Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra & billig allround optik till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Bra & billig allround optik till 350D

Christer1 skrev:
Ja, det är ju ett riktigt objektiv, SP står för "tillverkat utan sparkrav" och det betyder att det har bra kvalitet. Hemkört till Sverige från Foto Erhardt blir det 4385 kr. Cyberphoto har det över huvudtaget inte. Jag tycker att det platsar någorlunda som första allroundobjektiv även om jag personligen vill ha mer.

Jag köpte mitt när dollarn var lite billigare än nu men med lite tur kan man få det hos B&H i NY för 370$ så med frakt (UPS), tull och moms borde det hamna på 3.700 - 3.800 tror jag.
 
PMD skrev:
28mm är inte ett vidvinkelläge på en APS-C-kamera. 28mm är en normalbrännvidd.

Men svaret på frågan om en zoom med 28mm som kortaste brännvidd kan vara ett bra allroundobjektiv beror förstås helt på vilka behov och krav man har.

PD
Ja om du hade tagit med allt som jag skrev: "Tycker du verkligen att 28mm i vidvinkel-läget är tillräckligt vitt för att räkna som bra allroundoptik? Bättre än 18-200, på en 20D som du har med 1.6x-sensor?" så hade din första mening inte varit nödvändig.

28mm på APS-C är samma som 42-45mm vilken enligt "gängse definition" inte är riktigt passande som allround. (OBS. Jag kör själv ofta med Sigma EX 28-70 när jag är ute och går, men riktigt allround är det inte).
 
TheJaff skrev:
28mm på APS-C är samma som 42-45mm vilken enligt "gängse definition" inte är riktigt passande som allround.
Jag kanske missförstår vad du menar med allround, men just normalobjektiv är väl så allround det kan bli?

F.ö. håller jag envist fast vid att vad som är ett allroundzoomobjektiv beror helt och hållet på vilka krav och behov man har. Själv behöver jag inte så värst mycket vidvinkel i allmänhet.

PD
 
3 glugg alternativ

samtliga ligger runt 4 lock men de har bra bildkvalitet - inte så kul om man kommer hem med dassiga bilder eller hur?

tamron 28-75 - skarp, ljusstark, lätt, bra ner till 4.0
sigma 18 - 50 2.8 (ej 3.5 varianten) skarp, gedigen, ljusstark, bra ner till 4.5
canon 28 - 135 is inte så ljusstark fast har bildstabilisator, riktigt skarp i mellanregistret
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.