iSolen.se
Guest
monsfornander skrev:
Då får ni ursäkta en kanskelite dum fråga, men har inte koll på kitgluggarna. vilka är det? var hittar jag de?
Nu känns det nästan som om 350d är borta ur leken, då alla här verkar tycka att det är nikon (antingen D50 eller D70) som gäller.
Men lite mer info om gluggarna hade varit tacksamt.
Det visade ju sig vara öppet mål eftersom du redan hade nikonutrustning . Jag tror inte du skulle blivit nöjd med känslan och användarvänligheten hos 350D som "gammal" nikonian. När jag pratade med min fotohandlare inför köp av 300D alt D70 för drygt ett år sedan skrattade han åt mig av samma skäl, D70 var självklart och det visade sig efter ett antal turer vara helt rätt.
Kitgluggarna:
Sammanfattat utan att gå in på detaljer:
18-55 som är kitglugg för D50 är inte bra.
18-70 som är kitglugg för D70 är förvånansvärt bra.
Dom går att köpa separat men priset blir då så högt att det inte är skoj; typ 2500 resp 3700kr.
Egentligen skulle du nog klara dig med de objektiv du redan har om det inte vore för vidvinkeln på normalzoomen men priserna på kitpaket är så bra att de "måste" väljas.
Därför bör du trots allt köpa en av ovanstående kit, dvs D50 + 18-55 eller D70s + 18-70. Eftersom du verkar vara rätt kvalitetsmedveten bör du välja alt 2 inte bara pga kameran utan pga det mycket bättre objektivet.
Någon nämnde programvaran i D70. Den har numera uppgraderats och kan lätt installerats själv.