagit i tråden tror jag. :)
Förvisso... :)

Men jag tror att det är en ganska "allmän" mening att D50/D70 -- bortsett från MP och lågt hög-ISO-brus -- är minst ett snäpp vassare än 350d om man ser till helheten.

Titta t.ex. på den omfattande (3 sidor) side-by-side av de två som man gjort på "Digital Review" i Kanada: http://www.digitalreview.ca/cams/NikonD70SversusRebelXT.shtml

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar