Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra deal? D70 el. 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigam 18-200 borde vara idealisk för din resa, men då kan du skippa kitgluggen 18-55 för den tillför ingenting.
 
nu kommer jag här igen och tror att jag har hittat en bra deal, om jag känner att det är D70 som känns bäst imorgon.
Nikon D 70 s Sigma DC 3,5-6,3/18-200
hur är det objektivet? då slår jag 2flugor i en smäll... 10,000:-
 
monsfornander skrev:
Det som väger över lite mot nikon är att jag just har lite nikonprylar sedan tidigare. 2kitobj. till min F75 (18-55, 70-300) och en SB24(?) blixt. hur är det med den blixten, går den till canon också?

Nope.
Kika på kontakterna under blixtfoten och jämför.

Men till D50/70 är jag rätt så säker på att den i.a.f. går att köra som minst en manuell blixt åtminstone...
Ta med dig blixten nästa gång du skall klämma och känna och hör med snubbarna i affären vilka funktioner som funkar och inte...jag VILL gärna tro att åtminstone de mest basala funktionerna går bra....

Ett alternativ, om jag skall hjälpa till att röra till det ännu mer för dig, är att köpa en begagnad D100 eller kanske t.o.m. en D1........ :)
Det funderar jag på att göra...speciellt nu när 200'an kommer så kommer väl priset att sjunka som en sten...

D1 dög för fullblodsproffsen för bara ngt år sedan...tror du den duger till dig idag ???

Såg en annons häromdagen på en D1'a för ca 11 kilokronor....

Och som jag brukar tänka : gamla riktigt bra saker blir inte sämre för att det kommer nya prylar med fler funktioner...

/ Magnus
 
usch... vet inte ens om jag vågar blanda in 2kameror till i mitt redan röriga huvud. =) men jag får väl ta en titt..

vad tror ni annars om Sigmaobj. och D70 som jag nämde i mitt förra inlägg?
 
Om du redan har en Nikkor 70-300 zoom och útöver det har 10000:- att röra dig med, så tycker jag faktiskt inte detta valet är svårt!

Köp en 18-70DX, som är "mycket glugg för pengarna", och köp sedan en av de kameror som passar till dina gluggar. Det vill säga en ny eller begagnad D50/D70/D70s. Du har då två hyfsade gluggar och en utmärkt instegs-DSLR.

Köp däremot INTE en glugg med mindre min-bländare än f5,6. Du är då utanför det av Nikon "garanterade" område där AF har FULL funktion (detsamma gäller säkert Canon). De där två 18-200-gluggarna är i vilket fall som helst inget att satsa på; du HAR ju redan en bättre telezoom...

Gör inte det här mer komplicerat än det är... ;-)
 
nä ska försöka, men det är inte lätt. vad är det för glugg som du pratar om DX18-70. om jag köper ett D70/D50 hus kan man få den i kit då eller måste den köpas separat?

det är sant att jag redan sitter inne på ett zoomobj. och kan ha det tills jag tycker att jag har råd att köpa ett annat.
 
hej igen.
är 18-70DX f 3,5-4,5 bättre än 18-200 3,5-6,3, är det alltid så att man förlorar lite när det är kombinations obj, allt i ett?

prismässigt ligger de ganska så lika, runt 3500:-

för mig som inte har så bra koll på detta, låter det som om man får mer på 18-200, men då är ju frågan om det kanske är ett sämmre obj.
 
monsfornander skrev:
hej igen.
är 18-70DX f 3,5-4,5 bättre än 18-200 3,5-6,3, är det alltid så att man förlorar lite när det är kombinations obj, allt i ett?

prismässigt ligger de ganska så lika, runt 3500:-

för mig som inte har så bra koll på detta, låter det som om man får mer på 18-200, men då är ju frågan om det kanske är ett sämmre obj.

Jepp, 18-200 är mer av en kompromiss än 18-70. Å andra sidan får du "mer zoom" och slipper byta objektiv så ofta. Jag tycker att 18-70 är strålande som reseobjektiv.
 
18-70, är inte det lite lite som reseobj, då har man ingen zoom med sig. kanske lite tråkigt.

men ett 18-70 är altsp bättre än 18-200, då kan jag heller köpta ett 18-200 eller liknande när jag ska ut och resa, och ha 18-70 + mitt gamla 70-300 nu.
 
monsfornander skrev:
vad medar du med kompromiss? är det sämmre? eller att man bara får både och?

Med kompromiss menar jag att du byter bort lite bildkvalitet mot mer zoom. Vill du ha mycket zoom är 18-200 bättre än 18-70.

Jag har haft med 18-70 på flera resor och aldrig känt att det varit för kort -- det finns ju fotzoom ;-) Men vill du upp i 200mm så är 18-200 klart intressant. Nu kommer ju snart Nikons 18-200VR men det ligger i en högre prisklass.

Problemet med alla hobbys som involverar teknik --som ex. foto -- är att du alltid kan få bättre teknisk kvalitet om du pungar ut med mer pengar. Någonstans så måste du bestämma var du vill lägga ribban ekonomiskt...

Det verkar ju som om du vill ha ett litet kamerahus och mycket zoom. Köp då en D50 eller en 350D, köp Sigmas 18-200 och ett minneskort. Klart! Bra kompromiss mellan bildkvalitet, pris och zoom. Min rekommendation iaf.
 
"Jag har haft med 18-70 på flera resor och aldrig känt att det varit för kort -- det finns ju fotzoom ;-) Men vill du upp i 200mm så är 18-200 klart intressant."

vad är fotzoom? hur fungerar det?


"Det verkar ju som om du vill ha ett litet kamerahus och mycket zoom. Köp då en D50 eller en 350D, köp Sigmas 18-200 och ett minneskort. Klart! Bra kompromiss mellan bildkvalitet, pris och zoom. Min rekommendation iaf. [/B][/QUOTE]"

skillnadetn mellan D50 och D70 i storlek är väl inte så stor?

är intte D70 sigma 18-200 samma kompromiss då? annars så satsar jag nog på 18-70 och har mitt gammla 70-300 om jag vill ha lite mer zoom. ska inte iväg och resa förren till sommaren, och kan, om jag så känner köpa en komb. tex. 18-200 eller den nya om jag nu får ihop mer pengar.
 
monsfornander skrev:
vad medar du med kompromiss? är det sämmre? eller att man bara får både och?
Så kallade "allt-i-ett-zoomar" med väldigt stort zoom-omfång innebär generellt sett att man gör lite avkall på bildkvalitén, och då särskilt ute i tele- och zoom-ändlägena. Dessutom brukar ljusstyrkan bli låg.

18-200mm utgör ett zoomomfång på cirka 11x (200/18). Jämför med de riktiga proffs-zoomarna som sällan har ett omfång mer än cirka 3x och ofta har hög ljusstyrka.

Nikon kommer snart med ett lite mer avancerat 18-200 som många är rätt nyfikna på, men då pratar vi en helt annan prisklass. Men även där inser de flesta att riktig toppklass inte går ett fövänta sig av en 11x-zoom.

För visst är det logiskt: *om* man nu kunde bygga en allt-i-ett-zoom som var knivskarp och ljusstark -- varför skulle då alla proffs och duktiga amatörer fortfarande släpa på väskvis med gluggar...? :)
 
Nu har jag bestämt mig!

Det blir en D70 efter besök 5 och 6 nere på fotobutiken igår. HAr klämt och kännt många gånger nu, och det blir D70.

Nu är det obj. kvar. Det jag har sedan tidigare är kitobjektiven till F75, dvs. 28-80 och 70-300.

Jag har hittat ett paket där jag får D70s + 1GB + 18-70 för 10000. (NYTT)

detta är ett alternativ, eller kör jag bara på hus och minne och behåller mina gamla obj.


ett alt. är att köpa 18-70, och om jag sedan vill ha ett allt-i-ett obj när jag ska ut och resa till sommmaren kan jag sälja 18-70 och köpa tex. sigmas 18-125 (alt. 18-200). borde gå ganska jämt upp? samma nypris ungefär.

sedan har jag också dessa 2 alt.
http://www.blocket.se/view/6383854.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6547455.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0

någon som orkar ge en kommentar på de två?

tack!

måns
 
monsfornander skrev:
Nu har jag bestämt mig!

Det blir en D70 efter besök 5 och 6 nere på fotobutiken igår. HAr klämt och kännt många gånger nu, och det blir D70.

Nu är det obj. kvar. Det jag har sedan tidigare är kitobjektiven till F75, dvs. 28-80 och 70-300.

Jag har hittat ett paket där jag får D70s + 1GB + 18-70 för 10000. (NYTT)

detta är ett alternativ, eller kör jag bara på hus och minne och behåller mina gamla obj.


ett alt. är att köpa 18-70, och om jag sedan vill ha ett allt-i-ett obj när jag ska ut och resa till sommmaren kan jag sälja 18-70 och köpa tex. sigmas 18-125 (alt. 18-200). borde gå ganska jämt upp? samma nypris ungefär.

sedan har jag också dessa 2 alt.
http://www.blocket.se/view/6383854.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/6547455.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0

någon som orkar ge en kommentar på de två?

tack!

måns

Blocketannonserna såg inte så värst spännande ut tycker jag, ska du lägga ut de summorna så kan du lika gärna köpa nytt. Tänkte inte på att du redan har ett 70-300, isf. så verkar ju paketet med D70s och 18-70 klart intressant.

28-80 ger dig ingen vidvinkel på D70s -- du måste ner i 18mm för att _motsvara_ 28mm på din F75, så gillar du omfånget 28-80 så _måste_ du ner i 18mm vidvinkel på D70s.

Jag har fått uppfattningen att D50 är väsentligt mindre än D70, men det är kanske inte så stor skillnad. Jag tror att du blir mycket nöjd med D70s!
 
då kör jag på hela paketet. D70s 18-70 och 1Gb för 10000

sant att mitt 28-80 bilr 35ngt, dvs ingen vidvinkel... tänkte inte alls på det.

var och kände på D50 och D70 igår, och det är bara utformiongen på greppet som gör att D50 som känns mindre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.