Annons

bra deal? D70 el. 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
Hejsan, ligger i valet och kvalet om att invenstera i en cannon 350d eller en nikon D70. Just nu låter det som om det lutar åt en 350d, tycker det verkar som om de är ganska likvärdiga, och argumenten ligger ofta runt storlek och plastighet... Ska ut och resa till sommaren, och väljer nog då det lite mindre alternativet. dvs 350d.

Men det jag nu undrar är om det paketet jag har hitta är något att ha. Det är standardkitet med 18-55obj. och sedan ett SIGMA 18-200mm F3,5-6,3. Är det sistnämda ett bra objektiv, eller ska man satsa på något annat?

tacksam för lite rådgivning i djungeln!

Måns
 
kan inte egentligen säga att jag gillar dess storlek, men tänker mer praktiskt. Vissa har problem med 350d pga för stora händer, men känner inte att det är ngt problem för mig. Det är mer känslan som tycker att en systemkamera är en systemkamera, dvs. lite större och tyngre. Men sen kan jag känna mig lite fåning, värför betala mer för att få en större och tyngre kamera? låter helt fel. särskillt när det egentligen ite ör något poblem.

Sedan var det detta sigma objektivet, bra eller ej? ska man satsa på ngt annat?

måns
 
slog mig själv precis. är det inte lite dummt att köpa kitobjektivet (18-55) och sigma 18-200... säljs i paket, men det känns inte så vettigt. Vill gärna ha ett zoomobj till den kamera som jag nu bestämmer mig för också-
 
tackar för tipset, vet du vad det kommer att ligga på ungefär, hittade inte det på nikonshemsida.

Tittade runt lite på tradera och hittar endel auktioner.

http://www.tradera.com/auction/aid_20626332

http://www.tradera.com/auction/aid_20605122

http://www.tradera.com/auction/aid_20599480

eller lite på blocket
http://www.blocket.se/view/6547455.htm?caller=he_s&l=0&c=1&city=0


Finns det någon som känner att de har tid och lust att hjälpa mig lite. Ta en titt, och ge mig en kommentar. Bra dålig deal eller är det bara nytt som gäller?

tacksam för all hjälp!
Måns
 
Jag inhandlade igår senaste numret av "Digitalfoto" där de de faktiskt jämför nya D50 med 350D.
De anser i den artikeln att D50'n är en bättre kamera !!!
Lite lustigt kanske, men ändå...

En annan sak att tänka på är att Canon'en är så liten och nätt att den inte alls passar i allas händer..medan Nikons är av mer traditionell storlek.

Men annars är det säkert en jämn match mellan de olika varianterna...de är ju båda gamla klassiska kvalitesmärken.

/ Magnus
 
De flesta DSLR är fortfarande slit-och-släng-kameror om man jämför med traditionella film-Leicor, Nikon, Canon osv. Köp en, använd ett par år, byt.

Ska du inte köpa in dig i något av Canons/Nikons/Konica-Minoltas system utan vill ha en "point & shoot" med mindre brus, bättre blixt och bättre batterikapacitet så spelar det ingen roll om du väljer ex. Canon 350D eller Nikon D50 (för mig hade det stått mellan dem vad gäller budget-resekamera).

Bilderna kan bli mycket bra från båda, beror på hur duktig du är på att fota/hur snabbt du lär dig. D50 är tusenlappen billigare. Båda kommer att fungera fint på resor. Kitobjektiven är helt okej för all normal fotografering.
 
Nikons nya objektiv finns nog inte på Blocket eller Tradera ännu på ett tag.

Scandinavian Photo begär 6795 Kr just nu men leveransstatus är "beställd från leverantör" och det vet man ju inte vad det innebär i verklig leveranstid
URL: http://www.scandinavianphoto.se/?11399

CyberPhoto har prissatt den till 6695:- och med samma leveransbesked, beställd men leveranstid okänd.

/Leif
 
D70!

Välj D70!!!
Har använt 350D lite grann men den känns som en leksakskamera jämfört med D70. Dessutom är D70 betydligt mer andvändar vänlig och har storlek som en riktig kamera till skillnad från den där andra plastiga mojängen!
 
Asson skrev:
Nikon D50 finns i kit med b.la ett 55-200. Den gluggenska vara riktigt bra, precis som kameran.

Bra pris också. 8600kr Nikon D50

Hur står sig 55-200/4-5,6 (2000kr)

mot nya 18-200 (6000-8000?) eller kanske tom 24-120 (6000). Bägge har VR.

Jag har redan ett 18-70 som jag tycker är skarpt, snabbt och väldigt "resbart".

Skärpan på långa brännvidden är viktig, annars kan man ju lika gärna digitalzooma. Det var lite snopet att upptäcka på ett par av mina gamla teleobjektiv, att det lönade sig att stanna vid 100-135 och förstora istället för att köra 200-210.
 
hej igen, och tack för all hjälp än så länge.

Det handlar inte i förstahand om en resekamera, eller en point and shoot, utan jag tar redan relativt mycket kort och vill uppgradera från min Nikon F75. Att jag ska ut och resa var bara ett litet argument för att kanske satsa på en mindre och lättare kamera...

Nu snackas det helt plötsligt om D50 också. hur står den sig jämtemot D70 och 350d?

någon som har lite tid över och känner för att ta en titt på länkarna 2posts upp?
 
Visserligen är jag "Nikon-färgad" sedan barnsben, men försöker jag vara lite objektiv skulle jag ändå råda dig att köpa D70/D50 hellre än 350d. Den sistnämnda har förvisso fler MP och Canons sedvanligt fina hög-ISO-egenskaper, men å andra sidan upphör nog fördelarna gentemot D70/D50 ungefär där. Vad gäller byggkvalitet, ergonomi, möjliga egna inställningar och "allmän kamerakänsla" är D70/D50 i mitt tycke nästintill överlägsna 350d. Bara det faktum att 350d storleksmässigt tycks vara designad för ett barn gör att den aldrig skulle bli aktuell för min egen del. Att ha ett större tele/zoom på den kameran kan inte vara kul...

Men, som andra redan sagt: der är *du* som skall trivas med din kamera! Känn på dem i affär, testa med olika objektiv och bestäm dig sedan.
 
iSolen.se skrev:
Hur står sig 55-200/4-5,6 (2000kr)

mot nya 18-200 (6000-8000?) eller kanske tom 24-120 (6000). Bägge har VR.

Jag har redan ett 18-70 som jag tycker är skarpt, snabbt och väldigt "resbart".

Skärpan på långa brännvidden är viktig, annars kan man ju lika gärna digitalzooma. Det var lite snopet att upptäcka på ett par av mina gamla teleobjektiv, att det lönade sig att stanna vid 100-135 och förstora istället för att köra 200-210.

Nya 18-200 VR finns ju inte ute i handeln än. Såvitt jag vet har det inte presenterats något test av det objektivet än.

55-200 kitoptiken är testad av b.la Thom Hogan med riktigt gott resultat.

>>Måns
Nikon D50 är ny "bantad" D70s. I princip samma kamera. Topptestad överallt. Anledningen till att jag valde D70s framför D50 är att D70s har dubbla kommando hjul. Ett för slutartid och ett för bländare. Bra och smidigt vid fotografering i "M" läge.
 
Ja tyvärr så är det väl så att jag själv måste bestämma mig i slutändan.

Funderar på ett batteryback till 350d, är det någon som har provat och vet om det ger mer stabilitet eller ej?

Jag var inne på cyberphoto och hittade lite olika vikter, på 350d var de: 490g (utan batt och minne)
540g (med batt och minne)

och D70 600g, är det då utan eller med batt och minne?

Om man ska hårddra det lite nu så kan man kanske säga att skillnaderna är:
D70 350D
tyngre lättare
dyrare billigare
större mindre


Tyngre/lättare - mer stabilitet/mindre att bära

Dyrare/billigare-billigt är bra,om man är student

Större/mindre - bättre grepp/spelar mindre rollmed små händer.

Helst hade jag sett Nikons grepp och utseende, men cannons pris och vikt. Då hade man fått lite stabilitet trots den låga vikten eftersom man har ett bättre grepp + man hade sluppit de 2000 extra som en D70 kostar idag.

inte ett lätt val, vad tror ni om länkarna?
 
Nikon D50 är ny "bantad" D70s. I princip samma kamera. Topptestad överallt. Anledningen till att jag valde D70s framför D50 är att D70s har dubbla kommando hjul. Ett för slutartid och ett för bländare. Bra och smidigt vid fotografering i "M" läge. [/QUOTE] [/B]

Så om man är en glad ammatör som ändå tar mycket bilder och tycker att det är väldigt roligt, då kanske en D50 är att överväga om skilnaderna inte är så fasligt stora. Om man väger in priset i det hela D50+18-55 ca 7000 D70+18-55 ca 10000
 
monsfornander skrev:
Så om man är en glad ammatör som ändå tar mycket bilder och tycker att det är väldigt roligt, då kanske en D50 är att överväga om skilnaderna inte är så fasligt stora. Om man väger in priset i det hela D50+18-55 ca 7000 D70+18-55 ca 10000
D50 är inte fel, den har till och med något förbättrade/utvecklade brusegenskaper gentemot D70. Tänk bara på att D50 använder SD-minneskort.
 
monsfornander skrev:
Nikon D50 är ny "bantad" D70s. I princip samma kamera. Topptestad överallt. Anledningen till att jag valde D70s framför D50 är att D70s har dubbla kommando hjul. Ett för slutartid och ett för bländare. Bra och smidigt vid fotografering i "M" läge.


Så om man är en glad ammatör som ändå tar mycket bilder och tycker att det är väldigt roligt, då kanske en D50 är att överväga om skilnaderna inte är så fasligt stora. Om man väger in priset i det hela D50+18-55 ca 7000 D70+18-55 ca 10000 [/B][/QUOTE]

Jag är bara en glad amatör :) Jag hade tidigare en F80. Och D70s påminner mycket om den. Ytterligare en anledning varför jag valde D70s. Kolla på D50 du innan du bestämmer dig. 350D är väll inte fel det heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.