Annons

bra deal? D70 el. 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
monsfornander skrev:
Då får ni ursäkta en kanskelite dum fråga, men har inte koll på kitgluggarna. vilka är det? var hittar jag de?

Nu känns det nästan som om 350d är borta ur leken, då alla här verkar tycka att det är nikon (antingen D50 eller D70) som gäller.

Men lite mer info om gluggarna hade varit tacksamt.

Det visade ju sig vara öppet mål eftersom du redan hade nikonutrustning :) . Jag tror inte du skulle blivit nöjd med känslan och användarvänligheten hos 350D som "gammal" nikonian. När jag pratade med min fotohandlare inför köp av 300D alt D70 för drygt ett år sedan skrattade han åt mig av samma skäl, D70 var självklart och det visade sig efter ett antal turer vara helt rätt.

Kitgluggarna:

Sammanfattat utan att gå in på detaljer:

18-55 som är kitglugg för D50 är inte bra.

18-70 som är kitglugg för D70 är förvånansvärt bra.


Dom går att köpa separat men priset blir då så högt att det inte är skoj; typ 2500 resp 3700kr.

Egentligen skulle du nog klara dig med de objektiv du redan har om det inte vore för vidvinkeln på normalzoomen men priserna på kitpaket är så bra att de "måste" väljas.

Därför bör du trots allt köpa en av ovanstående kit, dvs D50 + 18-55 eller D70s + 18-70. Eftersom du verkar vara rätt kvalitetsmedveten bör du välja alt 2 inte bara pga kameran utan pga det mycket bättre objektivet.

Någon nämnde programvaran i D70. Den har numera uppgraderats och kan lätt installerats själv.
 
jorgene skrev:
Men jag tror att det är en ganska "allmän" mening att D50/D70 -- bortsett från MP och lågt hög-ISO-brus -- är minst ett snäpp vassare än 350d om man ser till helheten.

Jag tror inte det är en allmän uppfattning alls faktiskt utan bara en uppfattning bland Nikon entusiaster. En gammal konstruktion med lägre bildupplösning, högre ISO brus, högre lägsta ISO mm, mm. Den enda fördelen är nog ergonomin som är missen på 350D.
Nu kommer Nikon med en ny generation konsument DSLR som börjar med D200 och har en helt annan klass på prestanda. D70 tekniken börjar kännas gammal och dammig och ifrånkörd av Canon och nu också Nikon själva. Det kan bli som när jag köpte min 300D, tre månader senare hade värdet sjunkit med 60% och det var inte kul.
Jag kan faktiskt inte hitta en enda fördel med D70 framför 350D förutom ergonomin.
(duckar)
 
BugEyes skrev:
Jag tror inte det är en allmän uppfattning alls faktiskt utan bara en uppfattning bland Nikon entusiaster. En gammal konstruktion med lägre bildupplösning, högre ISO brus, högre lägsta ISO mm, mm. Den enda fördelen är nog ergonomin som är missen på 350D.

Nu kommer Nikon med en ny generation konsument DSLR som börjar med D200 och har en helt annan klass på prestanda.

Jag kan faktiskt inte hitta en enda fördel med D70 framför 350D förutom ergonomin.
Med "allmän" avsåg jag det stora flertalet av de jämförelser/recenssioner jag sett av de båda (t.ex. länken i min post ovan), samtidigt som det faktiskt är min egen ärliga mening. Och hittar du "inte en enda fördel", så läs t.ex jämförelsen jag länkade till (du kan börja med AF, ljuskänslighetsområde, ljusmätning, drifttider, egna intällningar och sedan fortsätta på egen hand... ;-) ).

"Nytt" är inte alltid detsamma som "bättre" och de fördelar du pekar på för 350d har också jag pekat på -- också de vad jag skulle kalla "en allmän uppfattning" (eller är det bara "en uppfattning bland Canon-entusiaster... ;-) ).

Till Måns kan jag bara säga D50/D70 ÄR min ärliga mening efter att ha använt alla dessa tre kameror (väldigt olika mycket, men ändå). Att jag sedan råkar använda Nikon själv är tyvärr inte så mycket jag kan göra något åt.


PS
D200 är knappast att betrakta som en "konsument-DSLR". Gränsfall om den ens är att betrakta som prosumer. "Pro Light" är min bedömning efter att ha läst det mesta om den + "klämt och känt" en stund.
DS
 
Det beror ju också på vad man värderar. Av det du nämner skulle jag suktas av den känsligare autofokusen möjligen. Men den högre upplösningen hos 350D tillsammans med det lägre ISO bruset skulle väga över.
Det finns tester för alla smakriktningar om man vill hänvisa till dom. Sitter och tittar i tidningen Proffsfoto där dom också har en jämförelse mellan dom två. Slutsatsen är att 350D ger bättre bilder medan D70 har bättre ergonomi. Citerar "maximal bildkvalitet per betald krona" ur tidningen gällande 350D.
Jag är av den uppfattningen att D70 är på väg att bli en förra generationens kamera väldigt snart om den inte redan är det, och att D70s och D50 är kontgjord andning för att få ut lite till ur den och köpa lite tid innan en riktig nyhet kan presenteras.
När D200 börjar levereras kommer marknaden säkert att översvämmas av begagnade D70 till bra priser, så vänta på dom ni som funderar på köp.
 
BugEyes skrev:
Jag tror inte det är en allmän uppfattning alls faktiskt utan bara en uppfattning bland Nikon entusiaster. En gammal konstruktion med lägre bildupplösning, högre ISO brus, högre lägsta ISO mm, mm. Den enda fördelen är nog ergonomin som är missen på 350D.
Nu kommer Nikon med en ny generation konsument DSLR som börjar med D200 och har en helt annan klass på prestanda. D70 tekniken börjar kännas gammal och dammig och ifrånkörd av Canon och nu också Nikon själva. Det kan bli som när jag köpte min 300D, tre månader senare hade värdet sjunkit med 60% och det var inte kul.
Jag kan faktiskt inte hitta en enda fördel med D70 framför 350D förutom ergonomin.
(duckar)

Nu vet jag inte hur du fotograferar men att du kallar ergonimin eller snarare användarvänligheten "bara" är lite förvånande. Det är ju trots allt enda sättet man kommunicerar med kameran.
 
Nu börjar det hetta till här! C(k)anon... =)

Viist om man kollar på medlemsprofiler så argumenterar alla för de kameror som de själva har, men det får man räkna med.

Jag hittar fortfarande inte dessa kitgluggarna, men jag får väl leta vidare.

Frågan är ju, om jag nu köper ett D70kit så saknar jag fortfarande ett bra zoomobj., visst jag har mitt gamla, men det känns slitet och så är det ju i silver... vad finns det då för alternativ till det. gluggarna? lite hjälpförklaring till de hade suttit fint.

Jag får väl klämma och kännalite till på de, men snart blir de väl trötta på mig nere i stan när jag bara kommer in och vill känna lite på kamerorna.

Men hur är det med vikten, vad skiljer de egentligen åt i vikt när de har obj och batterier på? är det så mycket?

tack
 
BugEyes skrev:
Jag är av den uppfattningen att D70 är på väg att bli en förra generationens kamera väldigt snart om den inte redan är det, och att D70s och D50 är kontgjord andning för att få ut lite till ur den och köpa lite tid innan en riktig nyhet kan presenteras.
När D200 börjar levereras kommer marknaden säkert att översvämmas av begagnade D70 till bra priser, så vänta på dom ni som funderar på köp.

Ja, D70s är väl i viss mån "på väg ut", men knappast tillsammans med D50, som ju är den nya instegs-kameran i Nikon-systemet, med "D70-prestanda till nytt lägre pris". Förvänta dig ingen ersättare ill den på ett bra tag, den är ju bara 6mån gammal! Däremot kan vi nu invänta det som skall ligga mellan D50 och D200. Skall vi gissa på en D80/D90 som ersätter D70s någon gång i vår (PMA?)

Bra tips om beg D70, förresten! (om man vill/kan vänta 2-3 månader till).
 
när dyker u denna D200 upp på markanden? är den värd att vänta på såatt man inte ska köpa en D70 nu, utna väta på alla beg. exemplar?

Det börjar att rycka i fingrarna nu, och hade gärna sett att jag haft den innan jul, men kanske är det värt att vänta lite längre. om jag nu bestämmer mig för nikon dvs.

Jag kan tycka att 350d:s ergonomi inte är så farlig, då jag inte har överdrivet stora händer, och med ett batterypack kanske den känns lite mer i handen. Det tradtigaste tycker jag snarare är det plastiga, och "familjedigitalkamera" aktiga utseendet.

Svårt att veta vad man ska gå på. utseende/ergonomi eller prestanda. Kanske rent utav priset.
 
så ni tror att om jag försöker hålla mig till våren så kan jag tjäna någon elelr några 1000lapar på en D70. Tror knappt det är värt det då jag är fruktansvärt sugen redan nu.
 
monsfornander skrev:
Svårt att veta vad man ska gå på. utseende/ergonomi eller prestanda. Kanske rent utav priset.
Inte något enskilt av dem, utan en kombination av alla. Sedan får väga efter personliga behov.

Ett exempel: En av de stora fördelarna med nya Canon 5D är det extremt låga bruset på höga ISO. Någon som plåtar i dåligt ljus gråter av lycka över detta. Jag, som plåtar 99% av mina bilder på lägsta ISO, tycker den egenskapen är hyfsat oväsentlig. Så kan man vända och vrida på ALLA egenskaper. Det finns ingen "bästa kamera"; det finns bara "en bästa kamera *för dig*"... och mig... och så vidare.
 
monsfornander skrev:
så ni tror att om jag försöker hålla mig till våren så kan jag tjäna någon elelr några 1000lapar på en D70. Tror knappt det är värt det då jag är fruktansvärt sugen redan nu.

Om du tänker så där får du ju inte ha någon kamera.

Tänk att det är en dator, köp vad du behöver nu och räkna med at uppgadera var 2-3:e år.
 
Nä det är så sant... gäller att köpa det man behöver för tillfället, och inte om ett par år, då är den i vilket fall som hellst gammal och man får uppgradera sig.

Égentligen så börjar jag bortse från prestanda nu, båda känns alltför likvärdiga. istället så ligger jag i valet och kvalet om dels kitobjektiv. och såklart ska jag gå på att det är praktiskt med en mindre och lättare, eller ergonomisk och skönare att hanskas med men då också större och tyngre.

D70
*skönare att hålla i och snyggare...
*bättre kitobj.

350d
*liten och smidig, lätt att alltid ta med... speciellt nu när jag ska ut och backpacka till sommmaren.
*bättre pris...
 
Om jag var i din situation med en begränsad budget på 10.000 kr och vill använda kameran på resor skulle jag satsa på D50 + bra kitobjektiv.

D50 är en mycket bra kamera och du kan utveckla dig med den i flera år. Skaffa bra objektiv och sen om 2-3 år kan du fräsa på med mera.

Då är du väl klar med studierna och har en inkomst förhoppningvis som ger lite större möjligheter, eller hur?

Ev om du kan komma över en begagnad D70, men vet själv att min D70 har tagit måååånga bilder.. kan finnas risk för att vara lite sliten..
 
Om jag var i din situation skulle jag satsa på den 350D med långzoomen du nämnde i ditt startinlägg. Men då skulle jag inte köpa kitgluggen för den blir tårta på tårta.
Suverän kombo på resor när man inte vill packa för mycket och för tungt. Det ger brännvidd för många olika situationer och kommer att vara en kompis på resan och även hemma.
Visst är ergonomi viktigt men det är också subjektivt. Har du inga problem med ergonomin på 350D har jag svårt att se något som talar för D50 i en jämförelse.
D70 var en stark konkurrent till 300D förra vintern och i många avseenden överlägsen denna. Sedan kom Canon med 350D och återtog kommandot i instegsklassen.
 
Jag ska ner och klämma lite på kamerorna imorgon, och sedan se vilket som känns bäst just då. det är det jag får gå efter.

Det som väger över lite mot nikon är att jag just har lite nikonprulat sedan tidigare. 2kitobj. till min F75 (18-55, 70-300) och en SB24(?) blixt. hur är det med den blixten, går den till canon också?

Det objektivet jag skrev om i första inlägget var ett Sigma 78-300 4,5-5,6. måste jag inte ha ett lite mindre då också. De alternativen på 350d var de jag hittade inte på http://www.cyberphoto.se/ en hel del olika kit att välja på.


men om jag nu ska ha en D50 eller D70, finns det några generell råd på obj. kitobj är bra, men sedan en större zoom. kan ju alltid sitta på min gammla fram tills våren när jag har hunnit spara ihop mer pengar och köpa ngn ny då.
 
lite mer hjälp behövs här nu. Jag har bestämt mig för att köra på det huset som känns bäst. men vad ska jag köra för med obj.

har hittat lite olika, vad är bäst bland dessa?

till 350d:
*18-55 kitobj. + SIGMA 18-200 F3,5-6,3
*18-55 kitobj. + SIGMA 70-300 F4,5-5-6
*EF-S 18-55/3,5-5,6 + EF 55-200/4,5-5,6 II USM


till D70/D50:
*AF NIKKOR 28-200 mm ED3.5-5.6G
*Nikon 28-80mm f3.5-5.6G + Nikon70-300mm f4-5.6G
*AF-S DX 18-55 mm ED + AF-S DX 55-200 mm ED
*kitoptik (nikkor 18-70mm) Sigma Af 70-300/4,0-5,6D Apo DG Super Macro II


eller är det någon annan som kan råda mig i djungeln av obektiv.

alla dessa ovan har jag antingen hittat i färdiga paket eller på auktioner.

TACK!!!
 
Senast ändrad:
monsfornander skrev:
lite mer hjälp behövs här nu. Jag har bestämt mig för att köra på det huset som känns bäst. men vad ska jag köra för med obj.

har hittat lite olika, vad är bäst bland dessa?

till 350d:
*18-55 kitobj. + SIGMA 18-200 F3,5-6,3
*18-55 kitobj. + SIGMA 70-300 F4,5-5-6
*EF-S 18-55/3,5-5,6 + EF 55-200/4,5-5,6 II USM


till D70/D50:
*AF NIKKOR 28-200 mm ED3.5-5.6G
*Nikon 28-80mm f3.5-5.6G + Nikon70-300mm f4-5.6G
*AF-S DX 18-55 mm ED + AF-S DX 55-200 mm ED

eller är det någon annan som kan råda mig till något annat i djungeln av obektiv.

alla dessa ovan har jag antingen hittat i färdiga paket eller på auktioner.

TACK!!!

Tänk på brännviddsförlängningen, 28mm blir 42mm alltså kommer du inte få någon vettig vidvinkel med flera av ovan alternativ.

Om du kommer välja D70 mer eller mindre MÅSTE du välja 18-70 zoomen eftersom den är så bra.

Och du har ju redan ett tele på 70-300, nöj dig med det ett tag, du måste ju inte köpa allt på en gång.
 
nä det är klart att jag inte behöver köpa allt på¨en gång. tittade bara runt och hittade en massa olika alternativ, men det är bra det du säger. 2av3 förslag som jag skrev saknar ju faktiskt bra vidvinkel.

kanske bara ska köpa ett vanligt kit D50/D70 och sedan hålla där för tillfället.

det blir nog det om jag bestämmer mig för nikon.

Men nu återstår frågan på canon alternativen... någon som har lite tips på de?
 
Tidningen Digitalfoto har ett jämmförande test i senaste nummret mella D50 och 350D. Citerar ur sammanfattningen:

Båda kamerorna är testade med sina respektive kitgluggar." Man skulle kunna förvänta sig att Canon skulle visa upp bättre bildkvalitet tack vare den hög-upplösta sensorn, men så var inte fallet. Trots den lägre upplösningen producerar D50 så gott som hela tiden bilder som är bättre ialla avseenden".


Båda modellerna är testade mid sina respektive kitgluggar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.